Centres en línia – Destacats

Amb el Pla d’acció de Centres educatius en línia, la Direcció General d’Innovació, Recerca i Cultura Digital ha impulsat un nou espai de comunicació i aprenentatge per a la comunitat educativa.

dilluns, 29

18.30h.

Claustre Obert

Fer comunitat des de la gamificació.

Institut Montgròs, Sant Pere de Ribes

L'Institut Montgròs de Sant Pere de Ribes ens mostra com s'ha generat comunitat a partir de les comissions de treball. La Raquel Vállez i en Sergi Serrano formen part de la comissió de gamificació. En aquest webinar ens expliquen l’organització i els objectius de les comissions de centre i, en concret, de la comissió de Gamificació per mostrar com, en temps de confinament, la participació en activitats lúdiques pot incidir en crear uns hàbits saludables amb un sentiment de pertinença a la comunitat.

Cultura Digital

Classroom Docents: Ponderació de notes

Classroom ofereix la possibilitat de ponderar les notes creant unes categories. D'aquesta manera, el pes de les activitats no serà el mateix a la nota global.

dimarts, 30

18.30h.

Claustre Obert

FP a distància, un canvi que ha vingut per quedar-se.

Col·legi Regina Carmeli, Rubí

El Col•legi Regina Carmeli de Rubí és un centre amb més de 100 anys d'història que promoveu l’aprenentatge competencial i la transmissió de valors en un entorn familiar de reflexió pedagògica, innovació i qualitat educativa. L'Esther Solera, cap d'estudis de Cicles Formatius, i el Ferran Cintas, coordinador d'FP a distància, ens expliquen com ha afrontat el centre la migració a una metodologia d'aprenentatge 100% online, en el cicles formatius.

dimecres, 1

18.30h.

Claustre Obert

Una escola connectada a la comunitat educativa.

Escola Salesians, Sabadell

L'escola Salesians Sabadell és un centre innovador que no ha volgut renunciar a una característica pròpia de la seva identitat durant el 3r trimestre: l'acompanyament proper a tots els membres de la Comunitat Educativa. Durant el temps de confinament, no han renunciat a activitats significatives del curs, que han reconvertit en propostes digitals que seguien connectant els membres de la Comunitat, fent xarxa. Ens ho explicaran l'Anna Font, Directora de l'escola i la Mireia Calvet i l'Eduard Beltran, docents de Primària i ESO, respectivament. L'experiència viscuda pels alumnes i les famílies ens l'explicaran la Judith Ramiro i l'Albert Martorell.

Cultura Digital

Classroom Docents: Les rúbriques

Les rúbriques són una eina d'avaluació formativa molt interessant. El Classroom permet integrar les rúbriques en la qualificació de les seves tasques, cosa que permet compartir els criteris d'avaluació amb l'alumnat i facilita una avaluació compartida.

dijous, 2

18.30h.

Claustre Obert

Monogràfic: Transformació educativa en xarxa. Oportunitats derivades d'una crisi.

La crisi del Covid-19 ha obligat als centres a fer canvis profunds a nivell organitzatiu, metodològic i pedagògic per garantir l'aprenentatge de l'alumnat en temps de confinament. És el millor moment per revisar el propòsit del projecte educatiu de centre i renovar el compromís vers els objectius de desenvolupament sostenible, amb una organització flexible del temps i dels espais educatius per garantir l'aprenentatge personalitzat per al desenvolupament personal i social dels aprenents, des de l'equitat. La Núria Vaqués i Colomé i la Carolina Carrillo, dinamitzadores de les Xarxes Territorials de Transformació Educativa de Tarragona i de Lleida; l'Esmeralda Pérez i la Marta Caño, facilitadores del Laboratori de Transformació Educativa; i la Dolors Salvadó, membre de l'equip impulsor de l'Institut Escola Mare de Déu del Portal de Batea, ens introdueixen en els 3 eixos de la transformació educativa en xarxa.

divendres, 3

10.30h.

Claustre Obert

webinar síntesi:

Què hem après a #ClaustreObert?

"Respostes educatives en situació d'excepcionalitat".

Aquest webinar sintetitza els 55 webinars que s'han elaborat des de la iniciativa Claustre Obert de la Direcció General d'Innovació, Recerca i Cultura Digital. Tots ells mostren les diferents "Respostes educatives en situació d'excepcionalitat" que s'han anat produint en el sistema educatiu català i també a l'exterior, al llarg del confinament.
La presentació és a càrrec de la directora general d'Innovació, Recerca i Cultura Digital, Mar Camacho, en el marc de l'espai de cocreació Manual Thinking d'en Luki Huber. Hi han col·laborat centres educatius de diferent tipologia, des de centres d'educació infantil, primària, secundària, instituts-escola, centres d'educació d'adults, fins als camps d'aprenentatge. Hi sentim la veu de l'alumnat, de les famílies, dels docents, i d'experts com en David Bueno, que ens expliquen com han viscut i gestionat els reptes i les oportunitats excepcionals que ha generat aquesta vivència.

dilluns, 22

18.30h.

Claustre Obert

Erasmus+, una experiència transformadora en temps de confinament.

Escola Sant Bernat Calvó, Vila-Seca

L'escola Sant Bernat Calvó de Vila-Seca, és un centre de dues línies amb més de 40 anys d'història. Es defineixen com una escola que sap mantenir les tradicions alhora que aposta per la renovació pedagògica. La Laura Chamorro, directora; la Montserrat Rosal, cap d'estudis i en Jordi Franquet, secretari, comparteixen amb la resta de centres i professionals, com els projectes Erasmus+ han enriquit el seu Projecte Educatiu.

dijous, 25

18.30h.

Claustre Obert

El COMPETIC del CFA Parets no afluixa amb la pandèmia.

CFA Parets del Vallès

En Pep Tura, director del CFA Parets del Vallès i en Lluís Puch us explicaran els estudis d’informàtica, el que a nivell dels centres d’adults és el COMPETIC. La seva sorpresa en aquests moments d’excepcionalitat ha estat saber que el confinament no ha afectat el seguiment a aquest programa. Comentaran els motius que consideren fonamentals perquè aquest fet hagi succeït així com l’organització dels diferents cursos: temes, material, temporalització, retroaccions, rúbriques, la metodologia que s’ha emprat per a facilitar l’aprenentatge dels alumnes, i com s'ho han fer per adaptar-lo al ritme individual.

divendres, 26

10.30h.

Construint el Nodes perfecte.

Escola Germans Corbella, Cardedeu i Institut El Cairat Esparreguera

Nodes és la plataforma del Departament d'Educació que facilita la construcció de pàgines web als centres educatius de Catalunya. En aquest webinar ens plantegem com ha de ser una web de centre perfecta: comentarem els errors més comuns i donarem consells i bones pràctiques tant a nivell conceptual com en l'àmbit estètic. Comptarem amb el Xavier Meler, tècnic docent de Cultura Digital i la participació dels centres educatius Escola Germans Corbella (Cardedeu) i Institut El Cairat (Esparreguera).
Enllaç al webinar: https://ja.cat/nodes-directe
Formulari de participació (per fer preguntes abans i durant el webinar): https://ja.cat/nodes-preguntes

dilluns, 15

18.30h.

Claustre Obert

STEAM, una mirada des de Ponent

Olga Fuertes, ambaixadora del programa STEAMcat a Lleida, ens explica els objectius del Programa. Anna Jiménez, referent STEAM del CRP del Segrià, ens dona una visió de les experiències STEAM que s’estan duent a Ponent. Marisol Font, formadora STEAM, explica com a les escoles d’educació infantil i primària es treballen projectes STEAM. Mireia Alba, especialista en robòtica, mostra com l’ESC Albert Vives de La Seu d’Urgell treballa les STEAM sota el paraigües del projecte de Robòtica Educativa i Pensament Computacional “AV ROBOTS”. Sílvia Roca, de l’ESC Timorell de Castelldans, comparteix metodologies STEAM. Esther Pintó, formadora STEAM, ens dóna una visió de com, quan i perquè s’implementen les STEAM a secundària i exposa l'experiència de l’INS Torrevicens de Lleida. Lorena Payà i Anna Juanmartí, de l’INS de la Pobla de Segur, centre participant al programa d’innovació STEAMcat, expliquen el projecte Cuinem amb Insectes. Assun Martínez, del Camp d’Aprenentatge de Juneda, comparteix la visió STEAM dels Camps i Entorns d’Aprentatge. Finalment, Lluís Herrera, referent STEAM dels SSTT Lleida, conclou fent una síntesi del camí a seguir.

Cultura Digital

Classroom Docents- Preguntes

Les preguntes poden ser un element molt interessant en la metodologia "Blended learning", ja que poden ser síncrones o asíncrones. Ens permet recollir una opinió ràpidament o realitzar una elecció sobre qualsevol tema.

dimarts, 16

18.30h.

Claustre Obert

Centres educatius en línia: un abans i un després.

Escola Puigberenguer, Manresa

L'Escola Puigberenguer de Manresa fa 38 anys van iniciar el seu camí pedagògic. Sempre ha estat una escola innnovadora partint de l'experimentació dels seus alum- nes i posant en els èmfasis als processos d'aprenentatge dels seus infants. La Begonya Sorroche i la Sònia Muñoz, ens explicaran l'evolució que ha fet l'escola al llarg del confinament i el desconfinament. Ens descriuran les activitats que han dut a terme i els recursos que han utilitzat sense perdre el contracte emocional amb l' alumnat i les famílies.

dimecres, 17

18.30h.

Claustre Obert

La comunitat educativa, un element clau per afrontar els nous reptes.

Institut de Gurb, Gurb

L’Institut de Gurb és un centre d’educació secundària obligatòria de 350 alumnes i una trentena de professors situat al municipi de Gurb, a la comarca d’Osona. Es caracteritza per ser un centre que aposta per l’atenció personalitzada a l’alumnat i famílies, l’aprenentatge i avaluació competencial, l’ús de les TIC i, més recentment, la incorporació d’un model de gestió basat en la qualitat i la millora contínua. En aquest webinar, ens expliquen com ho han fet i quines han estat, des de les seves vivències, les claus de l’èxit. Ens acompanyen en Francesc Giménez, director del centre; l’Anna Maxenchs, mare de dos alumnes; la Joana Febrer, l’Ona Creixans i l’Ignasi Casas, alumnes de 3r i 4t d’ESO, i la Núria Samsó, professora i tutora del centre.

Cultura Digital

Classroom Docents- Tasca amb test

La Tasca amb test permet incorporar un formulari de Google en mode test d'autoavaluació i incorporar la seva qualificació a la pestanya Notes.

dijous, 18

18.30h.

Claustre Obert

Temps per a la reflexió i la transformació.

CFA Edelia Hernández,Viladecans

Des del Centre d'adults Edèlia Hernández de Viladecans, les docents Ariana Pérez i Laia Castillo ens explicaran com han enfocat des del centre la persepctiva de gènere. La comissió de gènere va ser creada per una docent del centre, amb la intenció d’impulsar també des de l’àmbit de l’Educació de les Persones adultes un espai de trobada i reflexió de tota la comunitat educativa (alumnat, professorat i personal PAS) entorn al gènere davant la necessitat actual de contribuir a una societat més justa i igualitària. Des de l'àmbit educatiu tenim una poderosa arma pedagògica de transformació social. Creant aquesta comissió de gènere pretenem contribuir a qüestionar i debatre estereotips, rols i realitats presents en les nostres vides. Actualment formen part d’aquesta comissió 12 persones, entre les quals hi ha diversitat generacional, de capacitats i de vivències, fet que crea una gran riquesa humana.

divendres, 19

10.30h.

Claustre Obert

Monogràfic: L’avaluació del centre com a organització que aprèn.

