Xarxes Socials

Els centres utilitzen habitualment les xarxes socials per explicar experiències que han realitzat: participació d’alumnes en projectes, activitats rellevants, informacions públiques que poden ser d’interès per la comunitat educativa, novetats de sortides que estan fent els alumnes, etc.

És important tenir clar que moltes de les famílies no veuran les informacions que es pengen en aquestes xarxes socials. Per tant, no pot ser l’únic canal per donar indicacions importants.

En totes les xarxes socials és necessari un correu electrònic per registrar-se. Quan un centre es dona d’alta en alguna d’elles, és important que ho faci amb un correu de centre (per exemple el de l’xtec) i que no ho faci amb un individual de professorat, ja que aquest docent podria deixar el centre i caldria traspassar-ho el compte de les xarxes socials.

Aquestes són les xarxes socials més utilitzades pels centres. Cada centre ha de triar quines d’aquestes vol utilitzar, tenint mot clar l’ús que li vol donar i el públic destinatari:

Twitter: és una plataforma de microblogging que permet als usuaris escriure missatges d’un màxim de 280 caràcters, adjuntant enllaços, fotografies o gif animats. Els centres solen crear els perfils públics de tal manera que qualsevol usuari pot veure el contingut de les piulades, pot seguir el compte i pot configurar notificacions per rebre avisos de les noves piulades.

Instagram: és una xarxa social que permet compartir imatges i vídeos, acompanyats d’un petit comentari. Els centres solen configurar el perfil com a públic per a que qualsevol persona pugui veure aquestes imatges i vídeo. És important recordar que cal preservar els drets d’imatge dels alumnes. No es pot penjar cap imatge on es pugui identificar algun alumne/a si no tenim l’autorització dels tutors legals i dels mateixos alumnes a partir dels 14 anys.

Facebook: és una xarxa social que, a més de poder connectar persones, també permet la creació de pàgines. Els centres que vulguin utilitzar aquesta xarxa han de crear una pàgina. D’aquesta manera, els usuaris que vulguin podran seguir-la sense que el centre tingui accés a dades personals dels seguidors. Amb aquesta xarxa es poden compartir vídeos, imatges, textos, etc.

Youtube: és una plataforma de compartició de vídeos. Permet que els centres es creïn un canal i vagin penjant vídeos, que quedaran arxivats per consultar en qualsevol moment. També permet emetre vídeos en directe, ja sigui capturant la càmera de l’ordinador amb què s’emet, com connectant amb algun programa d’streaming (com ara OBS) i configurar el què s’emet (pantalla, càmera, anuncis sobreimpresos, etc.).

Twitch: és una plataforma d’emissió de vídeos en directe, originàriament enfocat als videojocs, però amb canals més diversos darrerament. Encara són pocs els centres que disposin de canal a Twitch. Un cop reproduïts en directe, els vídeos queden disponibles a la carta pels usuaris que no han seguit l’emissió en directe. Per emetre, cal disposar d’algun programa d’streaming (com ara OBS) i configurar el què s’emet (pantalla, càmera, anuncis sobreimpresos, etc.).