Jornada Pedagògica Josep Vallverdú: recursos i presentacions

El passat 20 de maig, amb motiu de la commemoració oficial de l’Any Josep Vallverdú, el Departament d’Educació, en col·laboració amb la Institució de les Lletres Catalanes, la Biblioteca Pública de Lleida i la Paeria, va celebrar la Jornada Pedagògica Josep Vallverdú a la Biblioteca Pública de Lleida.

Aquesta jornada, oberta al professorat, responsables de biblioteca escolar i professionals d’altres àmbits educatius, va constar d’una conferència a càrrec de comissària de l’Any Josep Vallverdú, Carme Vidal i Huguet, i de la presentació de les novetats editorials més rellevants, així com d’algunes experiències de centres i de materials didàctics elaborats per a la commemoració.

Tot i que hi havia previst un espai de conversa amb l’escriptor, per motius de salut, no hi va poder assistir. No obstant això, a l’inici de l’acte, per telèfon, en Josep Vallverdú ens va dirigir unes càlides i afectuoses paraules de benvinguda i agraïment a tots els assistents.

En les experiències de centres educatius, M. Mercè Badia Conesa i Ester Anglès Iglesias, de l’Escola Martí Poch, a L’Espluga de Francolí, van presentar Senalló de paraules i Regalem lectures de poemes de Josep Vallverdú, dues de les moltes activitats que han organitzat enguany al centre per festejar el centenari d’en Vallverdú, ja que hi tenen un vincle molt especial. Perquè no només va viure un temps al poble sinó que també és el padrí de la biblioteca de l’escola i justament els va visitar a principis d’aquesta setmana.

A continuació, la professora Dolors Vilamitjana, de l’INS Santa Eugènia de Girona, molt ben acompanyada d’alumnes de 4t d’ESO i batxillerat, autors dels treballs, va explicar En Rovelló a Girona, un recull divers d’enregistraments, còmics… sobre un episodi inventat d’en Rovelló explicant com és Girona amb un català gironí, ple de frases fetes comarcals.

De la mà del professor Josep Maria Corretger Olivart, de l’INS Seròs, vam conèixer L’univers literari d’en Vallverdú, un conjunt d’activitats que han involucrat l’alumnat de 1r, 2n i 3r d’ESO al voltant de la figura i algunes de les obres de l’autor, com ara el Bestiolari, En Roc drapaire, Rovelló o El vuitè nan.

Per acabar, Rosa Mesalles, cap de secció de publicacions i literatura de la Regidoria Ciutat i Cultura de l’Ajuntament de Lleida; Carles Bordons, director de l’EAM Leandre Cristòfol; Carles Porta, coordinador del cicle d’Il·lustració-Animació de l’EAM Leandre Cristòfol; i Alba Martínez, alumna de 2n del cicle d’Animació de l’EAM Leandre Cristòfol, van presentar el projecte interdisciplinar Un home és com un arbre, de Josep Vallverdú, que parteix d’un poema de l’escriptor i que s’ha concretat en una instal·lació en forma de cub i amb un clip audiovisual dissenyada i construïda pels mateixos alumnes davant de la Paeria amb motiu del Dia Internacional de la Poesia per retre homenatge a l’autor.

En l’apartat de materials i recursos didàctics, Anton Not, professor i membre de l’organització del Festival Poesia Lleida, va detallar els diversos tallers i recursos didàctics que s’han realitzat des de Poesia Lleida, no només d’enguany sinó també els de 2021, per donar a conèixer la figura i l’obra de l’autor als centres educatius de la zona.

Per acabar, a la mateixa biblioteca, hi va haver una visita guiada a l’exposició “Geografies Vallverdú”, que recull imatges, objectes i fotografies de l’autor, així com tota la seva producció bibliogràfica: més de 300 obres publicades.