“L’Aprenentatge succeeix quan algú vol aprendre no quan algú vol ensenyar (Roger Schank)”
Els Cicles Formatius d’Alt Rendiment (CAR) consisteixen en dissenyar i organitzar un cicle formatiu per treballar-lo íntegrament per projectes, de manera transversal. A tal efecte, l’organització tradicional per mòduls professionals desapareix i els continguts i activitats es dissenyen per part de l’equip docent en la seva totalitat en diferents projectes al llarg del curs. L’avaluació de cada projecte inclou una memòria tècnica i una defensa oral davant un grup d’experts format per l’equip docent i avaluadors externs al centre (empreses i/o institucions) del sector professional relacionat amb el cicle formatiu. L’aprenentatge col3laboratiu, el treball en equip, són imprescindibles per a dur a terme els projectes.
Què FEM?
Aprendre FENT!
Apostem per un aprenentatge ACTIU, on l’alumnat passa a ser protagonista del seu procés d’aprenentatge, per tal de que prengui consciència de la seva evolució. Tal i com va assenyalar Roger Schank, l’aprenentatge passa quan algú vol aprendre , no quan algú vol ensenyar. Despertar la motivació de l’alumnat per considerar que el seu aprenentatge respon a una necessitat real és la clau de l’èxit en un sistema educatiu.
Com ho FEM?
Significatiu i rellevant!
L’alumnat ha d’entendre que “no necessita saber-ho tot, només necessita saber on trobar el que cal quan ho necessiti”. Davant aquest paradigma de canvi en la funció de l’alumne/a, cal introduir un canvi en el rol que desenvolupa el professor/a , passant a ser guia, conductor d’un grup- classe. “Els homes aprenen mentre ensenyen”, per tan, la “responsabilitat” en el procés d’aprenentatge es compartida entre el professor/a i l’alumne/a. La funció del professor/a no és ensenyar sinó que l’alumne/a aprengui. D’aquesta manera, un aprenentatge és “significatiu” quan prové de la necessitat pràctica i es “rellevant” quan es pot implementar a l’entorn. L’alumne/a pren consciencia de la necessitat de l’aprenentatge i el considera útil.
Francisco González Hidalgo- Olga Castilla Corsà
Coordinadors Xarxa 2 ActivaFp