Job Shadowing a Maia (Portugal) CETE+ EMAILC

Entre el 13 i el 17 de novembre, en el marc del projecte CETE+ EMAILC, els docents Marta Botan de l’Institut Sales i Ferré d’Ulldecona, Roser Llagostera de l’Institut Martí l’Humà de Montblanc i Esteve Bestard de l’Institut Milà i Fontanals de Barcelona, han dut a terme un període de job shadowing al cluster de centres educatius de Maia a Portugal, una agrupació d’escoles que engloben tot l’ensenyament obligatori (dels 3 als 18 anys). En formen part més de 2500 alumnes. Han visitat centres educatius d’ensenyament mitjà i superior i una altra d’ensenyament mitjà que tenen un enfocament AICLE.

L’impacte entre els docents ha estat molt positiu i prometedor:

• La Marta Botan de l’Institut Sales i Ferré d’Ulldecona, comenta; “Fins el moment, hem conegut el funcionament del sistema educatiu de Portugal, visitat dos dels centres secundària i conegut a professors i alumnes que treballen amb la metodologia CLIL en diferent assignatures, així com ciències naturals, anglès i física i química. Alguns dels alumnes ens han explicat projectes de cursos anteriors i projectes que han guanyat concursos nacionals. Tanmateix, hem tingut l’oportunitat de veure els projectes que treballen en diferents matèries en aquests moments. Moltes de les classes CLIL son la part pràctica, on els alumnes treballen en grups, llegeixen i es comuniquen en anglès.Està sent una experiència molt enriquidora, tant de manera personal com professional. El job shadowing és una manera realista de veure com es treballa en altres llocs del món i això pot obrir ments i portes, i  conseqüentment, podríem ampliar l’oferta d’assignatures implementant aquesta metodologia amb l’objectiu de millorar el nivell d’anglès alhora que dels coneixements.”
  • Roser Llagostera de l’Institut Martí l’Humà de Montblanc ens diu que “Després de dos dies a l’escola secundària de Maia (Portugal), puc dir que la rebuda ha estat realment acollidora. Les coordinadores del CLIL ens han preparat un horari molt complet i variat, amb hores de reunió, d’observació, de treball, etc., per tal que puguem fer-nos una idea detallada de com és el sistema educatiu portuguès, de com funciona el seu centre i, concretament, de com funcionen els projectes i el CLIL. Hem pogut veure com als alumnes els encanta treballar en projectes i ens han mostrat, orgullosos, evidències del que havien fet el curs passat. També hem pogut corroborar el bon nivell d’anglès que tenen, fins i tot en els primers cursos de secundària. Com a professora, està sent una experiència molt enriquidora, que de ben segur pot servir per aportar idees per a la millora dels nostres centres.”
  • Finalment l’Esteve Bestard de l’Institut Milà i Fontanals de Barcelona destaca que  “L’acollida ha estat excepcional, tant per part de les nostres col·legues com de l’equip directiu. Hem pogut observar diverses classes amb metodologia CLIL i l’experiència és molt inspiradora. Es nota que Portugal ha invertit molt en les condicions materials a l’educació. Els espais i el material és molt nou i variat i els professors treballen bones condicions.
    El grup CLIL està molt motivat i disposen de dues hores a la setmana per a organitzar-se i plantejar les classes. El resultat és molt engrescador i l’alumnat està molt motivat. El nivell d’anglès és desigual (en general força bo), però en cap cas resulta problemàtic per a desenvolupar amb normalitat les classes. Com ja he dit, l’èxit del projecte és el resultat, sobretot, de la bona entesa i la gran motivació del grup de professorat que hem conegut. Una sort gaudir d’aquesta experiència. Penso que tornaré ple d’idees per compartir i amb un enriquiment personal i professional enorme!”.

Volem agrair a les coordinadores del projecte, Isaura de Sousa i Aline Santos, i al personal dels centres visitats per l’acollida i l’acompanyament dut a terme al llarg de tota l’estada, així com a la Marta, la Roser i l’Esteve per compartir les seves enriquidores experiències.

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *