Antecedents al Pla de Recerca Educativa
Durant els anys 2023 i 2024, el Servei de Recerca Educativa ha coordinat l‘elaboració del Pla de Recerca Educativa de Catalunya, amb l’objectiu de convertir-lo en un instrument estratègic per a la millora de la qualitat del sistema educatiu. Aquest pla s’ha desenvolupat a partir d’una diagnosi exhaustiva de l’estat de la recerca educativa al país i de la participació de tots els agents educatius: docents, acadèmia i representants de l’administració.
Una fita destacada d’aquest procés va ser la celebració de la I Convenció de Recerca Educativa, celebrada el 15 de novembre de 2023 a les instal·lacions de l’INEFC. L’acte va acollir més de 150 persones dels àmbits de la recerca i l’educació per debatre i consensuar les mesures necessàries per impulsar la transferència de la recerca educativa. Aquesta trobada va permetre tancar la diagnosi i definir les línies de treball, establint les bases per a la seva implementació. Els mesos següents a la Convenció, es van engegar 4 grups de treball per concretar les accions i mesures concretes del Pla de Recerca.
El Pla s’estructura en quatre línies de treball principals:
- Treball amb dades: Millorar l’accessibilitat i la qualitat de les dades per facilitar la recerca en educació.
- Foment de la recerca educativa: Millorar el finançament i fomentar la recerca educativa.
- Transferència de la recerca: Facilitar la incorporació de les evidències científiques a la pràctica docent i a les polítiques educatives.
- Avaluació de polítiques i programes educatius: Establir mecanismes sistemàtics, periòdics i rigorosos per avaluar les polítiques i programes educatius.
El Pla de Recerca Educativa representa una oportunitat única per enfortir la connexió entre la recerca, la pràctica educativa i les polítiques públiques, amb l’objectiu de millorar les oportunitats d’aprenentatge de tot l’alumnat i garantir la qualitat del sistema educatiu a Catalunya.


