Diagnosi per al Pla de recerca educativa de Catalunya

El 16 de març el conseller d’Educació i el conseller de Recerca i Universitats formalitzaran l’acte de l’Acord de Govern que activarà l’elaboració del primer Pla de recerca educativa de Catalunya.

Podeu seguir l’emissió en directe de l’acte:

Totes les iniciatives dutes a terme pel Departament d’Educació en el camp de la recerca educativa, especialment a partir de la creació del Servei de Recerca Educativa l’any 2018, que analitza i estableix les bases per a la investigació en aquest camp, han esdevingut l’embrió sobre el qual es bastirà el Pla de recerca educativa. És un pla que es crea amb l’objectiu d’esdevenir un instrument estratègic nacional de referència en l’àmbit de la recerca educativa, un impulsor de la transferència d’evidències educatives a la pràctica docent i a la política educativa que afavoreixi l’equitat i contribueixi a la millora del sistema educatiu.

Emparen la iniciativa organismes internacionals com la UNESCO o la Comissió d’Educació de la Unió Europea, que recomanen la incorporació d’evidències científiques que donin resposta a reptes educatius com l’equitat, la inclusió i l’aprenentatge al llarg de la vida, tant a l’objectiu quart de l’Agenda 2030 com a l’informe Reimagining our futures together. A  new  social contract for education, respectivament. Connecta, a més, amb la recentment aprovada Llei de la ciència, la primera llei dictada a Catalunya en l’àmbit de la recerca i el coneixement, que té la missió de definir i consolidar el model propi de sistema de recerca de Catalunya amb l’objectiu de resoldre els problemes i reptes que afronta la societat, per afavorir el benestar social i la prosperitat econòmica.

La recerca educativa és, doncs, la base a partir de la qual es materialitzaran les transformacions necessàries de compromís amb un nou contracte social per a l’educació, en tant que permet recollir i donar resposta raonada a les demandes que interpel·len el sistema educatiu amb l’objectiu de millorar-lo. La recerca ha d’assegurar la qualitat dels resultats que genera i ha de garantir una producció d’evidència sòlida i rigorosa, capaç de nodrir d’arguments científics la pràctica docent, les decisions de les institucions i les polítiques educatives.

Les accions que es duran a terme per impulsar la recerca educativa són diverses. Una de les primeres serà la concessió de subvencions destinades al finançament de projectes de recerca educativa. És una actuació que busca optimitzar el potencial de tot el coneixement científic que genera la recerca per promoure la fonamentació en evidències de la pràctica i les polítiques educatives del nostre país, amb l’objectiu d’augmentar-ne la qualitat i de millorar les oportunitats d’aprenentatge de tot l’alumnat.

Paral·lelament, i partint de l’aposta que fa el Departament d’Educació per l’obertura i l’increment de dades, s’elaborarà un catàleg amb dades necessàries per a la recerca educativa, amb l’objectiu de facilitar la feina dels investigadors i de reduir els processos burocràtics que precedeixen la investigació.

Altres projectes que es definiran amb el Pla seran la creació d’un Institut de Recerca Educativa, destinat a promoure la investigació en educació, i una estratègia d’avaluació que analitzi l’impacte de la recerca i dels programes educatius. El programa d’innovació pedagògica RecercAULA, destinat a promoure la cultura de l’aprenentatge entre iguals través de la metodologia de recerca acció, la formació en recerca educativa o l’establiment de xarxes de centres investigadors i xarxes de docents recercadors són altres estratègies que es duran a terme per apropar el docent a la recerca. Són projectes ambiciosos que busquen, a partir de l’evidència científica, fer un pas més en la qualitat del sistema educatiu.

El Pla de recerca educativa de Catalunya esdevé, doncs, una gran oportunitat de país, tant per a l’educació com per a la recerca i la societat en general, ja que impulsar canvis fonamentats en l’evidència garantirà la qualitat del sistema educatiu i la millora de les oportunitats d’aprenentatge de tot l’alumnat. D’aquesta manera Catalunya se suma als països de la Unió  Europea, que disposen d’un Pla de Recerca Educativa.

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *