Equip Motor del Laboratori

 

L’Equip Motor del Laboratori està integrat per persones de la Direcció d’Innovació, Recerca i Cultura Digital, representants de cadascun dels Serveis Territorials i del Consorci d’Educació de Barcelona (coordinadors i referents de transformació/innovació) i la col·laboració d’altres entitats, experts i institucions implicades. L’equip Motor és responsable del disseny, de la implementació i del seguiment de les diferents actuacions vinculades al Laboratori, la coordinació de les Xarxes Territorials de Transformació Educativa i del Programa d’Innovació d’Acceleració de la Transformació Educativa.

 

COMPOSICIÓ

Aquest grup està integrat per personal de la DGIRCD, específicament del servei d’Innovació, Xarxes i Serveis Educatius, pels coordinadors i referents de transformació/innovació de cada un dels Serveis Territorials i del Consorci d’Educació de Barcelona, i per la Inspecció Educativa. L’Equip Motor està obert a la participació en condició de col·laborador personal d’altres direccions i subdireccions: SPE, DGCP, SdGFDLP…

 

OBJECTIUS

    • Pilotar i concretar els criteris que defineixen el marc comú de Referència de la Transformació Educativa.
    • Transferir el coneixement assolit pel programa EN21 i d’altres iniciatives reeixides per dissenyar instruments propis utilitzables per la transformació de qualsevol centre del Servei d’Educació de Catalunya.
    • Dissenyar les dinàmiques de treball de l’Equip de centres de referència.
    • Recollir les evidències contrastades i les pràctiques reeixides de transformació educativa.
    • Promoure accions per a la creació i dinamització de la comunitat de centres de referència educativa.

 

METODOLOGIA DE TREBALL

Reunions quinzenals del grup motor des de l’inici del grup de treball i fins a la concreció del Programa d’Acceleració de la Transformació Educativa i del Marc de referència de la Transformació Educativa. Prèviament les tècniques del Servei d’Innovació, Xarxes i Serveis Educatius (SIXSE) preparen el disseny dels continguts a treballar així com les metodologies. Sovint es porta a terme treball en petites comissions, cada una d’aquestes comissions coordinada per una persona del SIXSE. La freqüència de les trobades és de dues reunions trimestrals.

 

FUNCIONS DE L’EQUIP MOTOR DEL LABORATORI

  • Representar el conjunt de territoris aportant i recollint propostes que ajudin a desplegar el programa i les diferents accions del Laboratori.
  • Fer d’enllaç amb el territori per tal d’implementar-hi els acords de l’Equip Motor.
  • Participar d’una xarxa entre territoris que permeti la cocreació i l’aprenentatge entre iguals.

 

FUNCIONS DE L’EQUIP MOTOR TERRITORIAL

  • Gestionar i custodiar la documentació.
  • Proposar l’ordre del dia de les reunions.
  • Coordinar-se amb els CRP per:
      • Detectar les necessitats del territori.
      • Coordinar les actuacions, formacions, reunions informatives,…
  • Retre comptes de les accions realitzades.
  • Dissenyar les actuacions per desenvolupar la transformació educativa als centres.
  • Acollir i fer el seguiment dels centres amb facilitació (PAcTE/ExC), de les persones facilitadores i de les dinamitzadores de Xarxes.
  • Participar a la primera reunió amb el/la facilitador/a i l’equip impulsor del centre.
  • Coordinar-se amb la inspecció educativa.
  • Crear diferents subxarxes territorials de transformació educativa en funció del nombre de centres i les seves necessitats i coordinar-les.
  • Fer proposta de centres susceptibles d’esdevenir centres Referents del Laboratori, o de participar al programa PAcTE/ExC i a les Xarxes Territorials de Transformació Educativa, vetllant per l’equitat, la inclusió i l’equilibri territorial.
  • Valorar les sol·licituds dels centres que volen optar a esdevenir centres Referents del Laboratori a través de l’Eina de Criteris Orientadors.
  • Fer propostes de millora a l’Equip Motor del Laboratori.

 

COORDINACIÓ AMB L’EQUIP DE FACILITADORES

  • Coordinar-se amb la cap de facilitadores i fer el seguiment dels centres facilitats.
  • Compartir espais comuns de coordinació en les trobades territorials d’equip.
  • Compartir experiències, materials i recursos.
  • Reflexionar sobre el paper de la facilitació.
  • Coordinar-se amb l’equip de dinamització de Xarxa per tal de vetllar per la coherència del treball entre facilitació i Xarxa.

 

COORDINACIÓ AMB L’EQUIP DE DINAMITZACIÓ DE XARXES TERRITORIALS DE TRANSFORMACIÓ EDUCATIVA

  • Preveure l’organització, seguiment, acompanyament i avaluació de les xarxes de forma conjunta entre els centres i CRP (marc pla de zona).
  • Participar en altres espais formatius proposats pel Laboratori.
  • Crear i gestionar les Xarxes al GTAF i fer-ne el seguiment.
  • Elaborar continguts, dinàmiques de treball… a partir de les necessitats i interessos dels centres participants.
  • Assessorar els centres participants a la xarxa per elaborar la concreció curricular dels aspectes treballats.
  • Coordinar-se amb l’equip de facilitació.