Mòdul 4-Scratch Challenge

En aquest mòdul us proposem dissenyar la vostra pròpia Volta al Món dividida en tantes etapes com decidiu. Una volta plena de sorpreses i de jocs.

En aquesta ocasió podeu compartir diferents jocs que coneixeu i a la vegada gamificar la vostra proposta i fer-la molt divertida. A les sessions del mòdul us hem facilitat molts recursos perquè els incorporeu.

També podeu, com als mòduls anteriors, trobar referències i enllaços a funcions treballades a altres sessions. D’aquesta forma podeu anar retrocedint i consultar aquells punts en concret que us puguin donar una empenta allà on us atureu.

Inventeu el vostre viatge seguint diferents itineraris, o diferents moviments d’objectes on el temps sigui decisiu, o preguntes i respostes, o laberints …

Compartiu les vostres cartes amb els altres equips i també podreu recollir propostes de variació o de millora.

Al final del mòdul teniu més temps per revisar, comprovar i modificar la vostra Volta al Món.

Us convertireu d’aquesta manera en viatgers i jugant fareu la Volta al Món.

 

SESSIÓ PLANS DE TREBALL ACTIVITATS
Sessió 1

Presentació del projecte: la Volta al món en etapes

Presentació del mòdul.

Plantejament del projecte de l’equip.

  • Presentació del projecte de l’equip.
  • Presentació dels continguts que es treballaran al llarg del mòdul.
Sessió 2

Els escenaris i els personatges: els canvis de fons i els efectes de transició

Les transicions d’escenaris.

Els efectes de transició.

  • Programació dels canvis d’escenaris.
  • Com aplicar canvis de transició als escenaris.
  • Efectes sobre els personatges.
Sessió 3

Més usos de llistes. Jocs de preguntes i respostes

Les llistes

Preguntes i respostes

Aleatorietat

  • Fer ús de les llistes als jocs de respostes i preguntes.
  • Fer un passaparaula.
Sessió 4

Més mirades: els itineraris i els laberints

Treball d’itineraris: el llapis, els moviments. Ens movem i dibuixem

Situació del personatge a l’espai: coordenades

Els laberints

  • Inventar un itinerari.
  • Dibuixar laberints.
  • Programacions dels moviments dels personatges amb tecles i automàticament.
  • Fer ús dels sensors per programar moviments dels personatges segons els colors de les parets dels laberints.
Sessió 5

Els sensors: els sentits de les màquines

Què són els sensors?

Per a què serveixen?

La lògica

Detectar objectes i donar respostes

  • Practicar l’ús de sensors.
  • Fer un seguidor de línia.
  • Programar diferents moviments dels personatges.
Sessió 6

Les matemàtiques us ajuden amb els operadors

Què són els operadors?

Quins són els seus usos?

Les operacions matemàtiques i les cadenes de text

  • Programar la calculadora.
  • Practicar la programació de les diferents operacions matemàtiques.
Sessió 7

La càmera de vídeo i l’Scratch

Els sensors de vídeo.

La gestió dels blocs.

Els personatges i l’escenari detecten moviments.

La imatge de l’usuari productor del moviment: visible/invisible.

  • Fer que els personatges detectin moviments dels usuaris.
  • Fer canvis d’escenaris detectant moviments.
  • Fer ús de la transparència de la càmera.
  • Fer ús dels efectes de transició.
Sessió 8

Ens inventem els nostres blocs

La funció de més blocs.

Un bloc que es reprodueix en diferents moments del vostre projecte.

Programar seqüències.

  •  Crear els nostres blocs que controlin el desplaçament dels nostres personatges i poder cridar el bloc amb diferents personatges i a diferents moments.
  • Controlar els moviments dels personatges i fer-los reals.
  • Crear blocs i fer girs dels personatges.
Sessió 9

Les Cartes: Una eina de recollida de processos

Què són les cartes.

Apartats de les cartes.

El refinament i les propostes de millora dels reptes.

Eina per compartir diferents solucions als reptes.

La consulta de les Cartes.

  • Crear diferents models de cartes per recollir els reptes de les diferents etapes.
  • Dividir les cartes en diferents apartats: la capçalera i el cos de la carta (el què; la programació; la imatge; l’URL; els punts febles i forts i l’autoria).
  • Fer els resums dels processos.
  • Fer tractament de les dades, produir els documents i fer enllaços multimèdia als reptes.
  • Acordar el lloc per guardar les cartes i el funcionament de la seva consulta.
Sessió 10

I ara acabem el nostre projecte

Planificació del projecte.

Observació d’exemples.

  • Conèixer projectes d’altres.
  • Recuperar de la motxilla parts de projectes d’altres que ens han interessat.
  • Acabar el document de text que recull la definició i el plantejament de la Volta al Món.
Sessió 11

Acabem de perfilar la nostra Volta al món

Revisió definitiva de la programació del projecte.

Control del funcionament del projecte.

  • Revisar la Volta al Món en general: els escenaris, els personatges i les etapes
  • Acabar d’actualitzar el document de text que recull la Volta al Món.
  • Darrera revisió de les tasques pendents i resolució.
Sessió 12

Presentem el nostre projecte i el valorem

Com fer una presentació?

Ens autoavaluem

Ens avaluem com a grup 

  • Pautes per dur a terme la presentació del projecte
  • Coavaluació del grup
  • Autoavaluació dels alumnes

 

Scroll to Top