Traços i versos. Antologia de poesia dibuixada

Institut d’Alella (Maresme)

Proposta de creació literària desenvolupada a 2n d’ESO

Professora responsable: Ruth Mohino i Balet

Objectius:

• Fomentar l’interès i la participació en la lectura poètica.
  • Potenciar la creativitat i l’expressió personal a través de la poesia dibuixada.
  • Millorar les habilitats de lectura i comprensió poètica a través de l’estudi d’una antologia específica.

Article al web de l’INS Alella

Descripció de l’activitat:

Aquesta activitat sorgeix de la necessitat d’apropar la poesia a l’alumnat de primer cicle d’ESO. Crear poesia dibuixada pot ser un al·licient per a l’alumnat que percep la poesia com a llunyana i complexa. El dibuix és una eina que ajuda a visualitzar les imatges i les metàfores que es troben en la poesia i afavoreix la participació i l’interès per aquest gènere literari, ja que permet una forma d’expressió ḿés personal i creativa. A més, la lectura en veu alta pot ajudar a fer més accessibles les estructures formals com la rimes i els versos.

La lectura trimestral de català de 2n d’ESO de l’institut d’Alella ha estat una lectura de poesia. Els 4 grups d’aquest nivell, han llegit l’antologia poètica la Llanterna màgica i han triat el poema que més els ha agradat per fer la seva proposta artística.

S’ha dinamitzat l’activitat a l’aula, on s’han llegit els poemes en grup i, un cop elaborat el poema dibuixat, s’han visualitzat, comentat i valorat els vídeos gravats a casa.

Temporització:

S’han dedicat 6 sessions per a l’estudi de les característiques del gènere poètic i per a la comprensió dels poemes triats. L’alumnat ha seleccionat un poema de l’antologia per recitar en veu alta, dibuixar i gravar un vídeo a casa. Aquest vídeo haurà de mostrar el poema recitat, així com la interpretació visual i artística del poema escollit per cada alumne. L’alumnat haurà d’enviar el vídeo al Classroom de la matèria per tal de visionar-lo i comentar-lo en grup.

Desenvolupament de l’activitat. Organització i descripció general de les sessions:

• Presentació i anàlisi dels poemes de l’antologia Llanterna màgica
    • Lectura en veu alta a classe per tal de corregir errors de declamació.
    • Selecció individual d’un poema per recitar, dibuixar i gravar un vídeo a casa.
    • Visionat del vídeo a l’aula per comentar-lo en grup. S’hi valorarà especialment la interpretació del poema, la creativitat del dibuix i la qualitat de la lectura en veu alta.

Materials i recursos necessaris:

• Antologia poètica Llanterna màgica. Antologia poètica. Editorial Vicens vives, Col·lecció Cucanya Aitana núm. 35
    • Material divers per dibuixar
    • Càmera o telèfon mòbil, programari d’edició de vídeo
    • Projector i ordinador d’aula
    • Rúbrica de valoració del vídeo (autoavaluació i coavaluació a l’aula)