“Iniciem la reflexió en centre”, els equips pedagògics prenen la paraula

Ahir un miler de professionals de l’educació van seguir en directe la Jornada de Benvinguda Curs 2021 – 2022 del Laboratori de Transformació Educativa a través del canal YouTube del Laboratori i, des d’aleshores, van augmentant molt sensiblement les visualitzacions de la gravació. Celebrem la màxima difusió de totes les accions del Laboratori i dels centres en un ferm propòsit d’implicar a tothom en la transformació del conjunt del sistema educatiu.

A la ponència “Temps de lideratge i canvi a les escoles” (minuts 00:22:20 – 00:50:08 de la gravació), l’Anna Jolonch ens exposa amb claredat la necessitat de canvi en temps de lideratge i desafiaments globals (pandèmia, canvi climàtic, tiranies i populismes, crisi de la democràcia…). Cal una nova cultura docent, el compromís dels docents, i liderar escoles que aprenen.

Quin és el propòsit de l’escola? Quina escola per a quina societat? Quins infants per a quin món? La resposta a aquestes preguntes ha de condicionar tot el que fem a l’entorn educatiu.

A tots els centres del Laboratori i de les Xarxes Territorials de Transformació Educativa, però també amb el desig que arribi a tots els centres educatius de Catalunya, us proposem quatre preguntes de reflexió pedagògica que poden ajudar al centre a orientar les vostres accions en un propòsit transformador:

📌 Com podem millorar el lideratge pedagògic al centre?

📌 Com estem col.laborant i aprenent junts en una nova cultura docent?

📌 Com fem de l’escola una organització que aprèn i una unitat de recerca?

📌 Què hem de fer que no fem i què hem de deixar de fer?

Us demanem que en els propers dies organitzeu en reunió d’equip pedagògic / claustre un espai de treball i de reflexió sobre aquestes 4 preguntes. Per tal de dinamitzar la reflexió, podeu pensar en “el que heu fet”, “el que esteu fent” i en “el que cal fer”, us podeu marcar objectius i pensar en accions concretes per seguir avançant en els processos de transformació educativa del vostre centre. Recolliu les conclusions de l’equip pedagògic i els acords als que arribeu com a claustre, i feu alguna fotografia!

Abans del dia 13 d’octubre hauríeu de publicar a la web del vostre centre (NODES) un article amb les reflexions, les conclusions i els acords amb l’objectiu que en feu difusió a la comunitat educativa del vostre centre, però també als centres educatius del vostre entorn i, a través de la SINAPSI, pugui arribar al conjunt de centres de Catalunya. Des del Laboratori recollirem tots els vostres articles en un espai de la plataforma per a la seva consulta conjunta. Per fer-ho, necessitem que en el moment d’editar el vostre article poseu les Etiquetes següents: #XTTE, #PAcTE/ExC, #Referents. Si la web del vostre centre no és un Nodes, us preguem igualment que publiqueu el vostre article i ens faciliteu l’enllaç a través del correu laboratori.educacio@gencat.cat.

Les vostres conclusions ens serviran per a orientar els continguts dels Seminaris Temàtics d’Aprofundiment i les Comunitats de Transformació de Centres Referents i Facilitats.