LA IC EN LA DINÀMICA D’AULA
- PROGRAMACIÓ DE L’APLICACIÓ DEL PLURILINGÜISME A L’AULA
La Intercomprensió a l’aula l’hem treballada de forma puntual durant la Setmana Cultural, únicament amb els alumnes de 6è. Hi hem dedicat unes 3 sessions.
- ACTIVITATS REALITZADES A L’AULA EN PLURILINGÜISME
La introducció s’ha fet a partir de plantejar als/a les alumnes la qüestió: “Sabeu parlar o coneixeu l’Italià?”
Davant d’aquesta pregunta, habitualment la majoria dels/de les alumnes de l’aula contesten que NO. L’objectiu és fer-los adonar que realment coneixen moltes més paraules de les que creuen en un inici. Com ho fem?
- Fent, individualment, una pluja de paraules conegudes en aquesta llengua i, després, posant-les en comú amb la resta del grup.
- Amb el conjunt de paraules, es crea un núvol de mots italians.
- A partir de les paraules del núvol, es demana als/a les alumnes si les relacionen o les coneixen en altres llengües. Quines són aquestes llengües, ho sabem?
2.1. Tipologia d’activitats realitzades a l’aula
- Activitats proposades amb el projecte Euromania (quadern)
- Elaboració de mapes
- Llistes comparades de vocabulari. Exemple: la paraula “NONA”, en quants idiomes la sabem dir? Intentem escriure-la?
- Paral·lelismes entre frases i textos breus de diferents llengües
- Receptes de cuina
- Articles periodístics i de divulgació
- Instruccions de jocs
- Llistes de la compra
- Vídeos, fotografies… que ens serveixin per comentar
- Cançons, poemes…
- Elaboració de rodolins
- …
2.2. Continguts de plurilingüisme tractats
- Motivació a partir d’una realitat molt propera dels/de les alumnes per comparar i estudiar el funcionament de les diferents llengües.
- Identificació de paraules que s’assemblen a d’altres llengües.
- Identificar paraules que viatgen d’una llengua a una altra en camps lèxics concrets (animals, clima…)
- Valoració de la necessitat de conèixer altres llengües per poder comunicar-se amb més gent, buscar informació i conèixer altres cultures.
- GESTIÓ I TRACTAMENT DE LA DIVERSITAT LINGÜÍSTICA A L’AULA
Per poder treballar la diversitat lingüística a l’aula, l’ideal és poder partir de les diferents llengües que coneixen els alumnes, ja sigui perquè la seva llengua materna sigui diferent al català o castellà o bé perquè coneixen o tenen algun familiar que la parli o conegui.
D’aquesta manera aconseguim una motivació i atenció extra per poder dur a terme les activitats. A partir d’aquí, intentem que sigui el propi alumnat el que vagi descobrint les similituds i diferències entre les llengües que es treballen.
- PARTICIPACIÓ DE L’ALUMNAT: MOTIVACIÓ I APRENDRE A APRENDRE
- En començar les activitats, els mestres hem de despertar la curiositat dels alumnes ajudant-los a relacionar el què van a treballar i el què han d’aprendre a partir del que ja saben (la majoria no són conscients que coneixen més vocabulari del que creuen) i aprofitar això per plantejar l’activitat com a un repte i enriquiment personal.
- És important variar i diversificar les tasques a fer per poder mantenir l’atenció i l’interès dels alumnes en el desenvolupament i participació de les activitats.
- Permetre que els/les alumnes intervinguin de forma espontània, valorant molt les intervencions i demanant aclariment, si cal, dels seus arguments o respostes.
- Fer que l’alumne es pari a pensar i reflexioni sobre el què ha après i fer l’aportació a l’aula.
Escola Torre Roja (Mercè Argila Vicente, Alícia Cabello Gallardo, Núria Jane Planas, Neus Gómez Frias i Marta Parera Torres)