Acompanyament a l’aprenent

Amb aquest segon vídeo de la col·lecció Les dimensions de la transformació als centres de la iniciativa “Transformar per Innovar”, iniciem la publicació setmanal de les 7 dimensions de la transformació educativa des de l’experiència dels centres referents del Laboratori. A l’Acompanyament a l’aprenent, docents de l’Escola Carme Auguet de Girona, de l’IE Lluís Millet de Sta. Coloma de Gramanet i de l’Escola Bressol Can Serra de Cardedeu, ens parlen de la seva pràctica i expertesa en aquesta dimensió.

A l’Escola Carme Auguet han posat en marxa uns plans de treball per poder donar una resposta acurada i real a les necessitats i interessos dels seus alumnes. Durant dues hores al dia treballen aspectes bàsics de les àrees instrumentals, com són les habilitats comunicatives i el raonament matemàtic. La resta de temps lectiu el dediquen a la realització de tasques significatives, contextualitzades i competencials, fent que l’alummne sigui corresponsable del seu propi procés d’aprenentatge i hi participi mitjançant una autoavaluació responent a les preguntes què he après?, què puc millorar?, com?… El paper dels docents és d’acompanyament, propiciant l’empoderament i autonomia dels seus alumnes. L’impacte significatiu en l’aprenentatge de tots els membres de la comunitat educativa és sorprenent.

A l’IE Lluís Millet van decidir donar un gir al conjunt de metodologies i pràctiques organitzatives del centre. L’acompanyament a l’alumne, incloent-hi l’acompanyament emocional, va passar a ser una peça clau de l’arquitectura del centre. L’aprenentatge compartit per docents i alumnes, l’adaptació contínua a les circumstàncies personals i vitals de totes i tos, transformacions estructurals significatives en els diferents espais del centre i el canvi de rol dels docents com a acompanyants que estimulen, provoquen i motiven, han aconseguit una disminució significativa de la conflictivitat a les aules i uns beneficis acadèmics valuosíssims per a tot l’alumnat. L’aprenentatge com a procès programat d’assaig i error. La reinvenció planificada de com ensenyar i aprendre cada dia millor.

Finalment, l’Escola Bressol Can Serra ha desenvolupat espais psicomotrius on, mitjançant el joc, el moviment lliure i l’espontaneïtat, es permet i es propicia el desenvolupament vital dels infants en un context respectuós amb l’entorn. Es fomenta la pedagogia de la descoberta en un ambient no directiu, ni tan sols massa orientador. Es cultiva la mirada de respecte, del no judici, interdisciplinària i globalitzadora. Aquest nou model de relació amb els infants, la nova configuració dels espais del centre i la mirada compartida, estan basats en una cohesió de l’equip docent que és la base d’un aprenentatge compartit per totes i tots. Una experiència d’acompanyament reeixida i exemplar.

Per tal d’aprofitar al màxim els continguts, us proposem treballar el vídeo amb les rutines de pensament següents:

RUTINES DE PENSAMENT
CONNECTAR / ESTENDRE / DESAFIAR PENSO, EM PREGUNTO, INVESTIGO PUNTS CARDINALS