2024. Any Montserrat Vayreda a l’INS Santa Eugènia

Les professores Dolors Vilamitjana i Àngels Alsina han impulsat diverses activitats de centre a l’INS Santa Eugènia de Girona per fer conèixer la poesia de Montserrat Vayreda amb motiu de la commemoració oficial del centenari del naixement de l’autora.

Objectius:

• Descobrir la vida i l’obra de Montserrat Vayreda a partir de traduccions de la composició «Clavell novell» a 20 llengües, de la realització d’auques i contes relatius a la seva vida i obra, collages, vídeos, recitació de poemes seus per part del nostre alumnat, murals commemoratius, etc.
  • Difondre la vida i obra de Montserrat Vayreda exposant tots els treballs al passadís central del nostre centre per dinar-los visibilitat.
  • Sortir de l’aula per anar a les escoles de primària de l’entorn a explicar els contes homenatge de Montserrat Vayreda als més menuts que el nostre alumnat ha creat i el centre ha imprès.
  • Engrescar els alumnes en la coneixença de la poetessa empordanesa Montserrat Vayreda.

Descripció de l’activitat: Una lectura prèvia de la poesia de Montserrat Vayreda ens ha permès crear unes expectatives i una predisposició a fer tota una sèrie d’activitats dedicades a aquesta gran però, en gran part, desconeguda poetessa. El caràcter creatiu de les diferents activitats que s’estan portant a terme afavoreix que els alumnes recordin elements clau de la biografia i obra de l’autora, sense haver-ne de fer una feixuga memorització. És una manera lúdica i pràctica per aconseguir que s’endinsin en el món poètic de Montserrat Vayreda.

Temporització: Es dedica una primera sessió a la descoberta de l’escriptora i de la seva obra. La segona, un cop són coneixedors de la seva vida i han llegit part de la seva poesia, inicien el guió del que, més endavant, seran els contes i vídeos creatius i interessants que n’han resultat.

Desenvolupament de l’activitat: Les primeres activitats són una lectura en veu alta de la seva vida i la recitació, també en veu alta, de diferents poesies que l’alumnat mateix ha triat, prèviament, dins l’aula.

A continuació, l’alumnat anirà desenvolupant diferents tasques:

1. La tria d’una de les moltes poesies de Montserrat Vayreda. «Clavell Novell» és la que més ha agradat. Aquí s’hi ha implicat tota la ESO, Batxillerat i Aula d’Acollida traduint i recitant el poema a vint llengües del centre ( català, àrab, romanès, portuguès, anglès, darija, urdú, grec, xinès, francès, rus, ucraïnès, castellà, panjabi, persa, holandès, sonniké, egipci, italià i llatí) per estendre el nom de Montserrat Vayreda més enllà de l’Empordà i la Garrotxa.
  2. Les poesies s’exposen en format escrit, una al costat de l’altra, en les diferents vint llengües. Simultàniament, es crea un vídeo – recull dels vint rapsodes que hi participen.
  3. A través del pròleg de la cap de Departament de Català del centre, Dolors Vilamitjana i Carandell, es contextualitza el poema traduït i els trets destacables de la poesia de Montserrat Vayreda.
  4. Finalment, es fixa una data d’entrega de les diferents activitats; es deixa total llibertat creativa al nostre alumnat, i es dona la possibilitat d’entregar-ho abans de la data fixada: el 15 d’abril.

Materials:

• Ordinador i connexió a internet: l’alumnat ha de fer un camp de treball d’investigació, així que ha de buscar fotografies de l’autora i tota la informació i recursos que pugui trobar
  • Llibres físics de l’autora: cerca a les diverses biblioteques públiques de la ciutat
  • Ús d’aplicacions digitals (Canva, CapCut, Inshoot, etc.) per dur a terme les diverses activitats

Enllaços a la publicació de les diverses activitats que s’han fet al centre: