Acció Clau 1 (KA1) – Mobilitat per a l’aprenentatge

L’educació, la formació i les activitats relacionades amb joventut juguen un paper clau a l’hora de proporcionar a persones de totes les edats, els mitjans necessaris per participar activament en el mercat laboral i la societat en general. Els projectes d’aquesta acció promouen activitats a nivell transnacional adreçades a aprenents (estudiants, alumnes en formació, alumnes en pràctiques, joves i voluntaris), a personal educatiu (professorat universitari, professorat a nivell escolar, formadors, joves treballadors) i persones que treballen en organitzacions que es mouen en l’àmbit de l’educació, la formació i la joventut.

S’espera que aquesta acció aporti efectes positius i de llarg termini als participants implicats (individus o organitzacions), així mateix, als sistemes educatius en els quals s’enquadrin aquestes activitats.

Estades d’estudis en centres educatius o de pràctiques en empreses a l’estranger per a l’alumnat de cicles formatius

El Departament d’Ensenyament, amb l’objectiu d’incorporar la dimensió europea als ensenyaments professionals, i de millorar les competències professionals del seu alumnat i professorat, apropant-lo a la realitat socioeconòmica d’altres països, considera oportú dur a terme accions que els permetin realitzar estades formatives d’estudis o de pràctiques en centres formatius, empreses o entitats estrangeres.

Els centres educatius de Formació Professional poden sol·licitar ajuts per a aquestes estades a través una convocatòria anual. Els ajuts contribueixen a cobrir les despeses de l’estada, en els conceptes següents:

• Allotjament i manutenció per als estudiants i professors que duen a terme el seguiment de les pràctiques.
  • Viatge d’anada i tornada entre país d’origen/enviament i país de destí/acollida.
  • Transport intern dins del país d’acollida.
  • Programa de visites tècniques i culturals.
  • Assegurances.

Aquestes accions es duen a terme en el marc de projectes de cooperació transnacional que el Departament d’Ensenyament promou i gestiona, en l’àmbit dels ensenyaments professionals, i en el marc de programes i iniciatives de la Unió Europea, com el programa Erasmus+, amb vigència durant el període 2014-2020. Aquestes estades representen una iniciativa de primer ordre per a la millora de la qualitat dels ensenyaments professionals.

Els objectius d’aquesta iniciativa són els següents:

• En el cas d’una mobilitat d’estudis cursar unitats formatives en una centre educatiu d’un altre país aplicant el Sistema Europeu de Crèdits per a l’Educació i la Formació Professionals (ECVET).
  • En el cas d’una mobilitat de pràctiques cursar tot o una part del mòdul de Formació en Centres de Treball (FCT) o del bloc de formació pràctica (BFP) dels ensenyaments d’esports en una empresa d’un altre país.
  • Millorar la formació tècnica i capacitats clau mitjançant l’estada en una empresa a l’estranger.
  • Perfeccionar els coneixements lingüístics. Es necessita tenir coneixements bàsics del país on es realitza l’estada.
  • Afavorir la projecció europea dels centres educatius adscrits a la Direcció General de Formació Professional Inicial i Ensenyaments de Règim Especial, del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.
  • Fomentar i promocionar llaços estables de cooperació mútua entre organismes de formació catalans i d’altres països per fomentar l’intercanvi d’experiències, així com la participació en altres projectes educatius conjunts.

Estades de formació per al professorat de cicles formatius

El Departament d’Ensenyament també considera oportú dur a terme accions que permeti al professorat realitzar estades formatives. Actualment es realitzen dos tipus de mobilitats de professorat:

• Estada formativa per a conèixer amb més profunditat el sistema DUAL en la formació professional alemanya, es dur a terme a Stuttgart.
  • Estada formativa per a la incorporació de la llengua anglesa en els ensenyaments professionals, es dur a terme a Rovaniemi, Finlàndia.

Per a és informació podeu cliqueu aquí