Seminari 6: periodisme i xarxes socials

Vídeo per al professorat

Bet Molina

En aquest seminari la Bet Molina ens mostra les claus per elaborar píndoles audiovisuals de forma efectiva i original, oferint consells per a totes les fases de la producció audiovisual i compartint trucs i recursos per a dur a terme els nostres projectes.

La seva exposició també dedica una darrera part al procés d’elaboració de pòdcasts i les seves possibilitats, centrant-se especialment en el gènere de l’entrevista i fent referència a les claus que cal tenir en compte per elaborar productes senzills i de qualitat.

(+)

Vídeo per l’alumnat

Bet Molina

En aquest qüestionari desgrana de forma amena i distesa tots els elements que hem de tenir en compte per desenvolupar píndoles audiovisuals curtes. 

El joc de preguntes i respostes serveix per posar en context les característiques de la pràctica periodística, la necessitat d’exposar la informació de forma efectiva, els aspectes tècnics que no podem oblidar, els trucs per desenvolupar un bon pòdcast o els recursos actuals que ens ajuden a enriquir els productes que elaborem per al nostre públic objectiu.

(+)

Experiència de centre

ZER Horta de Lleida

En aquest seminari la Laura i la Natàlia ens expliquen com dues escoles que formen part de la ZER Horta de Lleida han desenvolupat un projecte amb el seu alumnat que té vocació de continuïtat, ja que han comprovat que potencia el gust per la lectura, fomenta l’expressió oral i desenvolupa la competència digital. A més a més, permet crear vincles entre els dos centres participants.

Amb la voluntat d’animar altres centres educatius, aquestes dues mestres ens expliquen l’origen de la iniciativa “Fem de Booktubers”, com ho han portat a terme i quina valoració en fan de tot plegat.

(+)

Seminari 5: periodisme radiofònic

Vídeo per al professorat

Adrià Santasusagna

Durant aquest seminari l’Adria comparteix amb el Canal de Reporters les “10 claus que ens poden ajudar a entendre i aplicar el periodisme radiofònic”. Disposem doncs d’un autèntic decàleg per saber quins són els trets distintius d’aquest mitjà i poder transmetre’l al nostre alumnat. També ens aporta una descripció sobre com treballa actualment un professional en actiu; quins mitjans tècnics necessita, quina importància té la veu i fins a quin punt la improvisació es converteix en un recurs que pot jugar al nostre favor.

(+)

Vídeo per l’alumnat

Adrià Santasusagna

En aquest seminari l’Adrià Santasusagna respon a un qüestionari breu sobre el seu ofici, el llenguatge radiofònic i el seu dia en una emissora de ràdio. També ens explica de forma breu i clara les diferències entre una notícia, una crònica i un reportatge, i què fer si ens quedem en blanc davant el micròfon. A través de les seves respostes podreu comprovar com és de màgic aquest mitjà del qual ben aviat celebrarem el centenari de les primeres emissions a Catalunya.

(+)

Experiència CRP

CRP Badalona

En aquest seminari la Marta i el Josep ens expliquen com fomentar l’ús de la ràdio com a eina educativa. Ens parlen dels tipus d’activitats que fan, de quines dificultats es troben i quins requisits tècnics són necessaris per fer ràdio en un centre educatiu.

(+)

Seminari 4: periodisme no sexista

Vídeo per al professorat

Cristina Baulies

En aquest seminari reflexionem sobre la tasca dels periodistes i la importància del seu paper de referents i comunicadors per evitar la transmissió de prejudicis i estereotips a les seves informacions. El seminari ens convida a reflexionar amb el nostre alumnat sobre com comunicar-nos tenint en compte alguns consells senzills per tal d’evitar perpetuar desigualtats o naturalitzar opressions a determinats col·lectius i persones. Per fer-ho, hem convidat a la Cristina Baulies, periodista especialista en gènere, comunicació i polítiques públiques d’igualtat de gènere.

(+)

Vídeo per l’alumnat

Cristina Baulies

Hi ha llenguatge masclista actualment en els mitjans de comunicació? Pateixen discriminació les reporteres per ser dones?… Aquestes i altres preguntes tenen resposta en aquest qüestionari. La Cristina Baulies ens aclareix què volen dir termes com cosificació i sexualització i ens ofereix consells senzills sobre com els reporters i hem de comunicar-nos i formular preguntes per evitar caure en prejudicis i estereotips.

