Expliquem el barri: de projecte compartit a xarxa.

Expliquem el barri s’inicia el curs 2009-2010 com un projecte compartit de primària (PCP) adreçat a l’alumnat de cicle superior dels centres educatius de la ciutat de Barcelona. En aquell primer moment dues escoles van participar amb un total de quatre grups classe. Aquest projecte s’articulava mitjançant tres sortides matinals de treball de camp amb l’alumnat, durant el mes de novembre, i un acte de cloenda, al mes de gener. El compromís que s’establia entre el CdA i el centre era de dos cursos escolars de durada amb la pretensió que la formació, actualment certificada, el modelatge, la sessió d’avaluació i els material facilitats des del CdA facilitessin; partir del tercer curs escolar, la continuïtat del projecte anés de forma autònoma a càrrec del propi centre i amb el suport logístic i assessorament de l’equip del CdA. Amb aquesta manera de procedir es volia arribar a més centres i grups, incorporant-ne a cada curs escolar en nombre parell, i acompanyant els de tres o més anys d’antiguitat.

Durant el curs 2014-2015 es va valorar l’evolució del projecte i se’n constatà el potencial de transformació educativa. Això va fer que es decidís proposar als centres participants en el transcurs dels següents cursos modificacions com l’increment, per una banda, de dos a tres cursos escolars la vinculació entre CdA i escola i, per una altra, que les sortides matinals de treball de camp passessin de tres a cinc (biodiversitat, contaminació i trànsit, entitat i enquestes, itinerari del propi barri i visita al barri del centre tàndem) més una activitat de tarda (mystery hangout) al propi centre i amb l’acte de cloenda al mes de març on es troben l’alumnat que s’ha relacionat en tàndem durant el primer i segon trimestre. Aquests canvis es van implementant a partir de les decisions conjuntes preses a la sessió d’avaluació que cada tercer trimestre duem a terme tots els docents implicats dels centres educatius amb els professionals del CdA.

És a partir del curs 2015-2016 que s’inicia un creixement exponencial de centres educatius i grups classe participants fins arribar als vint grups classe, lamentablement inassumibles de forma permanent pel CdA de Barcelona. Donat que seguim considerant, des del CdA, que el potencial de transformació educativa del projecte adreçat als centres de primària és altament significatiu, ens replantegem la nostra dedicació horària a la resta de propostes educatives i, l’increment en aquest àmbit dels projectes compartits va en detriment del nombre d’activitats d’un dia assignades i d’una petita reducció del nombre d’estades ateses anualment. A més, les noves sol·licituds de participació els centres de la ciutat les han de canalitzar i formalitzar a través de la Convocatòria Unificada de Programes (CUP) del Consorci d’Educació de Barcelona que es convoca durant el mes de maig, anualment, i sempre que tinguem places vacants per a noves incorporacions.

En el moment actual, curs 2023-2024, estem de celebració. L’any passat va néixer la xarxa Expliquem el barri integrada per tots aquells centres, cinc amb vuit grups classe, que volen continuar de forma més autònoma amb un projecte ja implementat en el centre i sota del paraigües del projecte compartit Expliquem el barri dut a terme anualment des del CdA. Als que cal afegir-hi els sis centres amb deu grups classe que estan participant en el projecte compartit i es troben en el seu primer, segon o tercer any. Els nostres esforços amb mirada de present i de futur estan centrats, per una banda, en consolidar la xarxa i dotar-la de maletes de material en préstec que permetin un creixement sostingut amb la incorporació dels centres que arriben al quart any del PCP i, per altra banda, en anar incorporant nous centres a l’Expliquem el barri amb la màxima diversificació de barris i districtes de Barcelona per tal d’enriquir cada vegada més la mirada i coneixement de l’alumnat i professorat implicats sobre el propi entorn de barri i la concepció de Barcelona com la seva ciutat.

Si hi esteu interessats podeu ampliar la informació del Projecte i la Xarxa Expliquem el barri accedint al nostre espai nodes.