ESC Sant Climent, IE Les Vinyes, INS Jaume Cabré, INS Bellvitge

L’avaluació del procés d’aprenentatge continu dels centres com a organitzacions que aprenen té ara més importància que mai. La Clara Cobo, directora de l’Escola Sant Climent; la Betlem Cuesta, docent i propera coordinadora pedagògica de l’Institut Escola Les Vinyes; la Maribel Tarrés, directora de l’Institut Jaume Cabré i l’Adela Barreda, directora de l’Institut Bellvitge, ens parlen dels sistemes de reflexió i avaluació per anar ajustant i adaptant les propostes a la realitat educativa presencial, mixta i virtual, i l’atenció constant a les necessitats de tot l'alumnat per aconseguir oferir un servei de qualitat on l'inclusió i l'equitat estiguin garantides.

dilluns, 8

18.30h.

Claustre Obert

#confinadesnoaïllades

Institut Escola Daniel Mangrané, Jesús

L'IE Daniel Mangrané és un centre públic 3-16 situat a Jesús, al Baix Ebre. L'any 2011 es converteix en Institut Escola. En aquest moment, es troba en un procés de transformació metodològica que li ha permès posar en valor processos de canvi i millora contínua a partir de la planificació estratègica, la formació continuada, l'acompanyament i la incorporació de referents externs de vàlua contrastada tant pel que fa a projectes d'innovació i a bones pràctiques d'altres centres. L'equip directiu i l'orientadora de centre ens expliquen com l'organització del centre s'ha reinventat per donar continuïtat a l'acompanyament acadèmic i emocional de l'alumnat durant el confinament, i com gestionen actualment la dualitat entre virtualitat i presencialitat.

Cultura Digital

Moodle Docents- Inserció d'activitats Jclic

Inserir una activitat JClic des del repositori és una feina fàcil i queda ben integrada en l'entorn. Fins i tot, les respostes i acitivitat de l'alumnat queden recollides dins de Moodle. Cal, però, tenir el Java instal·lat i activat en el navegador. L'enllaç per accedir al repositori de JClic és https://clic.xtec.cat/repo/

dimarts, 9

18.30h.

Claustre Obert

Break out edu: motivació digital per aprendre a aprendre.

Escola Comtes de Lacambra, Vinyoles

L’escola Comtes de Lacambra és un centre del Voltreganès que es caracteritza per ser una escola innovadora. La Montse Sànches, directora del centre i en Felip Vladímir Cedeño, coordinador TAC ens explicaran com és la seva escola, com ha estat aquest tercer trimestre, quins recursos digitals han fet servir i com serà el pròxim curs.

dimecres, 10

18.30h.

Claustre Obert

Un museu digital:"The green House. Som el canvi".

Institut El Morell, El Morell

Durant el curs 2018/19, l'institut El Morell, va començar un nou projecte anomenat: "Un Museu a l’Aula", amb la col·laboració del CRP del Tarragonès i El Museu de la Vida Rural de l’Espluga de Francolí. Aquestes dues organitzacions ofereixen una formació inicial al professorat i a l’alumnat partint de les necessitats pròpies del centre. El projecte està liderat pel departament de tecnologia. La Yolanda Beltran, la Susana Bujalance, l'Eva Vandellós i la Roser Servalls, expliquen el procés d'adaptació del projecte en temps de confinament, la valoració que en fan i les propostes per al curs vinent.

Cultura Digital

Moodle Docents- Assignació de professorat a cursos

Com a administradors/es de moodle, un cop creats els usuaris bàsics o comptes per a professorat, podem assignar professorat editor o no editor als cursos així com gestors d'un curs per així passar el control d'aquell curs al professorat que hi tingui permisos de gestió o edició.

dijous, 11

18.30h.

Claustre Obert

Respostes Educatives des del CFA Teresa Mañé.

CFA Teresa Mañé, Vilanova i la Geltrú

Andreu Balagueró, director del CFA Teresa Mañé, ens explicarà com han donat resposta des del centre a les diferents situacions que s’han esdevingut en els grups d’alumnes de les seves ofertes formatives a partir del confinament. L’ús del Google Classroom ha suposat tenir una interacció contínua amb l’alumnat. Ens comenten com estan preparant les proves d’accés a la Universitat i com avaluen els i les estudiants de GES.

divendres, 12

10.30h.

Claustre Obert

Respostes educatives en situació d'excepcionalitat.

Sra. Mar Camacho Martí, directora general d'Innovació, Recerca i Cultura Digital

La Direcció General d'Innovació, Recerca i Cultura Digital del Departament d'Educació ha impulsat un nou espai de comunicació i aprenentatge on es dona veu a la comunitat educativa. Es tracten aspectes com l'organització dels centres, les estratègies d'acompanyament a l'alumnat i a les famílies, i la metodologia de treball en un entorn virtual d'aprenentatge nou. Amb el significatiu nombre de visualitzacions aconseguit fins ara, es constaten dues qüestions: la importància de mantenir la relació entre el centre educatiu i la família per gestionar aquesta situació d'excepcionalitat, i la manera com els docents i les famílies han pogut establir nous canals de comunicació.

divendres, 12

11.00h.

Claustre Obert

Monogràfic: Mestres catalans pel món

Mestres pel món vol donar a conèixer les diferents realitats educatives internacionals, amb la participació de mestres catalans com el Jordi Sales, Hilkka-Roosa Nurmi i Alba Serrano, que estan duent a terme la seva tasca a l'exterior,i que ens aportaran les seves vivències educatives ara que ja han iniciat el desconfinament. Amb aquest webinar volem mostrar la realitat de centres educatius de països com França, Anglaterra i Finlàndia i conèixer les pràctiques educatives que s'hi duen a terme i que ens poden inspirar en aquest moment social de màxima complexitat.

dimarts, 2

18.30h.

Claustre Obert

Propostes didàctiques a partir de càpsules d' aprenentatge.

Institut Escola Mare de Déu del Portal de Batea

L'Institut Escola Mare de Déu del Portal de Batea, representat per Jordi Pedrola, és un centre en un entorn rural, dedicat bàsicament al món del vi. El centre compta amb alumnes de P3 a 4t d'ESO, amb un total de 250 alumnes. Ja fa anys que treballen amb l'ús de noves metodologies, enfocades cap a una transformació educativa, lligada a la integració i implantació de les noves tecnologies en el procés educatiu. Tota l'escola treballa utilitzant espais, tallers, càpsules d'aprenentatge, ABP (aprenentatges basats en projectes) i propostes globalitzades.

