Entorns virtuals d’aprenentatge (EVA)

Els entorns virtuals d’aprenentatge (EVA) són espais de trobada i de comunicació telemàtica on té lloc l’ensenyament i l’aprenentatge. Aquests entorns contenen tot un seguit de funcionalitats que es poden utilitzar de manera coordinada:

● Funcionalitats de comunicació
● Funcionalitats per facilitar l’aprenentatge
● Funcionalitats d’organització i gestió
● Funcionalitats per al seguiment i l’avaluació

Els EVA no haurien de ser una substitució de l’aprenentatge presencial, sinó un complement del procés d’ensenyament i aprenentatge, per proporcionar processos complementaris als que es duen a terme a les aules i afavorir l’assoliment de la competència digital de l’alumnat. A la vegada, permeten fer un seguiment del progrés dels alumnes recollint les seves produccions
digitals i una personalització de les activitats d’ensenyament-aprenentatge. Els entorns virtuals o semipresencials (Blended Learning) no haurien de canviar en gran mesura la forma de treballar al centre. Moodle o Google Classroom no deixen de ser eines tecnològiques al servei dels centres educatius. La tecnologia ha de ser com més transparent millor. Com a centre, el plantejament inicial que cal fer-se és què volem aconseguir i com volem aconseguir-ho. Els EVA han d’intentar respondre a aquests reptes, però en cap cas han de ser el punt de partida.

Orientacions per la personalització de l’entorn virtual d’aprenentatge en diferents escenaris educatius.

• Els entorns virtuals més populars són:
    • Moodle

El servei Àgora del Departament d’Educació (https://educaciodigital.cat/moodle/moodle/) posa a disposició dels centres docents i serveis educatius de Catalunya una instal·lació de Moodle que inclou les tasques d’instal·lació i actualització i les bàsiques d’administració, de les quals s’encarrega personal tècnic del mateix Departament. Els centres i serveis educatius poden sol·licitar la inscripció al servei a través del portal del servei.

Llista de vídeos formatius de EIX-Moodle del canal de YouTube Centres en línia.

• Google Classroom

Logo de Google ClassroomGoogle Classroom és una eina integrada dintre de l’entorn de treball Google Workspace que ens permet gestionar aules virtuals de forma col·laborativa. Totes les opcions estan associades al compte de Goolge Workspace, integrant la resta d’aplicacions disponibles (docs, calendar, presentacions…).

Llista de vídeos formatius de Google Classroom del canal de YouTube Centres en línia.

• Microsoft Teams

Microsoft Teams és una plataforma unificada de comunicació i col·laboració que combina xat, reunions de vídeo, emmagatzematge d’arxius i integració d’aplicacions.

Llista de vídeos formatius de Microsoft Teams del canal de YouTube Centres en línia.