2025

Jornada de cloenda de curs de la xarxa de grups DEMD amb la mostra de quatre experiències de centres i la presentació de quatre opcions de propostes didàctiques.  La jornada vol ser un espai per posar en contacte a docents i persones interessades en temàtiques de memòria històrica.

L’organització de l’activitat depèn dels equips tècnics del Servei de Currículum de Secundària i Batxillerat i del Servei Educatiu del Memorial Democràtic.

Inscripció a la jornada


Programa

09.30h. Benvinguda del director del Memorial Democràtic i presentació del projecte “Llibertat. 50 anys de la recuperació dels drets i les llibertats”
09.45h. Presentació del recurs pedagògic “Les maletes dels drets i les llibertats”, a càrrec de Xavier Domènech.
10.15h. Balanç del curs a càrrec del Departament d’Educació i Formació Professional i el Memorial Democràtic. Valoració de la feina dels grups i comissions.
10.45h. Presentació de les experiències didàctiques dels centres educatius:

10:45-11:05h. Experiència 1. “Memòria democràtica del tardofranquisme al Prat de Llobregat”, a càrrec de Dani Cortijo i Olga Miguel. INS Baldiri Guilera, el Prat de Llobregat.

11:05-11:25h. Experiència 2. “Les venes obertes de la democràcia”, a càrrec de Joan Farré. INS Matadepera

11:25-11:45h. Experiència 3. “Combatre la desinformació” a càrrec de Jordi Roig i Toni Martínez, INS Castelló d’Empúries i del grup DEMD Alt Empordà.

11:45-12:05h. Experiència 4. “Maleït Merengue. Les vivències d’un soldat de la lleva del biberó”, a càrrec de Sònia Mañé i Antoni Bardavio, docents del Camp d’Aprenentatge de la Noguera.

12.05h. Pausa per al cafè
12.30h. Propostes didàctiques en memòria democràtica (Al formulari d’inscripció, s’ha d’escollir una de les opcions)

  • Opció 1. “Testimonis a l’Aula: Salvador Puig Antich i el mur del franquisme”, a càrrec de Jordi Panyella, periodista i autor de llibre Salvador Puig Antich, cas obert.
  • Opció 2. “50 raons de per què amb Franco NO es vivia millor”, a càrrec dels docents dels Camps i Entorns d’Aprenentatge de Catalunya.
  • Opció 3. “Els testimonis de l’antifranquisme al Banc de la Memòria Democràtica com a recurs educatiu”, a càrrec de Mercè Pujadas, tècnica del Memorial Democràtic. Dossier Testimonis antifranquisme
  • Opció 4. “Experiències, eines i recursos per a treballar el tardofranquisme a les aules” a càrrec del Xavier Rosa de l’INS Puig i Cadafalch (Mataró) i Dídac Rubio (INS Badalona VII) sobre ‘Capgirem el calendari’ i ‘Paco Candel i els altres catalans’, del grup de treball tardofranquisme del grup DEMD.
13.20h. Planificació curs vinent: grups, comissions, novetats del programa educatiu, premi de recerca en memòria democràtica, guia de recomanacions per fer un treball de recerca sobre memòria democràtica.
13:40h. Cloenda a càrrec de la directora general d’Innovació, Digitalització i Currículum del Departament d’Educació i Formació Professional.

XARXA DE GRUPS DEMD

 

GRUP DEMD GENERAL

GRUP HOLOCAUST, EXILI I DEPORTACIÓ DE L’ALT EMPORDÀ GRUP DEMD LLEIDA GRUP DEMD EBRE
 

GRUP DEMD CAMP DE TARRAGONA

GRUP ICSVO-DEMD VALLÈS ORIENTAL GRUP DEMD DEL BAGES GRUP DEMD PALLARS
 

GRUP DEMD GARROTXA

GRUP DEMD GARRAF-PENEDÈS GRUP DEMD GIRONÊS GRUP DEMD PLA DE L’ESTANY 

ALTRES EXPERIÈNCIES DIDÀCTIQUES DE PROFESSORAT DEMD

 

Gemma Ajenjo de l’Institut Barcelona Congrés de Barcelona
Xavier Andreu i Dídac Rubio de l’Institut Badalona VII de Badalona
Sebastiana Bote de l’Institut Lluís Vives de Barcelona
Sílvia Carceller de l’Institut Ramon Turró i Darder de Malgrat de Mar
Elisenda Cartañà de l’Institut Escola Arts de Barcelona
Carme Castelló de l’Institut de Cassà de la Selva
Teresa Castelló de l’Institut La Miquela de Bescanó 
Xavier Cortés del Col·legi Mare de Déu de la Mercè de Sant Feliu de Llobregat
Daniel Cortijo de l’Institut Baldiri Guilera d’El Prat de Llobregat
Natàlia Expósito de l’Institut del Teatre/Conservatori Professional de Dansa de Barcelona
Sheila García de l’Institut Icària de Barcelona
Sònia Grau de l’Institut Torrent de les Bruixes de Santa Coloma de Gramenet
Núria Hoyo de l’Institut Torrent de les Bruixes de Santa Coloma de Gramenet
Sílvia Marchena de l’Institut El Cairat d’Esparreguera
Sergio Ortin de l’Institut Ramon Turró i Darder de Malgrat de Mar
Marta Pérez de l’Institut Premià de Mar
Jonathan Pérez de l’Institut Torrent de les Bruixes de Santa Coloma de Gramenet
Yolanda Rodríguez de l’Institut Premià de Mar
Guillermo Rojo de l’Institut Rafael Casanova de Sant Boi de Llobregat
Xavier Rosa de l’Institut Josep Puig i Cadafalch de Mataró
Eva Sànchez de l’Institut Fredereic Mompou de Sant Vicenç dels Horts
Gemma Sorni de l’Institut Pau Vila de Sabadell
Maria Santa Sosa de l’Escola Anna Mogas de Granollers
Marta Valverde de l’Institut Mercè Rodoreda de L’Hospitalet de Llobregat

Imatges de la jornada