Comunicació

Els centres disposen de molts mitjans diferents per comunicar les accions que realitzen i per coordinar els membres de la comunitat educativa. Molts centres disposen de pàgina web, la majoria realitzada amb l’espai Nodes del Departament d’Educació. Però també disposen d’altres canals: correu electrònic, xarxes socials (twitter, instagram, facebook…), aplicacions de comunicacions (tipus Dinantia, Alexia o ClickEdu entre d’altres), blogs d’aula, etc.

Totes aquestes comunicacions, especialment les que són públiques, acaben formant la identitat digital de centre.  És recomanable que el centri analitzi aquesta identitat i prengui mesures per definir-la. Si no es fa cap acció, el centre seguirà tenint identitat digital, però segurament, no serà la que es desitja i pot no correspondre amb  la identitat real del centre.

A més, l’excés de canals de comunicació pot provocar confusió en la comunitat escolar si no es defineixen bé les funcionalitats de cada un dels canals.

Per tant, és recomanable que dins de la part de cultura de digital de l’Estratègia Digital de Centre, el centre hagi acordat protocols de comunicació clars. Per a quina finalitat s’utilitzarà cada canal? Quan s’ha d’utilitzar-ne un o un altre? Cal duplicar informacions? Qui és el responsable de la publicació i actualització? Quines informacions es donaran i en quin moment? Segur que hi ha informacions que cal anar actualitzant i publicant cada any que està bé que estiguin recollides en un protocol per poder ser eficients i efectius. D’altres es generaran en el dia a dia i caldrà tenir criteris establerts per poder determinar la millor manera de publicar-la.

La comunicació és un procés bidireccional, així que també caldrà establir com les famílies i els alumnes es comuniquen amb el centre. Quin correu han de fer servir, a qui l’han de dirigir, quins altres mitjans tenen per fer arribar la seva opinió o les seves propostes, etc.

Si el centre no té definits tots aquests protocols, en realitzar l’Estratègia Digital de Centre serà convenient afegir objectius i accions en aquest sentit, per tal d’establir aquesta cultura comunicativa digital en el centre.

Algunes de les eines de comunicació que els centres solen utilitzar són: web de centres, xarxes socials, missatgeria instantània, correu electrònic i plataformes de comunicació escolar.