El pensament computacional

El pensament computacional és un mètode per abordar un problema complicat de manera sistemàtica, dividint-ho en parts més petites, i finalment, trobant solucions. Així és com també funcionen els ordinadors, fan diferents passos abans d'arribar a una solució final que es pugui aplicar a un problema en concret i d’altres problemes complexos similars.

La definició de pensament computacional que es pren habitualment com a referència és la que va introduir Jeannette Wing .

Wing comenta que el pensament computacional és una manera de pensar que no és exclusiva dels programadors.

Jeannette Wing: www.flickr.com

Segons Wing (2006), el Pensament Computacional consisteix en la resolució de problemes, el disseny dels sistemes, i la comprensió de la conducta humana fent ús dels conceptes fonamentals de la informàtica.
Les habilitats pròpies del Pensament Computacional són útils per tot el món, no sols per científics de la computació.

A partir de l'article i el treball Computational Thinking , que Jeannette Wing també va publicar l'any 2006, es poden destacar les idees següents:

Icones: flaticon.com

Si es vol resoldre una tascaproblema complex a partir del mètode del pensament computacional, cal seguir els passos següents:

1. Descomposició

Descompondre un conjunt de tasques o problemes en parts, fent així més comprensible el problema o situació plantejada.

2. Reconeixement de patrons

Identificar i reconèixer patrons, similituds i tendències en els problemes o situacions que es volen solucionar.

3. Abstracció

Ressaltar els detalls necessaris i eliminar els detalls innecessaris per entendre una tasca o un problema.

4. Disseny algorítmic

Definir instruccions pas a pas per resoldre un problema i d’altres similars provant i duent a terme possibles solucions.

Exemples per treballar el pensament computacional en diferents àmbits curriculars i relacionats amb les quatre tècniques del pensament computacional.

Descomposició del problema

A educació infantil els alumnes poden descriure la rutina que segueixen quan arriben a l'escola o poden descriure els passos que fan per guardar les peces d'un joc.

Escola les vinyes (2013) Hàbits i rutines

Aprendre receptes senzilles o planificar una història.

La teva recepta preferida. X.Rosell Institut Milà i Fontanals (2020).

Reconeixement de patrons

Recopilar informació sobre éssers vius i éssers inerts, per representar-la en un esquema gràfic i veure patrons.

Observar la classificació dels organismes biològics, analitzar la informació i cercar patrons.

Abstracció

Extreure la informació rellevant per representar una taula informativa i un diagrama o maqueta sobre el sistema solar.

Tal com es pot veure a la imatge, de la primera taula informativa se n'ha extret la informació que s'ha cregut rellevant sobre els planetes del sistema solar, tal com: el diàmetre del planeta, la distància del planeta des de la terra i la durada del dia al planeta prenent com a referència el sistema horari de la terra.

Disseny algorítmic

Crear instruccions per completar una tasca escrivint-les o a partir d'un diagrama. Per exemple, com veure el contingut de la pàgina web del nostre centre educatiu.

Dissenyar un algoritme per ordenar una sèrie de números del més petit al més gran.