(+)

Experiència de centre

INS Guindàvols

Aquest centre de Lleida ha volgut apropar-se al mitjà radiofònic i, en definitiva, fer ràdio a partir dels interessos de l’alumnat. La igualtat de gènere, el sexisme i els abusos sexuals han estat alguns dels temes de l’actualitat global que han permès l’alumnat de secundària adquirir una mirada crítica sobre el seu entorn.

(+)

Seminari 3: ètica periodística

Vídeo per al professorat

Josep Carles Rius i Baró

Josep Carles Rius és el president del Consell de la Informació de Catalunya, l’entitat que vetlla pel compliment del Codi deontològic dels periodistes. En aquest seminari ens mostra com presentar l’ètica periodística a l’aula i explica la importància de la tasca dels periodistes i el seu compromís de servei en una societat democràtica.

(+)

Vídeo per l’alumnat

Josep Carles Rius i Baró

Què vol dir actuar de forma ètica? Existeix una ètica periodística? Què és el Codi Deontològic? Què és la llibertat d’expressió? Totes aquestes preguntes i moltes més troben resposta en aquest qüestionari d’en Josep Carles Rius, president del Consell de la Informació de Catalunya, que us ajudarà a explicar a l’alumnat conceptes com: l’ètica periodística, el codi deontològic o la llibertat d’expressió.

(+)

Experiència de centre

INS la Sínia de Parets del Vallès

L’Institut la Sínia està fent una clara aposta per l’educació mediàtica i ho fa a través de projectes de creació audiovisual. En aquest seminari ens mostren com han col·laborat amb diverses entitats per adquirir els coneixements necessaris sobre l’ofici periodístic i la producció de continguts de tipologia diversa.

(+)

Seminari 2: reporter corresponsal

Vídeo per al professorat

Lluís Tovar Castilla

El periodista Lluís Tovar Castilla, corresponsal de Mediaset i RAC 1 a Brussel·les, en parla de la tasca del reporter. En aquest seminari trobareu un bon grapat de consells per a dur a terme la tasca de reporters i planificar les produccions audiovisuals de forma eficient.

(+)

Vídeo per l’alumnat

Lluís Tovar Castilla

Aquesta bateria de preguntes i respostes ràpides us ajudarà a contextualitzar la feina que fan els corresponsals i les característiques de la feina dels reporters. Una bona manera d’entendre com exposar la informació, actuar davant la càmera i fer arribar la informació de clara i entenedora.

(+)

Experiència de centre

INS de Celrà

L’Institut de Celrà ens mostra com la realització d’una entrevista pot esdevenir una bona manera d’introduir nous aprenentatges i treballar de forma col·laborativa. El seminari ens mostra el recorregut del centre (definició de l’objectiu, recollida de dades, l’aplicació de coneixements diversos) fins a arribar al Parlament Europeu on van poder contactar amb Joan Raventós, corresponsal de TV3 a Brussel·les qui, a més, els va donar l’oportunitat d’entrar als estudis des d’on es realitzen les connexions en directe a la capital belga.

(+)

Seminari 1: detecció de notícies falses

Vídeo per al professorat

Roger Cuartielles Saura

El periodista Roger Cuartielles Saura ens mostra eines i recursos per poder verificar notícies. Amb exemples actuals en Roger fa entenedors conceptes com deepfakes, shallowfakes i l’astroturfing i ens ofereix pistes i consells per a combatre la desinformació.

(+)

Vídeo per l’alumnat

Roger Cuartielles Saura

Qüestionari per conèixer el paper del periodista i la importància de combatre les notícies falses; amb recursos i consells per lluitar contra la desinformació amb l’alumnat.

(+)

Experiència de centre

INS Pau Vila de Sabadell

L’Institut Pau Vila ens exposa el projecte Erasmus Fine i la seva proposta de treball per combatre la desinformació i les notícies falses amb alumnat d’arreu d’Europa. Una experiència molt interessant de treball col·laboratiu entre alumnes de diferents nacionalitats que engloba diferents àrees curriculars.

(+)

Scroll to Top