Aprofitament didàctic del Moodle (taula rodona). ESC Marià Fortuny, ZER Espernallac i ESC l’Antina

Gravació del webinar que es va dur a terme en directe el 28 d'abril. Té com a objectiu ajudar als centres que s'han iniciat en l'ús dels entorns virtuals d'aprenentatge amb un enfocament sobre l'aprofitament pedagògic dels espais EIX -Moodle que s'han creat i visualitzar una relació clara entre els PEC i l'ús i organització dels entorns virtuals.

dimecres, 3

18.30h.

Claustre Obert

Institut Jaume Cabre també a casa.

Institut Jaume Cabré, Terrassa

L’Institut Jaume Cabré va obrir les portes fa dos anys a Terrassa. El que es vol explicar, amb aquest webinar, és una aproximació al funcionament ordinari del centre, com s'han organitzat els aprenentatges, l’acompanyament tutorial i emocional durant aquest trimestre en confinament, Com s'ha previst la reobertura pel mes de juny i com s'està pensant quin haurà de ser el funcionament del centre el curs que ve. Tenint present, en tot moment, que la prioritat de la qual es parteix és mantenir el PEC. Liz Raga, Sandra Luque, Amada Motrel i Maribel Tarrés, representen el claustre de l’Institut Jaume Cabré.

Personalització, inclusivitat i atenció als alumnes a Moodle. Escola Progrés, Badalona. Escola El Turó, Montcada

Gravació del webinar que es va dur a terme en directe el 14 de maig. L'escola Progrés de Badalona i l'escola El Turó de Montcada mostren els seus cursos virtuals a la plataforma Eix-Moodle i com els han adaptat a les necessitats del seu alumnat tenint en compte els diferents ritmes d'aprenentatge. L'objectiu d'aquest webinar és ajudar als centres educatius a personalitzar al màxim els seus espais Moodle

dijous, 4

18.30h.

Claustre Obert

Eines digitals per afrontar el confinament en el CFA Arquitecte Jujol.

CFA Arquitecte Jujol, Sant Joan Despí

El Centre d'Adults Arquitecte Jujol vol incloure les noves tecnologies i l'ús dels diferents dispositius en les seves activitats d'ensenyament-aprenentatge diàries. Ens mostraran com han desenvolupat diferents activitats i, especialment, una activitat que no només ha estat per a l'alumnat del centre, sinó obert per a tothom on han participat de 60 equips i una repercussió gens esperada amb 300 persones. Han fet difusió de la seva activitat per les xarxes socials, tenint més de 147 missatges a instagram mentre es desenvolupava l'activitat. Certament, una manera engrescadora per a potenciar la participació i l'aprenentatge.

divendres, 5

10.30h.

Claustre Obert

Monogràfic: No perdem el contacte amb el nostre patrimoni. Els Camps i Entorns d’Aprenentatge ens hi reconnecten.

Els Camps i els Entorns d’Aprenentatge (CdA/EdA) són serveis educatius que treballen conjuntament amb els centres educatius per promoure l’aprenentatge significatiu de l’alumnat a través d’oferir activitats didàctiques innovadores vivencials realitzades en entorns naturals, històrics i culturals singulars de Catalunya per contribuir a l’aprofundiment de la formació competencial de l’alumne. L’Antoni Bardavio, del CdA Noguera, en Víctor Ferreira, de l’EdA Canigó, l’Eduard Alegre, del CdA Delta de l’Ebre, la Marta Naharro del CdA Valls d’Àneu, el Raimon Amaro, del CdA Ripollès i el Miquel Márquez, del CdA Can Santoi, ens connecten amb el nostre patrimoni.

dilluns, 25

18.30h.

Claustre Obert

L'orientació acadèmica i professional en línia

Institut Martí i Franquès, Tarragona

L’Institut Martí i Franquès és un centre amb 175 anys d’història, que acull la ESO i el Batxillerat en totes les modalitats. El seu director, en Jordi Satorra, ens explica la importància de la comunicació audiovisual i el treball en línia en l’orientació acadèmica professional en el segon cicle de la ESO i el Batxillerat. En tot moment es destaca la necessitat de l’acompanyament de les famílies i l’alumnat en aquest procès.

Cultura Digital

Moodle docents: Comunicació i seguiment de l'alumnat

En aquest vídeo podrem veure com fer el seguiment i la comunicació amb l'alumnat perquè se sentin acompanyats i recolzats: missatgeria Interna, fòrums preguntes i respostes, retroaccions a tasques, comunicats massius, calendari.

dimarts, 26

18.30h.

Claustre Obert

Com gestionarem l'aprenentage presencial i en línia

Institut Escola Jacint Verdaguer , Sant Sadurní d'Anoia

En Víctor Paz, mestre de 5è de Primària de l'escola Jacint Verdaguer de Sant Sadurní d'Anoia ens explica en quatre fases i de forma genèrica com gestionava l'aula abans del confinament i de quina forma s'ha adaptat utilitzant eines digitals en l'època de confinament. Fa una proposta d'adaptació a les situacions de possible tornada als centres durant el mes de juny i setembre. L'objectiu és donar idees i obrir debat sobre la tornada als centres.

dimecres, 27

18.30h.

Claustre Obert

L'hivernacle: un entorn d'aprenentatge en línia

Escola Ruben Dario, Barcelona

L’Escola Rubén Darío és un centre de màxima complexitat, d’una línia educativa, situat al barri del Raval de Barcelona. La Sheila Gómez i en David Suriñach, que formen part de l’equip impulsor, ens expliquen com des del confinament van apostar per l’acompanyament emocional de les famílies i els infants. Van crear l’Hivernacle: un espai on crear un microclima que permeti créixer millor als infants. En l’Hivernacle hi podem trobar recursos i orientacions per les famílies, reptes en vídeo a través del canal de Youtube que ofereixen modelatge i propostes globalitzades adaptades als diferents nivells de l’escola.

