El passat dia 8 de juliol es va celebrar la 1a Jornada de formació dels Equips Directius dels Centres Facilitats del Laboratori de Transformació Educativa. Va ser la primera sessió, conjunta i en videoconferència, de la formació que es desenvoluparà al llarg de tot el curs, organitzada en 3 moments de periodicitat trimestral, per orientar l’equip directiu en l’organització i gestió del curs des del respecte a la seva autonomia, i per promoure la coordinació entre l’equip directiu, l’equip impulsor, el facilitador i el Laboratori de Transformació Educativa.
La transformació educativa dels centres impulsada pel Laboratori de Transformació Educativa, iniciativa R+D+I de la Direcció General d’Innovació, Recerca i Cultura Digital, es regeix per tres principis, l’autonomia, la descentralització i la coresponsabilitat, i se sustenta en tres àmbits que han de donar-se alhora, la innovació, la formació dels docents i l’avaluació d’evidències. Escoltem al Sr. Jesús Moral, Sub-director General d’Innovació i Formació:
Més de 200 membres dels equips directius dels centres facilitats del Laboratori que aquest proper curs 2020 – 2021 rebran acompanyament en centre per mitjà de la facilitació, una estratègia empoderadora i respectuosa amb l’autonomia del centre per iniciar i avançar en la transformació educativa. No ens hem pogut presentar d’un en un, però hem volgut fer-los presents a tots:
L’objectiu és acompanyar-vos en les passes de la transformació educativa del vostre centre mitjançant la persona facilitadora i altres accions del Laboratori:
- Compartir la finalitat i els objectius de la transformació educativa des de la perspectiva del centre com a organització que aprèn i des de les 7 dimensions de la transformació educativa.
- Identificar les necessitats organitzatives del centre per desenvolupar el procés de facilitació amb l’equip impulsor.
- Potenciar l’aprenentatge col·lectiu per mitjà d’estratègies de lideratge distribuït i d’espais de reflexió i de regulació individuals i grupals.
- Visites entre centres.
- Reconèixer les oportunitats per a un propòsit de transformació de centre en el marc de la qualitat educativa.
- Incorporar la cultura avaluativa en els processos de centre.
Escoltem els detalls de totes aquestes accions:
El protocol transformador desenvolupat pel Laboratori contempla tant el treball en centre com el treball en xarxa. El treball cooperatiu en xarxa i l’aprenentatge entre iguals és essencial per construir junts l’escola el futur:
Els centres avançats en els processos de transformació educativa i els centres amb facilitació al Laboratori de Transformació Educativa, finalitats i objectius fent camí junts:
Què cal tenir present per dirigir un centre que fomenta la participació i implicació de tots els agents de la comunitat educativa? Diàleg entre centres, 11 sales i més de 200 docents (en un article separat es compartirà el recull realitzat per les persones participants als diàlegs):
La Sra. Mar Camacho, Directora General d’Innovació, Recerca i Cultura Digital, fa la cloenda de la jornada de formació posant l’accent en l’aprenentatge entre iguals i en l’aposta decidida en la transformació educativa sistèmica. Escoltem-la:
Que tingueu un bon estiu! Descansem i omplim-nos d’energia per avançar junts a partir de setembre!