3 focus destaquen al diàleg de la Jornada de Benvinguda

 

A la Jornada de Benvinguda Curs 2021 – 2022 del Laboratori, realitzada el passat dia 21 de setembre, vàrem poder escoltar a la Sra. Núria Mora, Secretària de Transformació Educativa, a la Sra. Rut Ribas Martí, Directora General d’Alumnat, i al Sr. Joan Cuevas, Director General d’Innovació, Digitalització i Recerca Educativa, en un diàleg dinamitzat per la Sra. Núria Marín, Directora de l’Escola Camins de les Franqueses del Vallès, i desenvolupat a partir de 4 vídeos gravats amb les inquietuds d’alumnes, de famílies i de docents (podeu consultar la gravació d’aquesta taula de diàleg a partir del minut 58:32).

En aquesta taula de diàleg, els participants van destacar diverses accions del Departament d’Educació que donen resposta a les necessitats del sistema en un context de transformació educativa. També, i des del xat en directe del canal YouTube del Laboratori, els assistents van fer propostes, preguntes i observacions sobre allò que la Secretària i els Directors generals van exposar durant el diàleg. Part d’aquestes aportacions van ser recollides per la dinamitzadora, enriquint els comentaris que s’hi feien.

 

 

A la taula es va posar l’accent en tres temes: la personalització dels aprenentatges, la continuïtat del currículum entre la primària i la secundària, i els centres educatius com a organitzacions que aprenen i com a unitats de recerca. Ara volem recuperar allò més destacat tant del diàleg com del xat:

 

La personalització dels aprenentatges

 

Potser caldria que el currículum tingués una funció pedagògica que assegurés unes metodologies i no tant uns continguts. Hem de tenir en compte la realitat propera, el món global, els problemes socials, econòmics…de la societat. Com també reflexionar sobre els exàmens de final d’etapa i configurar els currículums per a què donin resposta a les necessitats reals de l’alumnat. L’objectiu del currículum són les competències, no els continguts.

Per garantir la igualtat dins de la diferència, cal crear programes d’innovació específics per a cada centre, amb una amalgama de programes ajustats a diferents perfils, amb l’objectiu de transformar les pràctiques d’aprenentatge, avaluació i organització.

Les xarxes de coordinació primària – secundària han de generar expectatives. Han d’estar territorialitzades i coordinades en diferents etapes. Cal que des del territori es prenguin les decisions tant a nivell de centre (equips directius), com a nivell de municipi (ajuntaments), com, també, des dels serveis educatius.

Per una altra banda, necessitem equips directius amb lideratge per impulsar els canvis. Des de l’aprovació de la LEC, podem nomenar Consells de Direcció enlloc d’Equips Directius… de quina manera podem impulsar que hi hagi més Consells de Direcció?

Hem de ser conscients que amb 24 hores lectives (o 19 segons l’etapa educativa) es fa difícil tenir temps per dialogar, reflexionar, compartir… Potser cal evitar esdevenir gestors superats pels papers i les immediateses. Hem de mirar models com les ZER i zones rurals, on tenen una llarga experiència i consciència de compartir lideratges i responsabilitats.

 

La continuïtat del currículum entre la primària i la secundària

 

El sistema educatiu necessita més recursos per a la personalització, per fomentar l’aprenentatge competencial i impulsar l’orientació mitjançant programes d’innovació educativa, així com, també, fomentar l’acompanyament des de la inspecció i des de la renovació de la figura dels CRP.

El nou currículum ha de donar resposta a la tasca d’innovació i transformació educativa que els centres ja estan duent a terme. A vegades sembla que les escoles ens avancem al currículum, aquest hauria d’ajustar-se millor a les realitats transformadores dels centres educatius.

El Departament d’Educació ha d’acompanyar al professorat perquè sigui capaç de generar aquestes situacions d’aprenentatge per projectes, basats en situacions reals… Participar en el programa PAcTE pot ser una oportunitat per tal que el centre gestioni els recursos per fer-ho possible.

Tenim molt camí per recórrer, cal posar en valor la tenacitat dels docents per seguir transformant. Els centres educatius són el motor del canvi i estan revolucionant els paradigmes d’aprenentatge.

Tal vegada cal preguntar-se perquè després de tantes reformes i contrareformes, no s’hauria d’haver plantejat, de fa temps, un currículum que doni respostes a la realitat social actual.

El Departament d’Educació ha de trobar quines polítiques i accions impulsa perquè aquest nou currículum permeti la configuració d’una part important del què seria tot el temps lectiu, amb un bon acompanyament.

 

Els centres educatius com a unitats de recerca i aprenentatge

Falten recursos humans i inversió, més hores de coordinació docent, més moments per compartir i dialogar. Aquests moments no s’han de trobar, ens els ha de donar l’administració educativa. Cal prioritzar les tasques directes cap a l’alumnat i alleugerir la burocràcia per disposar de temps per col·laborar, compartir i liderar.

Un dels reptes actuals del nostre sistema educatiu és la formació de mestres i professors. Cal millorar aquesta formació, i per millorar, transformar i innovar cal desenvolupar i implementar l’avaluació formativa. Necessitem un marc competencial, en el qual ja s’hi està treballant.

En quant al desenvolupament professional, hem de fer un salt en l’inici de la professió docent, seguint els mateixos principis que apliquem als centres. Amb un marc competencial molt clar, experiencial, ajustat a cada una de les realitats i incorporant evidències. Amb quatre factors: formació reflexiva, amb vessant pràctica, fet en el centre, i que contingui un component de coaprenentatge entre docent i docent.

El centre també ha de tenir un marc de referència, que les pràctiques d’aprenentatge siguin actualitzades, que l’avaluació de l’alumnat sigui formativa, amb organització de lideratges horitzontals. I que sigui una organització que aprèn i que està connectada amb l’entorn. Aquest ha de ser el punt en comú de tots els programes del Departament.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>