Cultura Digital

Moodle Docents: Crear activitats interactives H5P

El mòdul d'activitat H5P us permet crear continguts com ara vídeos interactius, qüestionaris, activitats d'arrossegar i deixar anar, preguntes de resposta múltiple, presentacions i molt més.

dijous, 28

18.30h.

Claustre Obert

Recerca filosòfica a l'escola

CRP de Santa Coloma de Gramanet

És en moments de crisi que moltes de les preguntes fonamentals tornen a primer pla. Què sabem? Com ho sabem? Què està bé fer? Com volem viure?... Fomentar el pensament reflexiu amb infants i joves vol dir fomentar la seva autonomia, la seva capacitat de comprendre i actuar en el món. Na Manuela Gómez, del CRP de Santa Coloma de Gramanet i formadora del Grup IREF, ens mostra alguns exemples de com portar la reflexió i la recerca filosòfica a l'escola.

divendres, 29

10.30h.

Claustre Obert

El paper dels centres d'interès en l'aprenentatge en línia

Institut Escola Pallerola, Sant Celoni

Durant el curs 2019-20, l’Institut-escola Pallerola comença a funcionar com a tal, amb la incorporació de l’ESO, aglutinant així les tres etapes educatives en el mateix centre. La Victòria Nadal, cap d'estudis de l'ESO, ens explica com ha estat la tercera avaluació confinada, i com han apostat per proporcionar a l’alumnat centres d’interès temàtics a partir dels quals anar desenvolupant competències lligades als diferents àmbits de manera globalitzada.

dilluns, 18

18.30h.

Claustre Obert

Entorns d'aprenentatge orientadors en línia

Institut de Sant Llorenç de Morunys

En Josep Molins, director de l’Institut de Sant Llorenç de Morunys, presenta un model d’entorn d’aprenentatge que facilita l’atenció personalitzada amb l’alumnat i posa en valor la globalització, l’avaluació formativa i la comunicació reflexiva. La participació de les famílies és clau a l’hora de dissenyar activitats no presencials on l’important és ser-hi, acompanyar des de la incertesa i construir una resposta compartida. Na Núria Igualada, en Joan Subirana i na Imma Casals aporten la visió de les famílies en el procés participatiu.

Cultura Digital

Moodle Docents: Fitxers i carpetes. Recursos al núvol

En aquest vídeo podrem veure com carregar fitxers a Moodle i organitzar-los en carpetes, quines opcions hi ha per penjar fitxers i com enllaçar fitxers des del núvol estalviant espai al Moodle. Veurem també que si cal penjar un vídeo i l'enllacem des de Youtube, ja es pot visualitzar sense necessitat de penjar-lo al Moodle.

dimarts, 19

18.30h.

Claustre Obert

L'artista de la setmana: descobrim, analitzem, creem, compartim

Escola La Imaculada, Vilasar de Dalt

L'escola La Inmaculada, de Vilassar de Dalt, integra en el seu PEC els quatre pilars de l'aprenentatge definits per la Unesco: Aprendre a conèixer, Aprendre a ser, Aprendre a conviure, Aprendre a fer. La Júlia i en Gerard de Castro, de 5è i 2n de primària, en Najim Vega i la Martina Valdés de 4t de primària, la Paula i la Lila Tomàs de 6è i 3r de primària, i en Dimas Fàbregas, director de l'escola, ens expliquen la proposta didàctica: "L'artista de la setmana". És una proposta competencial de creació que parteix del coneixement de l'obra de diversos artistes contemporanis. Nenes i nens han de descobrir, tenir iniciativa, actuar de manera autònoma, pensar i comunicar idees, representant-les i expressant-les amb un llenguatge visual i plàstic.

dimecres, 20

18.30h.

Claustre Obert

L'hora dels vincles: La tutoria en temps de confinament

Escola Intermunicipal del Penedès

L’Escola Intermunicipal del Penedès és un centre de secundària de Sant Sadurní d’Anoia que va néixer l’any 1981 i és de titularitat municipal. En aquests moments es troba en procés de traspàs a la xarxa pública del DE. La Teresa Terrades, coordinadora pedagògica, ens parla del concepte de l'acció tutorial orientadora, idea força del PEC com a eix fonamental de l’aprenentatge. Entenem que aquesta acció necessita d’un espai i un temps de qualitat per poder atendre la seva dimensió individual i col.lectiva. És per això que en temps de confinament s’ha mantingut de manera virtual tant una com l’altra reforçant els vincles de tota la comunitat educativa que conforma el centre. Ens mostren la mirada i la veu de l'alumnat amb la participació de la Nika Zaloznik, alumna de 4t d'ESO i d'en Adrià Cardó, alumne de 2n de Batxillerat.

Cultura Digital

Moodle Docents: Restriccions d'accés i personalització d'aprenentatges

Personalització dels processos d'aprenentatge dels alumnes en funció de diversos factors. Relacionant la compleció d'activitats i la restricció d'accés segons la qualificació d'activitats, grups o d'altres paràmetres.

dijous, 21

18.30h.

Claustre Obert

Com hem reestablert el contacte amb l'alumnat d'Alfabetització i Llengua en temps de confinament

Des del CFA Montseny, la Rosa Sambolal, ens explica com en aquesta situació d'excepcionalitat s'ha restablert la comunicació amb l'alumnat, especialment amb en alfabetització i llengua catalana. Es fa una breu descripció del tipus d'alumnat en aquests dos grups i l'experiència de contactar amb ells per a poder continuar amb el procés d'ensenyament-aprenentatge.

divendres, 22

10.30h.

Claustre Obert

Monogràfic: DONA LA NOTA, encara hi som a temps

En Josep Biayna i na Raquel Ballesteros ens expliquen en què consisteix l’ODS 13 Acció pel clima i com diferents aliances han integrat el Projecte DONA LA NOTA, encara hi som a temps. En David Melgar i en Julio Llorente ens expliquen què és I com s’està duent a terme el projecte DONA LA NOTA, encara hi som a temps. Un projecte que preten que els infants dels centres educatius de Catalunya prenguin consciència sobre el moment que vivim d’emergència climàtica i ambiental, i participin de forma activa en el seu entorn més proper. D’una banda, integrant els valors de l’educació per a la sostenibilitat en tots els àmbits de la vida del centre. I de l’altra, afavorint un espai d’intercanvi d’experiències a disposició dels centres.

dilluns, 11

18.30h.

