Ecosistema educatiu en els aprenentatges

Alumnes, familiars d’alumnes i docents de l’Institut Escola Daniel Mangrané (Jesús), de l’Escola Bressol Municipal Balàfia (Lleida), de l’Escola Tarlatana (Sabadell) i de l’Institut Samuel Gili i Gaya (Lleida) ens parlen de les experiències i projectes que duen a terme per obrir els seus centres a l’entorn i integrar-se en espais d’aprenentatge que ultrapassen les parets dels edificis. Aquest és el nou vídeo “Ecosistema educatiu en els aprenentatges” de la col·lecció Les dimensions de la transformació als centres. Transformar per innovar.

Prenent com a referència el coneixement i el respecte pels interessos dels alumnes i el desenvolupament de l’esperit crític, la competència comunicativa, la creativitat i la col·laboració, els centres s’obren a l’entorn en un procés d’autoconeixement, d’obertura en fora i, també, en dins.

Entendre qualsevol espai, qualsevol experiència, qualsevol circumstància
com a oportunitat d’aprenentatge, de participació i cooperació, d’escolta activa, de reflexió individual i conjunta.

La necessitat d’integrar la natura, la ciutat i els seus organismes i institucions, d’aprofitar l’expertesa i el capital de coneixement professional i vital que hi ha en l’entorn, d’aprofitar el marc familiar i social dels alumnes, per convertir el seu procés d’aprenentatge en una experiència inclusiva, que afavoreixi l’autoregulació i els faci responsables del que aprenen, del com i del perquè, és un motor en la transformació educativa de tots aquests centres.

Entendre la natura i l’entorn com a espais generadors d’aprenentatges, com a font de salut i de benestar, com a oportunitat inclusiva i de creació de reptes on la veu, la voluntat de participació i el desenvolupament de les capacitats i habilitats dels alumnes té lloc d’una manera orgànica i respectuosa amb nosaltres i el medi, són lliçons d’una vàlua enorme, són el testimoni de comunitats d’aprenentatge en xarxa que ens ofereixen els participants en aquest
vídeo.

Per tal d’aprofitar al màxim els continguts, us proposem treballar el vídeo amb les rutines de pensament següents:

RUTINES DE PENSAMENT
CONNECTAR / ESTENDRE / DESAFIAR ABANS PENSAVA / ARA PENSO PUNTS CARDINALS