Jornada ‘Les Brigades Internacionals a Castelldefels’

Data: 25 de març de 2023

Horari:  09.30 Presentació de la jornada

09.45 Visita guiada al castell de Castelldefels, presó de les Brigades Internacionals

11.30 Xerrada/conversa amb l’historiador Alfonso López Borgoñoz

12.30 Programació del projecte Solidarity Park 2023 a càrrec de Sònia Garangou

13.00 Finalització de la jornada

Recursos i materials de la jornada

Presentació

Les Brigades Internacionals a Castelldefels (Pàgina web d’Alfonso López Borgoñoz)

Presentació

Projecte Solidarity Park

Dossier Didàctic Projecte Solidarity Park

Murs de Bitàcola (Pàgina web d’en Rock Blackblock)

Llibres

GARANGOU TARRÉS, Sònia. Les aigües de l’oblit. Una històrIa dels brigadistes internacionals del Ciudad de Barcelona. Pagés Editors, 2022.
VANCELLS, Helena G. Coratge sota el foc : dones nord-americanes a la Guerra Civil espanyola. El Masnou: Neret Edicions, 2022.
SOSPEDRA RODRÍGUEZ, Anna. Doblement oblidades. Les dones espanyoles i la seva col·laboració en l’esforç de guerra de les Brigades Internacionals. Publicacions URV. Arola Editors, 2019
LÓPEZ BORGOÑOZ, Alfonso. Las Decisiones del brigadista internacional Vernon R. Selby : Castelldefels ante el Comité de Actividades Antiestadounidenses : Volumen I. Castelldefels : GREHIC : Ajuntament de Castelldefels, 2019.
LÓPEZ BORGOÑOZ, Alfonso. Las Brigadas Internacionales en Castelledefels. GREHIC i Ajuntament de Castelldefels, 2022.
CASTELLS, Andreu. Las Brigadas Internacionales de la guerra de España. Ariel, 1974.
MARTIN-RUEDA, Jordi. Cinco rebeldes. Historias humanas de las Brigadas Internacionales y de la Guerra Civil. Milenio, 2017.

Altres recursos

Institucions i Amicals

AABI (Asociación de Amigos de las Brigadas Internacionales)
Amical de les Brigades Internacionals (Associació d’Amics de les Brigades Internacionals a Catalunya)
SIDBRINT. Memòria històrica i Brigades Internacionals  (Sistema d’Informació Digital sobre las Brigades Internacionals)
Blog del CRAI Biblioteca del Pavelló de la República. Brigades Internacionals
CEDOBI (Centro de Estudios y Documentación de las Brigadas Internacionales)
Arxiu Estatal Rus d’Història Sociopolítica RGASPI
Camp d’aprenentatge Monestirs del Cister

Audiovisuals

EN GUÀRDIA! Brigadistes internacionals (Podcast de Catalunya Ràdio on l’Enric Calpena parla amb Josep M. Solé i Sabaté i Jordi Martí-Rueda)
Brigadas Internacionales. Entre memoria  y silencio (Documental de 25′ de Jean Ortiz i Dominique Gautier)
Mourir à Madrid (Documental de Fréderic Rossif)

Treballs de recerca

Clàudia Gil Calderón (2022-2023).

La Guerra Civil Espanyola en deu municipis de l’Alt Maresme.

Institut Ramon Turró i Darder de Malgrat de Mar.

Aniol Iglesias, Adrián Ramírez, Yolanda Cases i Paula Zamora (2021-2022).

Brigades internacionals: lluita i solidaritat contra el feixisme.

Escola Sant Gervasi Cooperativa de Mollet del Vallès:

Pau Barberà (2019-2020).

Les brigades internacionals a la Batalla de l’Ebre, a Amposta.

Institut Ramon Berenguer IV d’Amposta

Mariona Regincós (2018-2019).

Les brigades internacionals al Baix Empordà: L’hospital de S’Agaró.

Institut Montgrí de Torroella de Montgrí

Judit Ortiz Ciruela (2017-2018).

Les Brigades Internacionals. Els voluntaris de la llibertat.

Col.legi Jesuïtes de Gràcia, Col·legi Kostka, de Barcelona

Alba Masramon Cruzate (2015-2016).

Els brigadistes i la seva darrera petjada.

Col.legi Vedruna Vic de Vic

Ariadna Mulet (2013-2014).

La petjada del Batalló Lincoln.

Institut Terra Alta de Gandesa

Llibres

Tremlett, Gilles (2020). Las Brigadas Internacionales. Fascismo, libertad y la guerra civil española. Debate. Martin Rueda, Jordi (2020). Brigadistes: Vides per la llibertat. Tigre de paper Edicions. Prades Artigas, Mª Lourdes (2012). Sistema de Información Digital sobre las Brigadas Internacionales: brigadistas, fuentes documentales y bases de datos (SIDBRINT). CEDOBI-Edciones de la UCLM
La Memoria Histórica de las Brigadas Internacionales (Resenya del llibre a elDdiario.es) Cazabaret conversa amb Jordi Martí-Rueda. (Conversa sobre el llibre al web cazabaret.com) El Pabellón de la República – Una conversación con Lourdes Prades (Francesc Sánchez entrevista a L. Prades en El Inconformista Digital)