Llengua anglesa: distribució dels blocs temàtics
Anglès Nivell 1 | 1r trimestre | 2n trimestre | 3r trimestre |
Blocs temàtics
(105 hores)
|
1. All about me
|
3. Who is it?
|
5. My free time
|
Anglès Nivell 2
|
1r trimestre
|
2n trimestre
|
3r trimestre
|
Blocs temàtics
(140 hores)
|
8. Shopping
|
9. Eating out
|
11. Last night
12. Looking back
|
Anglès Nivell 3 |
1r trimestre
|
2n trimestre | 3r trimestre |
Blocs temàtics
(140 hores)
|
13. Making friends 14. Celebrations |
15. Growing up
16. A bad day
|
17. Play it again
18. Looking ahead
|
Llengua francesa: distribució dels blocs temàtics
Francès Nivell 1 | 1r trimestre | 2n trimestre | 3r trimestre |
Blocs temàtics
(105 hores)
|
1. C’est moi
|
3. Qui est-ce?
|
6. Ma ville
|
Francès Nivell 2
|
1r trimestre
|
2n trimestre
|
3r trimestre
|
Blocs temàtics
(140 hores)
|
10. Le monde entier
|
11. Hier soir
|
|
Francès Nivell 3 |
1r trimestre
|
2n trimestre | 3r trimestre |
Blocs temàtics
(140 hores)
|
13. Se faire des amis 14. Célébrations |
15. Grandir
|
18. À l’avenir
|
Temporització
La temporització per treballar els blocs temàtics de cada nivell és d’un total de 105 hores distribuïdes en dues sessions setmanals d’una hora i mitja cadascuna d’elles. Per als nivells 2 i 3 es pot pensar en ampliar les propostes dels blocs o complementar-los amb altres activitats formatives fins a un total de 140 hores.
En aquesta proposta didàctica cada nivell del currículum està format per 6 blocs temàtics (2 blocs per trimestre). Cada bloc temàtic està pensat per a ser desenvolupat en 18 hores de classe aproximadament (11 sessions d’una hora i mitja + 1 sessió per a l’avaluació). En especial als nivells 2 i 3 es considera la necessitat de dedicar més temps per bloc (sobretot quan es pensa treballar en projectes que requereixen més temps).
Cal tenir en compte que les activitats d’avaluació contínua i formativa (final) s’han d’incloure en la temporització dels blocs.
Planificació dels continguts en tasques competencials
A l’hora d’elaborar una seqüència didàctica cal pensar primer de tot en el tema (bloc temàtic) i el nivell del curs. En aquest moment cal escollir una tasca final (producció final) que ha de fer l’alumnat, i dissenyar les activitats que han d’elaborar els alumnes per dur a terme la tasca final. En aquest pas s’han aportar orientacions i bons models per a l’alumnat, proporcionar plantilles de planificació del treball i del diari d’aprenentatge, i elaborar i compartir les rúbriques per a l’avaluació.
Després descriurem els continguts que s’han de treballar en les activitats i la tasca final i per últim explicitarem els objectius didàctics amb els criteris i indicadors d’avaluació.
Cal que les tasques siguin obertes, flexibles (adaptables als diferents estils i ritmes d’aprenentatge), contextualitzades i complexes (que impliquin diverses habilitats). Les tasques també han de servir per desenvolupar les competències i han d’estar enfocades a la resolució d’un problema o l’elaboració d’un producte final. D’igual manera és important que impliquin una reflexió per part de l’alumne/a i que connectin amb la realitat, la vida quotidiana i els seus interessos.
Per a l’avaluació de les diverses activitats hem de detallar els indicadors d’assoliment dels criteris que creiem essencials per assolir l’objectiu didàctic o competència i decidir en quin moment es du a terme:
Model per a la planificació de les seqüències didàctiques:
BLOC TEMÀTIC: NIVELL: | ||||||
Objectiu/s didàctics: | ||||||
Activitats (descripció) | Recursos | Agrupaments | Temps | Competències treballades | Procediment | Avaluació |
PRODUCTE FINAL (tasca final) |
Avaluació
En aquesta proposta es concreten els descriptors d’assoliment en el grau d’excel·lència per a l’avaluació de les competències de la dimensió comunicativa de cada bloc temàtic (la comunicació oral, la comprensió lectora i l’expressió escrita). L’adquisició gradual dels continguts fa que els indicadors d’assoliment també siguin graduals i es revisin de forma continuada al llarg dels blocs temàtics i nivells. Cal esmicolar els descriptors d’avaluació per establir-ne els diferents nivells (excel·lència, suficiència,…) segons els criteris que creiem adequats en cada moment.
Els descriptors d’avaluació que fan referència a les actituds són comuns per als tres nivells, perquè es manifesten de forma contínua i no gradual; per tant, s’han de tenir en compte en tot el procés avaluador.
Propostes didàctiques
Tot seguit podreu trobar unitats i seqüències didàctiques que desenvolupen alguns dels blocs temàtics dels nivells 2 i 3 de llengua anglesa a l’educació d’adults amb les orientacions per al professorat i els materials per a l’alumne/a.
Aquesta tasca és fruit del grup de treball per a l’elaboració de materials de llengua anglesa realitzada durant el curs 2013/2014 per part d’onze docents de centres d’adults sota la coordinació d’un assessor tècnic del Servei d’Ordenació Curricular de l’Educació d’Adults.
Llengua anglesa |
1r trimestre |
2n trimestre |
3r trimestre |
Nivell 2 |
11. Last night 12. Looking back
|
||
Nivell 3 | 13. Making friends 14. Celebrations |
15. Growing up 16. A bad day
|
17. Play it again 18. Looking ahead |