Claustre Obert

Llegim al Joanot: una app per fomentar la lectura

Institut Joanot Martorell, Esplugues de Llobregat

L’Institut Joanot Martorell és un centre públic de màxima complexitat situat a Esplugues de Llobregat. L’alumnat és majoritàriament del barri de Can Vidalet i a l’Hospitalet de Llobregat. Acull 470 alumnes entre l’ESO i el Batxillerat, i té un claustre format per 55 professors. L’Antoni Clavijo, professor de català, socials i dinamitzador de la ràdio de l’institut, ens explica la creació i l’aplicació de l’app “Llegim al Joanot” que ha servit perquè els joves sentin gust per la lectura i es converteixen en bons lectors. Amb l’èxit que ha tingut l’aplicació estan mirant d’ampliar-la amb noves funcions, com una agenda i el seguiment de les tutories.

Cultura Digital

Moodle Alumnat - Com estar al dia dels comunicats i activitats

Com accedir al tauler (/moodle/my), calendari, tasques pendents, a la missatgeria, com veure els missatges pendents de llegir als fòrums, progrés de compleció, consultar les qualificacions.

dimarts, 12

18.30h.

Claustre Obert

Compartim el moment des de les matèries

Institut la Serra, Mollerussa

L’Institut La Serra de Mollerussa prioritza en el seu projecte educatiu l’acompanyament i l’acció tutorial en la globalitat de les matèries. Anton Not, professor de llengua castellana i literatura i tutor de 3r. d’ESO ens explica que és un repte per a la nostra habilitat i creativitat com a docents ser capaços de vincular els objectius d’aprenentatge amb la realitat que ara estem vivint.

dimecres, 13

18.30h.

Claustre Obert

Temps i espai per compartir

Institut Hipàtia d'Alexandria de Lliçà d'Amunt

Comunicació, espais i temps, rutines i horaris des de la voluntat i l'equitat. La Lourdes Pérez, directora de l'Institut Hipàtia d'Alexandria de Lliçà d'Amunt, ens explica com continuar aprenent des del confinament.

Cultura Digital

Moodle Docents - Llibres per a la presentació de continguts

Els llibres dins de Moodle són espais per a l'exposició de continguts que podrien assimilar-se a un format de presentació i permeten al professorat crear un recurs de diverses pàgines en un format de llibre, amb capítols i subcapítols. Els llibres poden contenir fitxers multimèdia, així com text, i són útils per a mostrar llargs passatges d'informació que es poden dividir en seccions. Un llibre pot utilitzar-se per mostrar material de lectura per a cada mòdul d'estudi * Com a manual departamental del personal * Com a portafolis de presentació del treball de l'estudiant

dijous, 14

18.30h.

Claustre Obert

Personalització, inclusivitat i atenció als alumnes a Moodle

Escola Progrés, Badalona

Escola El Turó, Montcada

Meet
Streaming
L'escola Progrés de Badalona i l'escola El Turó de Montcada ens mostraran els seus cursos virtuals a la plataforma Eix-Moodle i com els han adaptat a les necessitats del seu alumnat tenint en compte els diferents ritmes d'aprenentatge. L'objectiu d'aquest webinar és ajudar als centres educatius a personalitzar al màxim els seus espais Moodle.

divendres, 15

10.30h.

Claustre Obert

Monogràfic: Aprenentatge en línia. Reconstruint una aplicació pràctica dels 7 principis de l'aprenentatge

L'IE Teresa Altet de Rubí dialoga per donar resposta com a claustre a la següent qüestió: Hem estat capaços de fer una adaptació d'allò que sustenta el projecte, la seva visió i el seu motor de transformació per donar resposta a la nova situació?
Fins a quin punt el treball col·laboratiu distribuït i el debat pedagògic sistemàtic, estructurat i continuat, han quallat en una cultura fonamentada en els 7 principis de l'aprenentatge?
Dolors Oliver, Jesús González, Àngels Grado i Mª Carmen de Paco; en representació de tot el claustre, analitzen si el canvi en el canal de relació amb la comunitat i la xarxa manté la identitat i el projecte de centre.

Cultura Digital

Moodle Docents - Avaluació avançada de Tasques amb Rúbriques i Guies de Qualificació

Qualificació avançada: Avaluació de tasques mitjançant rúbriques d'avaluació i guies de qualificació.

dilluns, 4

18.30h.

Claustre Obert

El Pla Marcell: decidir, conviure i aprendre

Institut Pla Marcell, Cardedeu

L’Alex Salleras, director de l’institut Pla Marcell, ens explica com han afrontat el període de confinament i quines han estat les prioritats a que han donat resposta, com han estructurat una proposta basada en la feina de les tutories, el seguiment i l'acompanyament de l’alumnat i la personalització dels aprenentatges i com, amb una mirada oberta a la comunitat, han articulat grups de suport amb un impacte personal i social molt alt.

Cultura Digital

Docents-Creació de continguts, títol, tema, etiquetes i enllaços per al professorat

Moodle Docents - Creació de continguts canviar títol tema, etiquetes i enllaços a EIX moodle per al professorat

dimarts, 5

18.30h.

Claustre Obert

Tecnologia des de casa

Institut Baix Empordà, Palafrugell

En David Llamas és professor de tecnologia i actualment fa docència a l'Institut Baix Empordà. En aquest webinar ens explica com ha adaptat la seva tasca docent durant el període de confinament, ressaltant les experiències d’aprenentatge gamificades i innovadores que fan servir llocs web amb llicència creative commons amb l’esperit de ser compartits.

dimecres, 6

18.30h.

