El dimarts 13 d’octubre els centres referents en transformació educativa celebren a través de videoconferència la 1a trobada de la Comunitat de Centres Avançats del Laboratori, una jornada que té com a objectiu avançar en les grans línies de treball proposades pel Laboratori de Transformació Educativa a partir dels temes que desperten major interès entre els centres referents del Laboratori.
Els centres referents del Laboratori van expressar a l’inici de curs quins eren els principals aspectes en els que volien aprofundir aquest curs 2020 – 2021 per tal d’avançar significativament en la transformació educativa. Entre tots, van seleccionar aquests 5 aspectes:
-
- Dissenyar entorns que assegurin situar l’alumne al centre del procés d’aprenentatge i garantir el dret a una educació de qualitat per a tot l’alumnat des de l’equitat i la justícia social.
- Garantir l’autonomia, el pensament crític i la comunicació entre tots els membres de la comunitat educativa.
- Generar una cultura avaluativa que garanteixi l’autoregulació de l’aprenentatge de manera transversal en la vida del centre.
- Emprar metodologies globalitzades i de naturalesa social que permetin un aprenentatge actiu per desenvolupar el propi itinerari vital.
- Implicar la comunitat educativa, i molt especialment l’alumnat, en la presa de decisions del centre.
A la 1a Trobada de la Comunitat de Centres Referents, els centres tenen l’oportunitat de compartir experiències reeixides amb l’objectiu de generar nou coneixement. Hi participen 5 llars d’infants, 42 escoles, 24 instituts escola i 21 instituts.
D’altra part, en aquesta mateixa jornada, els centres es coordinen per recollir evidències de transformació i qualitat educativa sobre l’acompanyament en centre a través de la Facilitació, i sobre les 7 dimensions de la transformació educativa:
-
- Facilitació en Centre
- El treball en xarxa
- La comunitat de Facilitadores
- Desenvolupament personal i social
- Acompanyament a l’aprenent
- Personalització de l’aprenentatge
- Organització i gestió flexible de centre
- Ecosistema educatiu en els aprenentatges
- Metodologies d’aprenentatge per a la vida
- Cultura avaluativa com a motor d’aprenentatge i de transformació educativa
Finalment, acorden la planificació i la calendarització d’accions del Laboratori per aquest curs i fan propostes d’organització de les visites entre centres en format online.