El 16 de març el conseller d’Educació i el conseller de Recerca i Universitats presentaran el compromís de Govern que activa l’elaboració del Pla de recerca educativa de Catalunya.
El Pla de recerca educativa té l’afany de potenciar l’educació inclusiva i la igualtat d’oportunitats de tot l’alumnat a través de l’impuls d’una recerca en educació. Aquesta recerca ha d’assegurar la qualitat dels resultats que genera i ha de garantir una producció d’evidència sòlida i rigorosa, capaç de nodrir d’evidència científica la pràctica docent, les decisions de les institucions i les polítiques educatives.
Organismes internacionals com la UNESCO o la Comissió d’Educació de la Unió Europea emparen la iniciativa, ja que recomanen la incorporació d’evidències científiques que donin resposta a reptes educatius com l’equitat, la inclusió i l’aprenentatge al llarg de la vida, ja sigui a l’objectiu quart de l’Agenda 2030 o a l’informe Reimagining our futures together. A new social contract for education, respectivament. Connecta, a més, amb la recentment aprovada Llei de la ciència, la primera llei dictada a Catalunya en l’àmbit de la recerca i el coneixement, que té la missió de definir i consolidar el model propi de sistema de recerca de Catalunya amb l’objectiu de resoldre els problemes i reptes que afronta la societat, i afavorir així el benestar social i la prosperitat econòmica.
La recerca educativa és, doncs, la base a partir de la qual es materialitzaran les transformacions necessàries de compromís amb un nou contracte social per a l’educació, perquè permet recollir i donar resposta raonada a les demandes que interpel·len el sistema educatiu amb l’objectiu de millorar-lo.
El Pla de recerca educativa de Catalunya esdevé una gran oportunitat de país, tant per a l’educació com per a la recerca i la societat en general, ja que impulsar canvis fonamentats en l’evidència garantirà la qualitat del sistema educatiu i la millora de les oportunitats d’aprenentatge de tot l’alumnat.
Per una educació basada en l’evidència