Jornada Pedagògica Joan Salvat-Papaseit

Dissabte passat al matí, 27 d’abril, amb motiu de la commemoració oficial del centenari de la mort de l’escriptor Joan Salvat-Papasseit, el Departament d’Educació es va celebrar la Jornada Pedagògica Joan Salvat-Papasseit a la Biblioteca Barceloneta – La Fraternitat.

Helena Moyà, directora de la biblioteca, i Andreu Freixes, subdirector general de Llengües del Departament d’Educació, van obrir l’acte amb unes paraules de benvinguda als assistents. Ferran Aisa, comissari de l’Any Salvat-Papasseit, ens va parlar de la trajectòria vital, professional i literària de l’escriptor a la conferència «Joan Salvat-Papasseit, l’irradiador de l’avantguarda», que va farcir de lectures de textos de Salvat, així com de comentaris i anècdotes interessantíssims. Tot seguit, Ferran Gadea, crític literari, historiador i catedràtic d’ensenyament secundari jubilat, va complementar la intervenció anterior amb una revisió de la bibliografia, els estudis i les edicions de l’obra del poeta. A continuació, Jordi Martí, professor, periodista, escriptor, activista social i editor de Lo Diable Gros, va presentar les tres novetats editorials pròpies relacionades amb l’autor: Mots-propis, Fum de fàbrica i molt especialment l’antologia poètica Joan Salvat-Papasseit, Poeta amb majúscula, que el Departament d’educació va regalar a cadascun dels assistents a la Jornada.

Per acabar l’apartat de recursos i materials didàctics, Helena Pol i Ruth Garcia, professores de llengua catalana i literatura i formadores del Servei de Currículum del Departament d’Educació, van detallar, en primícia, la proposta «Estimar en vers. Un itinerari literari sobre la construcció cultural de l’amor romàntic al voltant d’El poema de la rosa als llavis de Joan Salvat-Papasseit», que es posarà ben aviat a disposició del professorat.

A la segona part de la Jornada es van detallar tres experiències de centres educatius. La primera, «Correspondència poètica», del professor Patrici Batalla, de l’Escola Cooperativa El Puig (Esparreguera), parteix de la biografia de Salvat-Papasseit, alguns poemes i un recull de postals que va enviar a les seves filles per explorar l’autor i la poesia amb alumnes de cinquè posant èmfasi en la creativitat, empatia i pensament crític de l’autor i amb la implicació de les famílies.

En segon lloc, les professores Cristina Fons i Emi Miró, de l’Institut Joan Salvat-Papasseit (Barcelona) van explicar «Molt de gust, Joan Salvat-Papasseit», una activitat per a secundaria i batxillerat que, entre d’altres propostes, té com a objectiu la plasmació artística de poemes escollits de l’autor. L’alumnat n’ha organitzat una exposició a la biblioteca del barri, La Fraternitat- La Barceloneta.

Finalment, el professor Jordi Martí, de l’INS Baix Penedès, molt ben acompanyat de dos alumnes de Batxillerat d’Arts escèniques, va presentar el projecte interdisciplinari «De la VIDA…» Han conjuntat la recitació de 15 poemes de l’autor amb bases de músiques diverses i n’han editat un llibre i un disc i a més a més n’han muntat un espectacle. I ens van deixar bocabadats amb una deliciosa mostra en directe!

Per acabar d’arrodonir el dia, Maria Nunes, catedràtica jubilada de llengua i literatura catalanes a l’ensenyament secundari, va fer gaudir els assistents d’un tast de la ruta literària «Joan Salvat-Papasseit, Barcelona i el mar» pels carrers de la Barceloneta. Trobareu la ruta completa publicada a NUNES, Maria, Salvat –Pla –Rodoreda –Capmany. Rutes literàries de Barcelona, 2. Barcelona: Ed. Meteora, 2018.

En aquest enllaç podeu trobar les presentacions de les experiències dels centres educatius i diversos enllaços d’interès per engrescar-vos a treballar l’autor i la seva obra a l’aula.