1.1.2. Projeccions

Coordenades projectades
Les coordenades projectades són coordenades cartesianes que resulten de transformar les coordenades de longitud i latitud en coordenades planes rectangulars per mitjà d’una projecció cartogràfica, que, a més de la funció de transformació, estableix també l’origen de coordenades rectangulars corresponent.

Zones del sistema de coordenades UTM (Universal Transverse Mercator coordinate system), un dels sistemes de referència espacial més utilitzats. Font: http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Transverse_Mercator_coordinate_system

Les coordenades projectades són tan antigues com la cartografia, atès que convencionalment tot mapa és una representació de la superfície terrestre en el pla i precisa una projecció cartogràfica per a generar-lo. Les coordenades projectades són també les més emprades en els sistemes d’informació geogràfica, amb preferència sobre les coordenades geogràfiques clàssiques, atès que els càlculs geomètrics són més simples en una superfície plana que en una superfície esfèrica, utilitzant magnituds de longitud en lloc d’angulars.

Les coordenades projectades tenen l’inconvenient d’introduir deformacions i variacions d’escala al llarg del mapa importants com a conseqüència de les distorsions inevitables en tota projecció cartogràfica. Per aquest motiu només s’utilitzen preferentment en dades cartogràfiques d’àmbits geogràfics reduïts, per a produir mapes d’escales grans i escollint projeccions cartogràfiques que minimitzin les distorsions en l’àmbit geogràfic d’aplicació.

Alguns dels sistemes de coordenades projectades més utilitzats són el sistema de coordenades UTM, basat en la projecció cartogràfica del mateix nom i vàlid per a tot el món. Més informació

Projecció cilíndrica

Determina les coordenades de les ciutats indicades i visualitza la forma en la que es transformen els angles que forma el punt a l’esfera i la seva representació al mapa


Comprova el que has aprés

Projecció cònica

Determina les coordenades de les ciutats indicades i visualitza la forma en la que es transformen els angles que forma el punt a l’esfera i la seva representació al mapa


Et proposem que generis un tipus de projecció diferent a les exposades a l’apartat Practica amb el programa G.Projection-Global Map Projector de la NASA. En concret, una projecció azimutal de l’hemisferi nord de la Terra :

  • Descarrega la  versió del programa G.Projector per al sistema operatiu del teu ordinador. El programa necessita que l’ordinador tingui instal·lada la màquina virtual de Java.
  • Instal·la i obre el programa. Si fas servir MS Windows, has d’extreure els continguts del fitxer descarregat G.ProjectorWin.zip i fer doble clic en el fitxer G.Projector.exe.
  • Quan s’inicia el programa, et demana quin mapa vols obrir. Escull el mapa world_topo_bathy.jpg.
  • Confirma la finestra següent (Input Map Image) i podràs veure la finestra principal del programa, amb 5 pestanyes a la part inferior. treballarem a la pestanya Projection.
  • Abans de generar la projecció que t’hem proposat, visualitza primer les dues que ja coneixes : la cilíndrica (Mercator) i la cònica (Lambert Conformal Conic). Fes la tria de projecció en el desplegable i ajusta els paràmetres :
    • Mercator : Centrada a longitud 0º, latitud màxima 75º.
    • Lambert Conformal Conic : Centrada a longitud 0º i latitud 45º, con tangent a latitud 45º i visió fins a latitud 135º.
  • Genera a continuació la projecció proposada :
    • Projecció : Orthographic.
    • Centrada a longitud 0º i latitud 90º.
    • Radi visible de 90º.

Recursos