Claustre Obert

Una experiència en comunitat entre família i escola

Escola Brasil, Barcelona

L’Escola Brasil és un centre d’educació infantil i primària situada al Barri de Sant Martí de Provençals de Barcelona. És una escola que té un total de 360 alumnes i uns 30 professors/es. Les famílies tenen un nivell socioeconòmic mitjà i compten amb una AFA força potent. La directora del centre, Alicia Sánchez, acompanyada de Yolanda Molina, mare de l'AFA, ens explica la bona relació i entesa que hi ha i com estan vivint aquesta situació excepcional. Gràcies a una bona comunicació i col.laboració amb les famílies han pogut superar totes les dificultats.

Cultura Digital

Moodle Docents- Compleció d'activitats en un curs

La compleció d'activitats és útil tant per l'alumnat com pel professorat per veure quin és el progrés de les activitats realitzades o els recursos visualitzats al llarg d'un curs creat. Podem fer aquest seguiment a través d'unes icones en forma de quadrats continuus o discontinuus al costat de les activitats o recursos i podem afegir un bloc lateral amb una barra de progrés que ens mostra quines activitats ha realitzat o no l'alumnat i quin percentatge de tasques del curs han assolit.

dijous, 7

18.30h.

Claustre Obert

Centre d'adults, fases en moments d'excepcionalitat

CFA Bon Pastor, Barcelona

El CFA Bon Pastor està implementant un projecte que té com a objectiu ajudar a l’autonomia de l’alumne i millorar les competències digitals dels professors i també de tot l’alumnat. Per això la seva directora, Marta Catalán, ens explica com estan gestionant l’organització del centre en aquesta situació d’excepcionalitat, posant especial èmfasi en la comunicació amb l’alumnat. Veurem com superen el repte que presenta per als docents tenir alumnat vulnerable, sense ordinadors i/o connexió d’internet a casa i amb poca competència digital per dur a terme el tercer trimestre.

divendres, 8

10.30h.

Claustre Obert

Monogràfic: El CRP i el Servei Educatiu de Zona al costat dels centres

Davant el repte de l’aprenentatge telemàtic de l’alumnat, les prioritats del CRP Selva I i dels Serveis Educatius de la Noguera són l’acompanyament i el treball en xarxa al costat dels centres per oferir-los totes les eines, recursos o pràctiques, que es detecten a la zona educativa, així com el treball en equip per garantir la connectivitat de l’alumnat i facilitar la comunicació amb les famílies i l’alumnat més fràgil, en aquests temps de confinament.

dilluns, 27

18.30h.

Claustre Obert

Acompanyar en el creixement personal

Institut Cardener, Sant Joan de Vilatorrada

En David Atzet, director de l'institut Cardener, ens presenta la proposta de treball del 3r. trimestre centrada en la personalització de l’aprenentatge. La proposta parteix dels interessos de l’alumnat amb l’acompanyament dels tutors i tutores. El projecte té per objectiu acompanyar els alumnes en el seu creixement personal per entendre qui son i quins interessos els motiven des dels àmbits competencials.

Cultura Digital

Alumnat- participació en un fòrum i lliurament de tasques i activitats

Alumnat de moodle: Què et trobaràs quan accedeixis a un curs. Quins recursos i activitats pots trobar i què cal que facis en respondre un fòrum o entregar una tasca.

dimarts, 28

18.30h.

Claustre Obert

Aprofitament didàctic del Moodle (taula rodona)

ESC Marià Fortuny, ZER Espernallac i ESC l’Antina

Aquest webinar serà en directe i obert a les qüestions dels participants. Té com a objectiu ajudar als centres que s'han iniciat en l'ús dels entorns virtuals d'aprenentatge amb un enfocament sobre l'aprofitament pedagògic dels espais EIX -Moodle que s'han creat. Visualitzar una relació clara entre els PEC i l'ús i organització dels entorns virtuals.

dimecres, 29

18.30h.

Claustre Obert

Connectats amb les famílies

Escola El Temple, Tortosa

L'escola El Temple de Tortosa és una escola gran amb uns 525 alumnes i unes 450 famílies. El director de l'escola, en Marc Curto, ens explica que el tancament de l'escola els va deixar a tots en una situació de dol i ha sorgit la necessitat de mantenir el contacte amb totes les famílies. Ells han fet servir l'aplicació del whatsapp per aconseguir mantenir el vincle amb els mestres i les famílies.

Cultura Digital

Docents-Creació d'un fòrum dins de l'entorn de Moodle

Com a professorat editor de cursos es poden crear fòrums de diferents tipus que poden facilitar tant la difusió d'informació o recursos com l'entrega d'activitats dins el mateix fòrum.

dijous, 30

18.30h.

Claustre Obert

Reforcem el vincle i aprenem amb reptes?

Institut Escola Baldomer Solà, Badalona

La Sílvia Ortíz i en Josep Vilaró, directora i cap d'estudis de l'IE Baldomer Solà, ens expliquen com la nova situació de confinament és una oportunitat per a reflexionar i millorar la tasca educativa. Ens situen en de dos aspectes que cal tenir en compte en un IE de màxima complexitat: Com mantenir i reforçar el vincle i el contacte amb famílies i alumnat, i com són els reptes que han elaborat per a l'alumnat i com fan el seguiment en el procés d'aprenentatge.

divendres, 24

10.30 h.

Claustre Obert

Monogràfic

Itineraris artístics: un nou model formatiu

Els Itineraris Artístics són un model de formació en línia que apoderen els docents i l’alumnat a fer els recorreguts de formació que més s'adapten a les seves necessitats o a les del centre partint d'una concepció d'educació artística oberta, transversal i compartida. Es porta a terme en xarxa i tenint en compte que en la societat del coneixement hi ha molts temps, espais d'aprenentatge i agents educadors. Els itineraris resultants son diferents i personalitzats als interessos de cadascú. L'Ester Forné, creadora dels Itineraris Artístics, dinamitza el webinar juntament amb: Dimas Fàbregas, director de l'Escola Immaculada de Vilassar de Dalt, Esther Blázquez, David Pérez d'Artefactum i Jesús Pérez, director de l'Escola Joan Miró de Canovelles.

Cultura Digital

Creació de les tasques d’un curs

Com a professorat editor de cursos es poden crear activitats en forma de tasques que faciliten l'entrega de manera diversa: adjuntant fitxers, enllaços, text... aquestes activitats poden anar lligades a estats de compleció d'activitat per poder fer-ne un millor seguiment.

dijous, 23

10.30 h.

