La plaça del Diamant

Institut Andreu Nin (El Vendrell, Baix Penedès)

Nivell: 2n batxillerat

Professora responsable: Susanna Cirbian Serramià

Objectius:

1. Descobrir la vida i l’obra de Mercè Rodoreda a partir de l’exposició d’objectes i llibres.

2. Reconèixer els símbols a partir d’objectes i identificar-los al llarg de l’obra La plaça del Diamant.

3. Engrescar els alumnes a llegir La plaça del Diamant.

Descripció de l’activitat: Aquesta descoberta prèvia a la lectura de La plaça del Diamant permet crear unes expectatives i una predisposició a la lectura de l’obra. Es tracta d’una oportunitat de tenir entre les mans objectes actualment poc habituals, però que apropen els alumnes a l’època i a l’univers literari de l’autora. A més a més, el caràcter manipulatiu de la proposta afavoreix que els alumnes recordin els elements clau de la biografia de l’autora i els símbols de l’obra que es treballen amb més facilitat.

Temporització: Es dedica una primera sessió a la descoberta de l’autora i la seva obra. La segona sessió permet identificar els símbols i iniciar la lectura dels dos primers capítols.

Desenvolupament de l’activitat: Ens situem en les activitats inicials per activar els coneixements previs de l’alumnat pel que fa a la biografia i a l’obra de Mercè Rodoreda. Segurament han llegit algun conte de l’autora i poden establir alguna connexió.

Mitjançant la cerca d’informació i a partir de les obres que tenen a l’abast, l’alumnat ha d’investigar:

a)   Quins són els elements essencials i què signifiquen en referència a la biografia de Mercè Rodoreda.

b)   Les obres de l’autora per situar-les cronològicament i establir quin lloc hi ocupa La plaça del Diamant. Les poden col·locar físicament una al costat de l’altra i fer-ne una fotografia.

c)   Com escriu Mercè Rodoreda i quines són les fonts d’inspiració. L’objectiu és extreure la informació sobre el procés creatiu de l’autora a partir del pròleg de l’obra.

d)   El nom dels objectes que es van ensenyant i que esdevenen símbols en l’obra de Rodoreda. D’entrada, es tracta d’anotar-los, però en algun cas ja es pot fer una primera aproximació del significat que deu tenir algun element. La resta s’anirà descobrint durant la lectura. Si tenim fotografies, es poden penjar al plafó de suro de l’aula.

Finalment, la professora inicia la lectura en veu alta dels dos primers capítols de La plaça del Diamant i es comenten conjuntament tots els elements indispensables per entendre l’obra. Es fa referència als símbols. A partir d’aquí, els alumnes han de llegir cada part, que es comentarà la setmana següent a l’aula (30 minuts). La distribució dels capítols és la següent:

  •  1-6: Identitat i alteritat
  •  7- 24: Els coloms i la maternitat (14-24: La República)
  •  25-35: La revolució
  • 36-49: L’alliberament

Seguim la seqüència proposada per Neus Carbonell a «La plaça del Diamant» de Mercè Rodoreda.

Materials:

  • Fitxa per a la recollida de la informació 
  • Elements de la biografia: cosidor, flors, pintures i pinzells, fotografia de Mercè Rodoreda i Armand Obiols, mapa amb els indrets on va viure…
  • Obres de Mercè Rodoreda. És interessant que hi hagi alguna primera edició i alguna traducció.
  • Objectes/símbols: enagos, cinta, embut, nines antigues, veces, plomes de colom, fotografia de les balances…

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>