La intercomprensió lingüística romànica és una aproximació plurilingüe a la didàctica que porta en si mateixa valors que permetin fer una societat més respectuosa amb la diversitat i amb una major facilitat de gestió d’aquesta riquesa lingüística i cultural. En definitiva, va lligada a uns valors socialment ètics que paga la pena d’esmentar-los.
-
Valors d’igualtat i equitat: Tot l’alumnat és el protagonista de l’aprenentatge i el líder de la classe, gràcies al seu repertori lingüístic propi i als coneixements del món. Així, paral·lelament a aquesta igualtat entre l’alumnat també es desvetlla l’equitat entre les llengües treballades, la igualtat d’oportunitats per a la seva descoberta; així, llengües minoritzades com l’occità o el gallec es troben a la mateixa línia que el francès, el castellà o altres llengües majoritàries.
-
Mediació lingüística i intercultural: En el marc de intercomprensió lingüística, la comunicació humana, bàsica per al desenvolupament de l’alumnat en un món cada cop més globalitzat, té un paper preeminent en matèria de plurilingüisme.
-
Desvetllar interessos plurilingües: Aquest projecte promou que l’alumnat sigui capaç de descobrir el repertori lingüístic propi i de l’entorn i, consegüentment, desvetllar interessos en qüestió de plurilingüisme i pluriculturalitat i trencar barreres per a l’aprenentatge de noves llengües a priori desconegudes.
-
Enfortir el compromís de l’alumnat amb la riquesa lingüística i cultural a l’aula: L’enfocament plurilingüe i pluricultural de la intercomprensió lingüística obre la porta al reconeixement de la diversitat lingüística com a riquesa que cal protegir i difondre. A partir del reconeixement del repertori propi i de l’entorn, les llengües i cultures de l’alumnat de classe esdevenen una finestra a un món divers.