Mòdul 3-Sessió 11-Scratch Challenge- La nostra escape room s’acaba de perfilar

Pla de treball

  • Revisió de la descripció del projecte
  • Programació del projecte
  • Aprofitar altres projectes o programes
  • Control de funcionament del projecte

A per feina…

Al llarg de totes les sessions d’aquest mòdul, hem anat treballant en el nostre projecte d’escape room en paral·lel a la programació d’un exemple senzill.

També hem anat desenvolupant i revisant la descripció del vostre projecte a mesura que avançàvem per les possibilitats que ens ofereix l’Scratch. Primer de tot hem de fer un repàs d’aquesta descripció per comprovar que ho tenim tot controlat consultant-la al nostre projecte escape.

Icona tasquesFem-ho pas a pas

Pel que fa al joc en general:

  • Quina és la història que fa de fil conductor a l’escape room?
  • A quins usuaris (edat preferent) s’adreça el nostre projecte?
  • Hem definit les instruccions? Com s’ha de jugar (quines tecles he de pressionar per moure el personatge?, i per agafar o fer moure objectes?) Hi ha control del temps? Hi ha canvi d’escenari? Quan? Les instruccions són una part molt important de qualsevol joc, les heu de tenir recollides i han de visualitzar-se en iniciar el joc. És veritat que molts moviments són intuïtius, però d’altres no.

Pel que fa al disseny dels escenaris:

  • Quins escenaris hi ha?
  • Quins objectes apareixen a l’escenari? Quins són visibles i quins no?
  • Com es passa d’un escenari a l’altre?

Pel que fa al moviment del personatge:

  • Quins moviments pot fer el personatge?
  • Com interactua el personatge amb els objectes de l’escenari?

Pel que fa als objectes

  • Quins objectes poden ser desplaçats per l’escenari?
  • Quins objectes s’han de recollir?
  • Quins objectes canvien d’aparença?
  • Recuperem la taula que vam començar a omplir a la sessió 4 on teníem indicades les relacions entre el personatge i els objectes i entre els mateixos objectes. Estan ben definides totes aquestes relacions?

Pel que fa a les proves i enigmes

  • Quines proves cal superar i quina relació tenen amb els objectes? (quin objecte cal agafar?)
  • Quin efecte té superar cada prova?
  • Recuperem la taula que vam començar a omplir a la sessió 7 on teníem indicades les relacions entre les pistes i les seves descripcions, solucions, accions produïdes i localitzacions. Estan ben definides totes aquestes relacions?

Aprofitem la feina feta

Al llarg de totes les sessions hem realitzat molts reptes que podem recuperar per afegir parcialment al nostre escape room. L’Scratch ens permet copiar parts d’un projecte per aprofitar-les a un altre. Podem copiar: sons, fons, personatges però també programes. D’aquesta forma, si hem fet una feina de la qual estem especialment orgullosos i ens ha portat molt de temps, la podem “reutilitzar” amb facilitat.

Icona tasquesFem-ho pas a pas

  • Obrim el projecte on es troba l’element que volem copiar. A la part inferior de la pantalla de l’Scratch hi ha una petita fletxa, cliquem sobre ella i s’obrirà l’espai de la motxilla.
  • Ens situem a la part que volem copiar. Pot ser un personatge que hem creat, un escenari, un so, però també algun programa relacionat amb un personatge o amb un escenari.
  • Amb el ratolí arrosseguem la part que volem aprofitar a la motxilla
  • Obrim el projecte on volem fer servir el que hem arrossegat a la motxilla, obrim la motxilla i ho arrosseguem al lloc corresponent. Hem d’estar segurs que col·loquem el nou element en el lloc adient.

També podem aprofitar parts d’un projecte dins del mateix projecte.

Icona tasquesFem-ho pas a pas

  • Obrim el projecte i triem el personatge del qual volem copiar el programa.
  • Ens col·loquem sobre el programa que volem copiar, el seleccionem i l’arrosseguem sobre el personatge que volem que aprofiti el programa.

Icona projecte El nostre projecte creix…

Ja ho tenim tot a punt per començar a programar o bé continuar si hem anat treballant de forma prèvia. La descripció de l’escape room que hem actualitzat a l’inici d’aquesta sessió ens ha de servir per anar comprovant que seguim la feina de forma correcta. Podem fer-nos una llista i anar marcant les coses resoltes, repartir-nos les tasques i planificar-nos. Treballem en equip com treballen els programadors i programadores, tots aportem i opinem per anar construint el nostre projecte

Scroll to Top