Les Xarxes Territorials de Transformació Educativa a Tarragona: veritables estructures vives d’aprenentatge

Les Xarxes Territorials de Transformació Educativa són espais col·laboratius pensats per enriquir les realitats transformadores dels centres a partir de les pròpies experiències. Són entorns d’intercanvi que ens ajuden a prendre consciència i a identificar-nos des de la pròpia pràctica docent, moments de creixement educatiu en un marc comú de transformació educativa des dels principis d’autonomia, descentralització i corresponsabilitat. En aquests moments més de 400 centres participen de les 30 xarxes de transformació educativa a tot el territori:

Centres que participen a les Xarxes Territorials de Transformació Educativa

La Xarxa de Transformació Educativa del Camp de Tarragona està formada per 3 xarxes distribuïdes territorialment:

• la  Xarxa  Baix Camp – Priorat,
  • la Xarxa Alt Camp – La Conca i
  • la Xarxa Tarragonès

Aquestes tres xarxes territorials tenen el seu origen en el Programa d’Escola Nova 21 i en la necessitat d’orientar el seu propòsit educatiu cap d’un procés de canvi per una educació de qualitat, inclusiva i equitativa que generés aprenentatges que donessin respostes als reptes del món d’avui.

Per tant, la majoria dels centres que en formen part tenen un llarg recorregut a l’hora de fer nous plantejaments dins el marc d’escola avançada i, gràcies a la iniciativa del Laboratori de Transformació Educativa, hem pogut sumar esforços, incorporant en aquest espai d’intercanvi altres centres amb les mateixes inquietuds a l’hora de construir una escola centrada en l’acompanyament educatiu personalitzat. La xarxa ha esdevingut un espai viu, un punt de trobada on la transformació educativa és l’eix vertebrador que ha ajudat i està ajudant a promoure i a consolidar processos transformadors a les 21 escoles, 3 Instituts-Escola, 1 Institut i 2 ZERs del nostre territori.

Aquest curs, i davant l’escenari de confinament, les trobades de xarxa han passat a ser virtuals i, tot i ser molt conscients del què hem perdut, també és cert que s’han generat noves oportunitats impensables en altres moments. Les xarxes s’han enxarxat! I Com ho hem fet? Doncs gràcies als entorns virtuals d’intercanvi que hem creat entre diferents territoris, això ha permès als centres multiplicar aquest aprenentatge compartit, creant vincles col·laboratius fora del territori i apropant-se a altres realitats educatives.

Les xarxes també s’han hagut de transformar, però, malgrat tot, res ha aturat la creació d’espais de reflexió educativa conjunta.

Les bastides de les sessions segueixen una estructura genèrica distribuïda en 4 moments:

• Un primer moment de benvinguda i connexió
  • Un segon moment centrat en la construcció de coneixement compartit
  • Un tercer moment d’intercanvi i de col·laboració amb altres xarxes
  • I finalitzem compartint què ens emportem de la sessió i com farem la transferència al nostre equip impulsor del centre.

Els 27 centres educatius que participen aquest curs de la Xarxa de Transformació Educativa del Camp de Tarragona estan representats per 2 coordinadors/es que assumeixen la seva corresponsabilitat i compromís vers al treball compartit i, amb la seva participació activa, anem definint les sis sessions de treball al voltant d’una mateixa una línia de propòsits de xarxa. Aquesta línia de propòsits es concreta a partir de la interacció entre els seus components i amb les seves aportacions i necessitats anem dibuixant com han de ser les sessions i quin ha de ser l’objectiu de treball.

Aquestes sessions de xarxa van acompanyades de moments de reflexió que ajuden a  donar una mirada més polièdrica i faciliten trobar les fortaleses i necessitats de cada centre per poder concretar el seu propi pla de treball. Un pla de treball que serà fruit de l’encaix de totes les aportacions col·lectives de xarxa i que acaba pilotant-se al propi centre, per després retornar a la xarxa i analitzar el seu impacte transformador.

Les xarxes acaben sent espais màgics de confiança en el qual tots i totes aportem i ens emportem, però sobretot, acaben sent moments que ens ajuden a seguir avançant vers el nostre horitzó de canvi, per tant,  ens cal alimentar les xarxes i tenir-ne cura, perquè són veritables estructures vives d’aprenentatge.