Fem el pensament visible

Al 2007, un grup d’investigadors de la Universitat de Harvard (Boston), va iniciar un projecte per tal de respondre a la pregunta: Com aprenem? (Swartz et al., 2007)
Un dels aspectes més importants de l’aprenentatge és que es necessita la comprensió profunda del coneixement. Però, què entenem per comprensió?

La comprensió és la conjugació de moltes habilitats de pensament. En concret, existeixen tres tipus de pensament bàsics:

• Pensament CREATIU: habilitat per GENERAR idees.
  • Pensament ANALÍTIC: habilitat de CLARIFICAR les idees. (Aprenentatge profund).
  • Pensament CRÍTIC: habilitat per VALORAR la sensatesa de les idees.

Transferit a l’aula la veritable comprensió d’un tema és el que l’alumne pot fer amb ell:

• Pots raonar sobre ell?
  • Pots explicar el tema amb les teves pròpies paraules?
  • Pots veure-ho de manera crítica?
  • Pots relacionar-lo amb altres temes i idees?

Aspectes CLAUS:

• Sense comprensió no hi ha memòria
  • La comprensió no és voluntària
  • Els mecanismes de la comprensió es poden treballar, millorar i aprendre.

Quin és el problema?
El pensament no és visible. És quelcom que succeeix dins del nostre cervell però no és visible, no és tangible. Necessitem fer-lo visible.

Com ho fem visible?
Van dissenyar unes rutines i destreses de pensament, com estratègies que facilitessin el procés de veure què està passant al cervell i que permetés expressar a través de la comunicació, en diferents formes, el procés propi de cada alumne.

Què es va trobar?
El mestre/a, professor/a, podia saber

• Què estava pensant l’alumnat, com guiaven el seu pensament.
  • De quina manera estaven aprenent.

Però a més van observar que l’alumnat prenia consciència de com estava aprenent

En definitiva, què podem fer per entrenar el pensament?

• Canviar el focus d’atenció en el procés d’ensenyament /aprenentatge.
  • Aprendre estratègies didàctiques per estimular el pensament dins de les unitats curriculars.
  • Fer servir algunes destreses, rutines i recursos per aprendre a pensar de manera rigorosa, crítica i creativa.

Així doncs, pensar és un procés cognitiu que inclou moviments de pensament més específics com:

• Fer connexions entre continguts
  • Construir explicacions
  • Fer-se preguntes
  • Interpretar
  • Prendre diferents punts de vista
  • Identificar i explorar diferents perspectives
  • Clarificar idees
  • Sintetitzar informació
  • Reconèixer connexions…

Tots aquests processos es treballen quan utilitzem rutines i destreses de pensament a l’aula, les quals són totalment transferibles quan es vol portar a terme reflexions profundes en qualsevol procés de transformació i canvi.

Al Laboratori us proposem les següents rutines de pensament:

RUTINES DE PENSAMENT
ABANS PENSAVA / ARA PENSO CONNECTAR / ESTENDRE / DESAFIAR GENERAR, CLASSIFICAR, RELACIONAR I AMPLIAR PENSO, EM PREGUNTO, INVESTIGO PUNTS CARDINALS

Swartz, Robert J.; Costa, Arthur L.; Beyer, Barry K.; Reagan, Rebecca & Kallick, Bena. (2007): El aprendizaje basado en el pensamiento. Cómo desarrollar en los alumnos las competencias del siglo XXI. Editorial SM. Biblioteca Innovación Educativa.

Material de formació. Pensamiento. Fundació Trilema. @trilemaedu @lopezesteve_

Material de formació. Aude. Dream Schools.