A partir de la concepció multilingüe de la política lingüística europea, en el terreny educatiu s’estableix un vincle amb la competència plurilingüe i intercultural necessària per al desenvolupament de la ciutadania europea.
El marc europeu comú de referència per a les llengües (MECRL)
El Marc europeu comú de referència aprovat pel Consell d’Europa l’any 2001, es concep com un estàndard europeu per a l’avaluació i certificació de competències lingüístiques en nivells de progressió. Les funcions són:
- Proporcionar unes bases comunes per a l’elaboració de programes de llengua, orientacions curriculars, exàmens, llibres de text, etc. a tot Europa
- Descriure el que han d’aprendre a fer els aprenents de llengua per utilitzar una llengua per a la comunicació, i els coneixements i habilitats que han de desenvolupar per ser capaços d’actuar de manera efectiva on també s’inclou el context cultural en què s’utilitza la llengua.
- Definir els nivells de domini de la llengua que permeten mesurar el progrés dels aprenents en cada estadi de l’aprenentatge i durant tota la vida.
El Marc de Referència per als Enfocaments Plurals de les Llengües i de les Cultures (MAREP)
Aprovat pel Consell d’Europa l’any 2013, es concep com un estàndard europeu per a l’avaluació de competències i destreses lingüístiques en enfocaments plurals.
Existeixen quatre enfocaments plurals:
- L’enfocament intercultural que es basa en fenòmens propis d’una determinada àrea cultural diferent amb l’objectiu de comprendre’ls.
- La didàctica integrada de les llengües que té com a finalitat que l’alumne estableixi relacions entre diverses llengües.
- La intercomprensió entre les llengües de la mateixa família on l’alumne treballa sobre dues o més llengües de la mateixa família de llengües.
- El despertar de les llengües on es treballen activitats a l’aula en llengües que l’escola no té la intenció d’ensenyar.
Els enfocaments plurals tenen un paper fonamental en la construcció de la competència plurilingüe i pluricultural de cada alumne. És recomanable que per ajudar-los a construir i enriquir la pròpia competència plurilingüe a partir de sabers, sabers-ser i sabers-fer.