A la 1a Jornada de formació dels Equips Directius dels Centres Facilitats del Laboratori de Transformació Educativa que es va celebrar el passat 8 de juliol, els més de 200 participants van tenir l’ocasió de compartir mirades sobre com fomentar la participació i la implicació de tots els agents de la comunitat educativa.
Es van organitzar els “Diàlegs entre centres” per orientar els equips directius a través de la reflexió sobre 3 preguntes:
- De quina manera el projecte del centre fomenta la participació de l’alumnat en la proposta, presa de decisions, execució i avaluació del propi centre?
- Com les famílies poden implicar-se en la proposta, presa de decisions, execució i avaluació de la vida del centre?
- Quines són les estratègies que com equip directiu emprem per comprometre l’equip pedagògic i de treball en la proposta, presa de decisions, execució i avaluació del propi centre?
Al document disposeu del conjunt de respostes que van donar els participants de les 11 sales de diàleg (s’han evitat repeticions i s’han ordenat). D’aquestes conclusions es poden extreure 3 gran objectius:
- Implicar l’alumnat en el procés educatiu i fomentar activament la seva participació en les decisions del centre, perquè aleshores s’implicarà, també, en la societat.
- L’escola ha d’oferir els canals de comunicació que garanteixin una bona comunicació amb les famílies, escoltar les seves propostes i propiciar que s’impliquin més en el dia a dia del centre.
- L’equip pedagògic ha de treballar en xarxa des d’una perspectiva de lideratge transformador des de l’exercici de cadascú a favor dels objectius de la institució, amb autonomia i responsabilitat compartida.