Objectius MATE

OBJECTIUS GENERALS

El Laboratori de Transformació Educativa, iniciativa R+D+I de la Direcció General d’Innovació, Recerca i Cultura Digital, a través del Servei d’Innovació, Xarxes i Serveis Educatius, promou la recerca educativa i la recollida d’evidències de qualitat educativa. Per fer-ho disposa de més de 200 centres educatius de diferents tipologies que, treballant en xarxa, ens permeten definir el marc de referència de la Transformació Educativa. Aquest marc de referència, que es fonamenta en la necessitat creixent de desenvolupar propostes diferenciades en cada centre que fugin de l’uniformisme propi de visions conservadores de l’educació, proposa canvis que ajudin als centres a esdevenir organitzacions autònomes, amb capacitat d’interactuar amb l’entorn i on l’alumne és el centre de l’acció educativa.

El Laboratori de Transformació Educativa observa la necessitat de crear una xarxa de col·laboració en recerca i en la recollida d’evidències de qualitat educativa d’altres models, fora del territori de l’àmbit d’acció del Departament d’Educació, establint les sinergies necessàries per crear nou coneixement que pugui ser aplicat en contextos diversos.

NECESSITATS I REPTES

  • Necessitat de recollir experiències reeixides de qualitat educativa en els àmbits de l’organització i gestió de centre, de metodologies innovadores i de xarxes i ecosistemes educatius.
  • Necessitat d’explorar i contrastar aquestes experiències amb el coneixement més recent sobre transformació educativa, per tal d’orientar noves polítiques educatives.
    Comunicar i connectar entre nosaltres i amb altres contextos educatius europeus per compartir les nostres pràctiques, rebre feedback expert i aprendre d’altres cultures educatives.
  • Repte d’implicar els centres de tot el sistema educatiu de Catalunya en processos de transformació educativa per esdevenir un model que ofereixi millors oportunitats d’aprenentatge personalitzat, per aconseguir el ple desenvolupament personal i social que permeti afrontar els reptes que suposa l’adaptació i l’aprenentatge constant en un món canviant on conviure de forma respectuosa per construir una societat millor.

OBJECTIUS ESPECÍFICS

  • Generar les connexions entre centres i administració educativa a nivell europeu que ens ha de permetre aprendre de les diferents cultures professionals connectades entre si.
  • Erasmus + permetrà dur a terme aquestes accions amb mobilitats, xarxes i contextos digitals per a l’aprenentatge professional.
  • Erasmus + pot ser la plataforma que asseguri la transferència de Marc de referència i la seva difusió a tota la comunitat educativa.

OBJECTIUS DE TREBALL PER LA MILLORA

1.Conèixer i documentar evidències de pràctiques educatives de centre d’altres models europeus sobre:

 Els següents factors de qualitat educativa:

  • Lideratge pedagògic
  • Competències professionals
  • Projecte educatiu
  • Cultura d’avaluació

 Les següents dimensions de la transformació educativa:

  • Organització i gestió flexible de centre
  • Ecosistema educatiu en els aprenentatges
  • Cultura avaluativa com a motor d’aprenentatge i de transformació educativa

2.Estudiar la transferibilitat d’aquelles pràctiques educatives de centre per implementar de manera viable i efectiva noves pràctiques educatives en el context del centre del nostre sistema educatiu.

3.Implementar la nova pràctica educativa de centre fonamentada en l’evidència de pràctiques d’àmbit europeu per a la millora en l’organització i gestió del centre.

4.Organització que aprèn (el centre aprèn d’evidències externes a partir de fonts bibliogràfiques, de la formació experta, de l’observació indirecta i de la mobilitat entre centres)

5. Unitat de recerca (el centre innova a partir del disseny de noves pràctiques que avalua i integra en la seva cultura de centre)

6. Centre de referència (el centre comunica, comparteix i coopera des de la corresponsabilitat per a la millora de la qualitat educativa del sistema)