Propostes digitals per a la matèria d’educació física

EMISSIÓ DIJOUS 27 DE MAIG A LES 18:00 h

Conceptes clau


EDUCACIÓ FÍSICA – HÀBITS SALUDABLES – EXPRESSIÓ CORPORAL – SUPORTS DIGITALS



La Sílvia Altarriba, de l’Institut Guillem de Berguedà (Berga), presenta el projecte Guillermina Berguedà, una proposta virtual adaptable a format híbrid per desenvolupar l’activitat física saludable. Conjuntament amb en Pau Burbail, de l’Institut Vall de Llémena (Sant Gregori) i la Marta Vilajosana de l’Institut Gerbert d’Aurillac (Sant Fruitós de Bages), s’explica el funcionament de Covidance, una activitat per treballar la dimensió comunicativa i d’expressió corporal dins l’àmbit de l’Educació física que treu partit dels recursos digital.


REFERÈNCIES, EVIDÈNCIES I ALTRES RECURSOS

Portar terme activitat física saludable

Una de les finalitats de l’educació física és aconseguir que l’alumnat aprengui a tenir cura de la seva salut a través de la pràctica de l’activitat física. Així l’ensenyament i aprenentatge de la Dimensió d’activitat física saludable s’ha de dirigir, per un costat, al fet que l’alumnat incorpori eines que li permetin aplicar un pla de treball de millora o manteniment de la condició física individual amb relació a la salut (competència 1) i, de l’altre, afavorir els condicionants que donin sentit a aquesta millora de la condició física i el capacitin per valorar els efectes d’un estil de vida actiu a partir de la integració d’hàbits saludables en la pràctica d’activitat física (competència 2).

> Per això cal desenvolupar activitats que vagin més enllà de l’aula, que incideixin en el dia a dia de l’alumnat i que propiciïn que aquest sigui no tan sols executor d’aquesta activitat física, sinó que tingui la capacitat de proposar-les, gestionar-les i valorar-ne la seva idoneïtat.

Desenvolupar habilitats de comunicació i d’expressió corporal

Una altra de les dimensions de l’educació física és la que fomenta la presa de consciència del propi cos a través de la capacitat de comunicació i d’expressió del moviment corporal. L’alumnat ha d’aprendre a utilitzar els recursos expressius del propi cos (competència 7) per afavorir l’autoconeixement, les habilitats perceptives i la relació del cos amb les emocions i, també, per utilitzar-lo com a eina per potenciar la relació i la comunicació. Per això cal desenvolupar la capacitat per utilitzar activitats amb suport musical, com a mitjà de relació social i integració comunitària (competència 8).

> Són apropiades activitats que potenciïn la descoberta de tipologies de moviments i de ritmes, que amplifiquin les possibilitats del gest i del contacte físic, i que facin ús de l’espontaneïtat i la improvisació, entre d’altres recursos creatius. El valor estètic, plàstic i creatiu del moviment corporal fa que aquesta competència enllaci directament amb les competències de l’àmbit artístic. El valor emocional i els significats culturals atribuïts al cos fan que conflueixin amb el treball que es pugui dur a terme en l’àmbit personal i social.

L’ús de la tecnologia en l’educació física

Per desplegar aquestes dues dimensions de l’educació física és profitós emprar eines i recursos digitals. En l’última dècada ha crescut l’ús que es fa de la tecnologia en aquest àmbit escolar. Aquest increment s’ha produït en paral·lel al desenvolupament de la tecnologia mòbil i en l’ús d’aplicacions informàtiques en el món de l’esport amateur. 

A l’educació física s’hi pot integrar la tecnologia per desenvolupar diferents funcions:

  • Registre i documentació d’activitats.
  • Instrucció i modelatge d’exercicis i sessions.
  • Monitoratge, mesura i control de l’activitat física.
  • Difusió i intercanvi d’hàbits saludables i d’activitats esportives.
  • Construcció col·lectiva de reptes o activitats.

Algunes de les eines digitals a l’abast per treballar en el context de l’educació física són:

  • Telèfons mòbils.
  • Vídeo, fotografia i àudio digital.
  • Videojocs.
  • Sistemes GPS per activitats a l’aire lliure.
  • APP per realitzar i monitorar l’activitat física.
  • Codis QR.
  • Espais interactius equipats amb sensors.
  • Sistemes de compartició per generar xarxes d’intercanvi.

Pros i contres

Les investigacions destaquen aspectes positius i negatius de l’ús de la tecnologia en l’educació física. S’ha comprovat que augmenta la motivació i que permet una major integració de l’activitat física i la cura del cos en la vida quotidiana de l’alumnat. També ajuda a variar metodologies molt centrades en el docent i poder donar més responsabilitat a l’alumnat o desenvolupar classes invertides, a part, evidentment, de possibilitar models híbrids. Es destaca que cal integrar-la de manera dinàmica, de forma molt adaptada a necessitats puntuals, sense dedicar-li un temps excessiu.

S’ha d’evitar, però, reproduir hàbits que els infants i joves tenen molt adquirits respecte a l’ús de la tecnologia digital i que són contraris als valors d’una vida activa i saludable: isolament, problemes emocionals, obesitat o addicció, entre d’altres. Per tant, integrar-la per mostrar com fer-ne un ús saludable és també un repte de l’educació física.

Cal anar molt amb compte a l’hora d’utilitzar continguts digitals que poden mostrar estereotips sobre el cos o models ideals que no encaixen amb la diversitat de l’alumnat i que poden comportar problemàtiques emocionals o la reproducció de rols de gènere. També presenta problemes en la preservació de la identitat i dels drets d’imatge d’infants i joves, temes que han de ser tractats amb cura i regulació prèvia.


Per entendre el paper de la tecnologia digital en l’EF: Physical Education and New Technologies

Recerca en EF i tecnologia: Technology and Its Impact in Physical Education

Apps per a l’educació física: Convertim les APPs en les nostres aliades a l’Educació física 

Curs Moodle d’educació física a Alexandria: Educació física a 1r d’ESO 1r trimestre 

Curs Moodle d’educació física a Alexandria: Educació física a 2n d’ESO 1r trimestre 

Curs Moodle d’educació física a Alexandria: Educació física a 3r d’ESO 1r trimestre 

Per formar-se: Macrokudi Educació física a secundària nivell intermedi

Per conèixer l’àmbit de l’EF a secundària: Competències bàsiques de l’àmbit de l’educació física

Per conèixer l’àmbit de l’EF a primària: Àmbit de l’educació física.


Per llegir