Diversitat lingüística a l’INS Miquel Martí i Pol

L’institut Miquel Martí i Pol és un centre de Cornellà de Llobregat. La majoria de la població és castellanoparlant, sovint de persones vingudes d’Andalusia. Hi ha un nucli petit del barri de la Riera i Centre,  que és catalanoparlant. Al centre hi ha també un grau molt més minoritari d’altres llengües, que depenen de la immigració actual. Aquestes serien bàsicament el darija (varietat dialectal d’àrab), amazic, rus, ucraïnès, romanès, portuguès del Brasil, urdú, quítxua, guaraní i xinès. Val a dir que hi ha molts alumnes castellanoparlants que provenen de països llatins, especialment Hondures, Equador, Colòmbia i Bolívia, entre altres.

Al projecte lingüístic de centre el català és la llengua vehicular de coneixement i de relació a la comunitat educativa. El projecte inclou el tractament de les llengües estrangeres i tot un seguit d’accions per millorar la competència en aquestes llengües. És important destacar que es treballa també les llengües de tot l’alumnat amb jornades especial com el Dia de la llengua materna i que s’inclou l’alumnat sord (és un centre de referència d’alumnat sord oralista) i l’aula d’acollida al Projecte Lingüístic.

El centre compta amb l’ILEC i un pla de foment pel gust de la lectura. També realitza un GEP en anglès. De moment, a nivell d’intercomprensió només es podria aplicar a l’hora de lectura on l’alumnat pot llegir en diferents llengües, com més a gust se senti.

Per treballar la intercomprensió d’una manera més concreta es va començar fa uns 5 cursos a implementar amb petites unitats didàctiques a una optativa de català, a francès i a l’aula d’acollida. Posteriorment, fa dos anys es va fer una optativa trimestral específica a 2n d’ESO. Pel curs següent, el centre ha perdut plantilla i no es podrà oferir, de manera que s’haurà de fer a partir d’unitats didàctiques en diferents matèries.

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *