Neix la primera Agenda Escolar Interparcs del Pirineu: educar en xarxa des de la natura


Una iniciativa pionera

Aquest curs s’ha posat en marxa la primera Agenda Escolar Interparcs del Pirineu, una eina pedagògica que vol portar l’educació ambiental a les aules del territori i reforçar el vincle dels infants i joves amb la natura.

Es tracta d’un projecte impulsat pel Departament d’Educació i els espais naturals protegits del Pirineu, en col·laboració amb els Camps d’Aprenentatge i els serveis educatius. La iniciativa forma part de la nova Xarxa d’Escoles Interparcs del Pirineu (XEPP).

Què és i a qui arriba?

L’agenda escolar és el primer producte tangible d’aquesta xarxa: una eina pedagògica que ha arribat a més de 4.000 alumnes de 40 centres educatius de l’Alt Pirineu i Aran, d’edats compreses entre 3 i 16 anys.

Més enllà de ser un calendari, l’agenda proposa recursos, activitats, reflexions i reptes per treballar a l’aula i a l’entorn natural, creant vincles entre escoles, parcs i entitats locals.

Què hi trobarem dins l’agenda?

L’agenda està pensada com un quadern de camp per descobrir, reflexionar i actuar:

  • “Retalls de natura” setmanals amb curiositats sobre flora, fauna i ecosistemes.
  • Reptes ambientals que es poden treballar a l’aula i al territori.
  • Informació dels espais naturals protegits i les seves particularitats.
  • Jocs, consells i activitats per anar a la natura amb mirada educativa i responsable.
  • Recursos gràfics com regles, guies identificatives i espais per a notes, que simulen un quadern de camp real.

L’agenda, ha estat il·lustrada per l’ornitòleg i il·lustrador científic, Àlex Mascarell i el seu disseny ha tingut en compte la sostenibilitat: està impresa en paper ecològic i s’han evitat plàstics en la seva confecció.

Qui la fa possible?

La iniciativa és fruit d’una aliança entre diversos espais naturals i institucions:

  • Parc Natural de l’Alt Pirineu
  • Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici
  • Parc Natural del Cadí-Moixeró
  • Geoparc Orígens
  • Reserva Nacional de Caça de Boumort

Als quals s’hi afegeixen els Camps d’Aprenentatge del territori (Tuixent, Tremp, Vall de Boí i Valls d’Àneu) i els serveis educatius de l’Alt Pirineu i Aran.

Objectius principals

L’Agenda Escolar Interparcs té la voluntat de:

  • Apropar la natura a l’aula i donar-la a conèixer com a patrimoni viu.
  • Fomentar la consciència ambiental i el respecte pel territori.
  • Coordinar activitats i recursos entre parcs, docents i centres educatius.
  • Impulsar projectes vivencials que connectin l’alumnat amb el medi.
  • Enfortir els vincles comunitaris entre escoles, parcs i entitats locals.

Amb aquest instrument, es vol contribuir a educar per un futur més sostenible i arrelat al territori.

El paper dels Camps d’Aprenentatge i el CdA Valls d’Àneu

Com a Camps d’Aprenentatge, i en particular des del CdA Valls d’Àneu, rebem aquesta nova agenda com una gran oportunitat per enriquir la nostra tasca. Ens permetrà:

  • Oferir espais i activitats d’aprenentatge en contacte directe amb la natura.
  • Participar en la creació i dinamització de recursos pedagògics vinculats al Pirineu.
  • Facilitar l’acompanyament docent, perquè les escoles puguin aprofitar al màxim aquesta iniciativa.
  • Formar part d’una xarxa viva que connecta alumnat, professorat i territori.

Mirant al futur

Com deia un dels Camps d’Aprenentatge implicats, “l’agenda és la nostra estrella”. Però aquest és només el primer pas: la voluntat és que la Xarxa d’Escoles Interparcs del Pirineu continuï creixent amb nous projectes, intercanvis i experiències compartides.

Des del CdA Valls d’Àneu, ens sentim orgulloses de formar part d’aquest moviment que uneix educació i natura per construir un futur més sostenible i arrelat al territori.

Feu un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Desplaça cap amunt
Ves al contingut