La facilitació, agent clau en els processos de transformació educativa

El Servei d’Innovació, Xarxes i Serveis Educatius ha organitzat en el marc de les actuacions del Laboratori de Transformació Educativa el curs online “La facilitació, agent clau en els processos de transformació educativa”, entre els dies 15 del maig i 20 de juny de 2020, a través de l’entorn virtual de formació Odissea, en ple confinament com a conseqüència de la crisi sanitària produïda per la pandèmia del Covid-19.

Aquest curs és una aproximació a l’acompanyament en centre a partir del concepte de facilitació com a estratègia per promoure la transformació del centre educatiu, tot apoderant l’equip impulsors, l’equip directiu i el claustre per orientar de forma autònoma les estratègies transformadores des del respecte i partint de la seva pròpia realitat. S’ha destinat a persones implicades en la transformació educativa que promouen des dels seus centres projectes avançats de transformació, persones amb experiència com a formadors o amb experiència en l’acompanyament a centres que han participat des dels centres, o des dels serveis educatius o des d’altres unitats del Departament d’Educació, en processos de transformació educativa. S’hi han inscrit 133 participants de 107 centres educatius de tota Catalunya, de centres de recursos pedagògics i dels serveis territorials.

Objectius de la formació

1. Conèixer i entendre el concepte de facilitació com a mètode d’acompanyament a centres que necessiten orientar els seus esforços en processos de transformació educativa.
  2. Desenvolupar estratègies de sensibilització i acompanyament basades en l’empoderament, l’amic crític i la formulació de preguntes indagadores.
  3. Fomentar l’anàlisi crític i l’autoavaluació i autodiagnosi en centre de processos de transformació educativa, així com de resultats i d’impacte.

Continguts de la formació

• La facilitació en centre
  • Sensibilització i empoderament
  • Preguntes indagadores
  • Orientació i amic crític
  • Estratègies del facilitador
  • Anàlisi i avaluació

En una situació d’excepcionalitat sanitària, social i econòmica com la que la nostra societat i el món sencer està vivint, no sabem com serà el futur de l’educació, però sí creiem necessari i confiem que sigui un altre. La tornada a “la normalitat” no ens portarà a un retorn sinó a una altra normalitat diferent i per construir.  Ara és el moment de fer real el canvi de paradigma en educació, ara és el moment de fer real la transformació Educativa.

L’experiència de crisi ens convida a aprofitar aquest moments per emprendre un procés de reflexió profund sobre els aspectes bàsics de l’educació i sobre les claus fonamentals d’aquesta educació i del rol de l’escola.  Cal trobar resposta a la pregunta de Philippe Meirieu  “L’escola de després… Amb la pedagogia d’abans?, i aprofundir en què hauria de fer, quins haurien de ser els seus objectius, què hauria de prioritzar, com fer-ho, i com sortir de la idea d’escola del segle XX.

S’ha de transformar l’acció educativa focalitzant en tres conceptes:

Concepte de funció educativa de l’escola, com l’espai de construcció del bé comú. Ara és el moment de ressaltar els valors que estem aprenent, valors com la solidaritat, l’empatia, la generositat, l’afectivitat, el suport i la cura mútua, la cooperació… perquè avui toca fer pedagogia on prevalguin aquests valors més humanitzadors.

Concepte d’aprenentatge, defugint la idea de continguts i apropiant-se de la idea de construccions de coneixements profunds.

Concepte d’aprenent, posant l’accent en qui són els infants, els joves i els adolescents, com aprenen, com construeixen el seu coneixement, com son en relació al món i a la realitat  i a la seva diversitat, com tenir present la seva identitat en la construcció dels processos educatius.

En què consisteix la facilitació en centre?

El facilitador es concep com la persona que ajuda a tota la comunitat a esdevenir agent de canvi, que promou la socialització de coneixements per generar un bé comú i comparteix els coneixements necessaris per impulsar processos de reflexió i aprenentatge col·lectius.

La facilitació és una forma de promoure l’aprenentatge per interacció, que pretén fomentar la participació de tots els agents implicats en un procés de transformació, amb l’objectiu d’usar i fer créixer el saber de la comunitat. Aquest creixement del saber comunitari constitueix una oportunitat de crear situacions participatives en què s’articula el coneixement i les idees de les diferents persones que l’integren, ajudant-los a aprendre els uns dels altres, a pensar, a prendre decisions i actuar en conjunt, creant així coneixement col·lectiu.

El rol de la persona facilitadora queda definit en base a les funcions següents:

• Acompanya el procés de transformació d’un equip.

• Facilita processos de reflexió, presa de decisions i apoderament dels equips impulsors amb l’objectiu d’ajudar-los a desenvolupar la seva autonomia per liderar el procés de transformació educativa en el propi centre.

• Aporta una mirada externa, fa preguntes rellevants i genera espais de reflexió en el procés d’acompanyament de l’equip impulsor, per tal que aquest:

• esdevingui el motor de canvi del centre,

• determini les eines a utilitzar en el context del seu centre,

• defineixi les etapes del procés de canvi,

• identifiqui les necessitats i les contingències pròpies del seu context.

• Ajuda els participants a estar en contacte amb la seva experiència professional alhora que els fa reflexionar sobre ella.

• Adopta una actitud càlida i segura en les relacions personals amb els participants.

• Facilita la posada en comú dels interessos, motivacions intrínseques i autoconeixement dels participants.

• Crea un clima de col·laboració, confiança i respecte mitjançant estratègies dinàmiques i participatives, perquè es doni l’aprenentatge i s’avanci en el procés de transformació.

Aquest curs ha rebut la subvenció de: