Reflexió: La intercomprensió a l’Institut Francesc Macià

L’Institut Francesc Macià està situat a les rodalies de Barcelona, a Cornellà de Llobregat, i és conegut per ser la ciutat satèl·lit de Barcelona, ex alumnes de l’Institut Cornellà són per exemple: Jordi Èvole, presentador del programa Salvados i José Montilla, antic president de la Generalitat.

A l’Institut Francesc Macià hi ha molta diversitat lingüística, els alumnes majoritàriament parlen castellà encara que la llengua vehicular de l’Institut és el català, el castellà és la llengua materna de la majoria d’alumnes de l’Institut encara que també tenim molts alumnes d’origen marroquí i sud-americà. El projecte lingüístic de centre preveu el tractament de les llengües catalana i castellana, però no contempla l’àrab marroquí.

L’Institut Francesc Macià compta al seu PEC diverses activitats per incentivar la intercomunicació principalment amb intercanvis d’alumnes amb diferents països d’Europa i viatges de fi de curs a Londres i a Roma.

El desplegament al centre de la competència plurilingüe i intercultural optimitza les condicions que es necessiten per assolir una competència plurilingüe i pluricultural en el marc escolar.

L’objectiu és aportar un seguit d’estratègies per assolir aquest repte i fer compatible aquest requeriment europeu amb els del propi sistema educatiu i les classes de llengües no son només de gramàtica i normativa, els aspectes històrics, sociolingüístics i ideològics també formen part dels aprenentatges.