Claustre Obert

Càpsules d'aprenentatge personalitzat

Institut Ca n'Oriac

L'Institut Ca n'Oriac és un centre de nova creació situat en el municipi de Sabadell. L'Eulàlia Cervera, directora de l'institut, explica la resposta educativa que han dissenyat de manera col.laborativa l'equip de professorat del centre. La proposta educativa s'estructura en quinze càpsules d'aprenentatge personalitzat amb l'acompanyament del tutor/a.

dimecres, 22

10.30 h.

Claustre Obert

La relació amb la comunitat educativa en temps dificils

Escola Sant Martí

La María Peña, directora de l'escola Sant Martí, ens explica com va néixer l’escola en el barri del Poblenou i com la metodologia que fan servir són els teixits,que enforteix les relacions entre grans i petits. Les famílies de l'escola són molt participatives i sempre estan disposades a ajudar. Ens explica també, com s'han adaptat a la situació d’excepcionalitat, fent front a aspectes tan importants com la jornada de portes obertes i el repartiment de les targetes moneder, que han ajudat a moltes famílies a passar millor aquesta situació tant difícil.

dimarts, 21

10.30 h.

Claustre Obert

Què fem quan tot s'ha quedat a l'escola?

Institut Escola Magraners

L'Institut Escola Magraners està situat en una barriada de la ciutat de Lleida. Per les característiques socioculturals del barri és un centre de màxima complexitat. En el PEC és prioritza la participació de tota la comunitat educativa en l'educació dels infants. Però, què passa quant tot s'ha quedat a l'escola?. La directora, Helena Aznar, i la cap d'estudis, Nona Aixalà, ens expliquen quina resposta educativa ha organitzat el claustre.

Cultura Digital

Inscriure alumnes i crear grups en un curs

Un docent inscriu alumnes al seu curs. A més, un curs pot tenir grups diferenciats d'alumnat, per exemple, 6A, 6B... o pot ser també que es facin grups diferenciats en funció del professorat que treballa amb uns determinats grups d'alumnes. Habitualment es correspon amb els grups/classe que hi ha als centres però aquesta funcionalitat es pot fer molt diversa en funció de les necessitats del centre (treballar en grups diferenciats, diferents ritmes d'aprenentatge, etc)

dilluns, 20

10.30 h.

Claustre Obert

Un institut obert a les emocions!

Institut Alpicat

L'institut d'Alpicat és un centre de nova creació situat al poble d'Alpicat, comarca del Segrià, Actualment, hi ha 190 alumnes de primer, segon i tercer d'ESO; i 17 docents. El PEC vol donar resposta a les necessitats i els valors del segle XXI, buscant un aprenentatge competencial, digital, flexible, rigorós i compartit amb l'entorn. El principal objectiu és treballar per aconseguir “alumnes marc”. Aquest marc vol dir alumnes madurs, autònoms, reflexius i creatius. La metodologia de treball és per projectes i sempre han treballat a partir d'entorn d'aprenentatge virtual. El professorat s'organitza per treball en equip docent i en àmbits de competències.

divendres,17
18:30 h.

Claustre Obert

Monogràfic 

Coeducació

El Webinar de Coeducació i perspectiva de gènere sorgeix de la necessitat de donar visibilitat a la tasca que sobre aquest tema estan desenvolupant els centres educatius conjuntament amb els serveis territorials i altres institucions.

Cultura Digital

Iniciació a l’Entorn Virtual d'Aprenentatge EixMoodle

EIX està basat en tecnologia Moodle i permet l’accés des de qualsevol dispositiu. En aquest entorn, els docents poden crear aules virtuals i començar a treballar-hi des del seu usuari i contrasenya xtec. EIX incorpora eines per compartir recursos, per fer seguiment del progrés de l’alumnat i fomenta el treball col·laboratiu. Per a més informació podeu accedir al curs obert de moodle a https://odissea.xtec.cat/course/view.... i al fòrum de l'àgora moodle EIX ➡ https://agora.xtec.cat/moodle/moodle/...

Cultura Digital

Descripció de l'Entorn Virtual d'Aprenentatge en línia a la secundària

Moodle Docents - Descripció de l'entorn virtual d'aprenentatge en línia via moodle per al professorat de secundària.

dijous,16
18:30 h.

Claustre Obert

Eines per a la comunicació i l'aprenentatge de la comunitat

Escola Cal·lipolis

La Francesca Boluda, directora de l'Escola Cal·lípolis, ens situa en el context d'aquest tercer trimestre excepcional i ens parla dels recursos del centre. L'Elena Vercher, docent del centre, exposa quines són les eines i recursos digitals que estan utilitzant per potenciar la comunicació i l'aprenentatge de la comunitat educativa.

dimecres,15 18:30 h.

Claustre Obert

Oportunitats en temps de confinament

Ins Bernat el Ferrer

En Ramon Graells, director de l'Institut Bernat el Ferrer, ens explica com convertir les dificultats en possibilitats de millora, exposant quines són les estratègies organitzatives del centre.

dimarts,14 18:30 h.

Claustre Obert

En temps de confinament, fem més xarxa

Institut Baix a Mar

La Roser Cervera, directora de l'Institut Baix a Mar de Vilanova i la Geltrú, ens parla de les estratègies organitzatives i metodològiques que s'han implementat per fomentar el treball en xarxa amb tota la comunitat educativa en aquest període de confinament.

Cultura Digital

Descripció de l'entorn virtual d'aprenentatge en línia

Els entorns d'aprenentatge moodle EIX són entorns inicialment molt bàsics per tal de poder iniciar els centres en l'ús de moodle com a entorn virtual d'aprentatge en línia. En aquest vídeo coneixerem l'entorn i com identificar-se, saber si la sessió està iniciada o no i amb quin usuari.

Cultura Digital

Descripció de l’entorn virtual de l’aprenentatge en línia per l’alumnat de secundària

Moodle Alumnat - Descripció de l'entorn virtual d'aprenentatge en línia via moodle per a l'alumnat de secundària