Llar d’infants El Carrilet proposant a tot l’equip docent l’inici d’un nou camí

 

La Llar d’Infants El Carrilet d’Albatàrrec, a Lleida, som centre Referent del Laboratori de Transformació Educativa. Hi formem part des del curs passat 2020 – 21 i, des d’aleshores, no ens hem volgut perdre cap de les oportunitats de reflexió col·lectiva que ens ha proporcionat el Laboratori. El passat dia 21 de setembre, a la Jornada de Benvinguda curs 2021 – 22 del Laboratori, i a partir de la molt interessant i inspiradora ponència de l’Anna Jolonch, se’ns va demanar que traslladéssim a l’equip 4 preguntes de reflexió pedagògica:

  • Com podem millorar el lideratge pedagògic al centre?
  • Com estem col·laborant i aprenent junts en una nova cultura docent?
  • Com fem de l’escola una organització que aprèn i una unitat de recerca?
  • Què hem de fer que no fem i què hem de deixar de fer?

Coincidim plenament amb el concepte que ens va aportar la senyora Anna Jolonch; l’escola és un lloc on aprenem junts, els uns dels altres, a viure i a conviure, l’escola com a bressol de la democràcia, concepte actualment molt qüestionat.

Un cop tot l’equip hem reflexionat sobre el tema del lideratge i amb totes les aportacions de la xerrada, contestem a les preguntes explicant la nostra experiència.

Al nostre centre feia temps que teníem dubtes, inquietuds, incerteses,…de com i amb quins mitjans podíem ajudar als nostres infants a aprendre i com nosaltres podíem créixer com a equip. La direcció va dir:

EUREKA! proposant a tot l’equip docent l’inici d’un nou camí, un canvi amb voluntat de transformar la vida de tots els membres de l’escola.

Per poder investigar, transformar i innovar primer s’ha de tenir una bona formació pedagògica, buscant el desenvolupament professional de l’equip:

  • Formació any rere any amb els diferents artistes que ens proposa el Centre d’Art la Panera.
  • Participació en diferents congressos d’educació a nivell nacional i internacional.
  • Visites a altres escoles per saber com ho fan.
  • Formació amb diferents professionals referents del món educatiu.

Totes aquestes experiències, vivències, aportacions i aprenentatges han estat la base i ens han recolzat i encoratjat en l’inici d’aquest nou camí.
Aquest camí ens va portar a fer un plantejament educatiu connectat i coherent amb la nostra realitat, tant de l’entorn, dels nostres infants i famílies i de tota la comunitat, plantejament que es pogués mantenir i evolucionar al llarg del temps.

Conceptes bàsics de reflexió: d’infant, d’adult, d’aprenentatge i d’escola. Per poder definir els conceptes hem creat espais de trobada, conversa, claustres pedagògics, diàlegs compartits, temps de confrontació, d’errors, de resets,… amb una implicació real de tot l’equip educatiu.

Com implicar a tot l’equip?

Amb un espai on totes les persones que formem el claustre ens sentim part activa, on tothom té un lloc, es veu i se sent.
Amb un espai on totes ens sentim acompanyades i amb confiança. On totes puguem aportar i sumar.
Amb un espai on totes puguem estar el més preparades possible, però sense oblidar la individualitat, les competències, l’expertesa i els punts forts de cadascuna.

Totes les persones de l’equip ens sentim identificades amb el nou projecte d’escola, amb una identitat compartida, amb un projecte col·lectiu i amb un objectiu comú.

Participació activa de les FAMÍLIES: projecte compartit. Solament la cooperació plena entre tots i totes ens ajuda a aportar valor i a assolir la fita amb un anhel d’èxit compartit.

Imprescindible donar temps, anar a poc a poc, però amb pas ferm, energia positiva, capaces de poder anticipar gaudint de cada moment i enfortint-nos, tots i totes unides, per anar construint el nostre nou plantejament educatiu amb un bon lideratge pedagògic.

La nova cultura docent davant del tsunami de canvis que estem vivint la societat, passa per pensar que primer de tot som éssers humans i els humans per si som éssers socials. Tal com diu Michael Tomasello “Lo que nos hace humanos es la cooperación”. Per la qual cosa és essencial col·laborar i aprendre amb connectivitat per dur a terme les tasques, no competint, treballant compartint recursos, compartir responsabilitats i recompenses, valorant la generositat de tothom, amb interdependència sana, provocant sinergies positives i valorant les diferències com a generadores de moviment. Aquesta nova cultura docent ens porta a un canvi de perspectiva i sobretot a un canvi de valors.
L’escola com a organització que aprèn, hem après a reformular-nos el propòsit de centre fins a trobar noves maneres i estratègies, noves metodologies, afavorir el treball en xarxa per tal de generar un ecosistema de tot l’entorn, que faciliti la permeabilitat entre el dins i el fora del centre. Els infants aprenen dels infants (aprenentatge entre iguals), els mestres aprenen amb els seus alumnes, els mestres aprenen entre ells (parella educativa i engranatge de tot l’equip), les famílies són essencials en aquesta visió d’escola: comunitats d’aprenentatge, sempre aprofitant la saviesa i expertesa de les famílies.

L’escola aprèn de tot l’entorn, trencant els murs i oferint porositat a portes i finestres: el municipi com a eina pedagògica d’aprenentatge (associacions, entitats, parcs, jardins, empreses, comerços…) i, per expansió, la comarca, la ciutat, amb la universitat, els museus i altres centres docents.

Tal i com diu l’Anna Jolonch “aprenem junts per a reaprendre a ser humans”. La seva afirmació que “Els sistemes educatius més efectius aprenen de les seves escoles” ens remou i ens fa trontollar la poca visibilitat de l’etapa 0-3 anys i tot el que això comporta la manca de suport institucional i de reconeixement i l’escassetat de recursos humans i econòmics.

Com a llar d’infants, formar part del Laboratori i de la Xarxa Territorial de Transformació Educativa ha estat trobar llum, acompanyament, formació i a donar importància educativa a l’etapa 0-3 anys.

Ens sembla que no tenim la necessitat de deixar de fer. Fa temps que estem en aquest procés de transformació i canvi on hem anat reinventant i reformulant la nostra manera de fer escola.

Que hem de fer que no fem? Tenir més bases i un mediador per aprofundir en la investigació i recerca, i així poder crear evidències i dades científiques.

Bon inici de curs!

 

Com ens sentim formant part de tota la comunitat educativa del Carrilet.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>