First (Literary) Dates: un projecte de foment de la lectura entre adolescents

El projecte First (Literary) Dates consisteix a oferir diverses lectures organitzades en menús literaris (asiàtic, vegetarià, degustació, cuina d’autor, hipercalòric…) amb l’objectiu de consolidar comunitats lectores dins del centre educatiu i oferir espais de conversa literària entre els lectors joves.  Aquestes cites a cegues entre joves, inspirades en el programa de televisió First Dates, van néixer fa set anys, el 2016, com a  projecte intern a l’Institut Manuel Vázquez Montalbán, de Sant Adrià de Besòs, creat i impulsat per la professora Rosalía Delgado.

L’alumnat de primer de batxillerat hi participa cada any de manera voluntària i també s’ofereix als nois i noies de 4t que col·laborin en l’organització. A la primera fase se’ls ofereix una llista molt àmplia i diversa de lectures elaborada pels docents. Aquestes lectures s’agrupen en forma de “menús literaris” i cada obra apareix amb una icona que indica el seu nivell lector (exploradors, enamorats i addictes). Cada any es confeccionen dos menús amb les propostes dels alumnes: Cuina de temporada i Suggeriments del xef.

Els alumnes de batxillerat passen per les classes explicant el projecte i animant els d’ESO a participar-hi. A cada alumne inscrit se li assigna un mentor de batxillerat, que fa un seguiment de com porta la lectura i què li sembla.

També s’organitzen tot un seguit d’activitats al voltant del projecte, com un concurs de bibliotràilers de les lectures, o de disseny del cartell de la trobada, una petita actuació musical, fins i tot es convida algun escriptor el dia de la trobada…Podeu consultar els menús i els centres participants a la web del projecte.

A la tercera fase del projecte es preparen les trobades amb l’alumnat dels diversos centres que hi participen. A la primera hi ha una part de treball, en què els docents preparen els alumnes com a mediadors en discussions literàries i una altra més lúdica de cohesió. El dia de la trobada de cites literàries, que habitualment es celebra al voltant del 2 d’abril, per commemorar el Dia Mundial de la Literatura Infantil i Juvenil, els alumnes s’agrupen en taules de 10-12 alumnes dels diversos centres i cursos, entre els quals sempre hi ha un o dos dinamitzadors. Enguany serà el dijous 21 de març a la tarda.

L’objectiu és, en tot moment, que aquesta experiència per compartir llibres i lectures sigui plena i plaent. I per això es té molta cura dels detalls: unes invitacions personalitzades i exclusives, un record final…

Abans de la pandèmia, s’organitzava també una fase final del projecte que actualment es preveu recuperar. Els alumnes de batxillerat, que treballen el llenguatge audiovisual i la publicitat a l’aula, han de desenvolupar una campanya fotogràfica de foment de la lectura: cadascú fa una foto d’un participant a les cites amb un llibre, en la qual insereix l’eslògan triat entre els que proposen, i es pengen per les parets de l’institut.

Finalment, els alumnes contesten un formulari de valoració del projecte, on poden fer suggeriments de millora.

S’ha generat una xarxa important de col·laboració amb algunes institucions i entre docents de centres diversos, afavorida per la flexibilitat del projecte, que permet que cadascú l’adapti a les dinàmiques i necessitats del seu centre educatiu i dels seus alumnes, i decideixi en quina mesura hi participa.

Per saber-ne més, visualitzeu la notícia de TV de L’Hospitalet sobre la trobada del curs passat i llegiu l’article de Rosalía Delgado Girón, «First (Literary) Dates o la participació en pràctiques socials al voltant de la lectura», publicat a Articles. Didàctica de la llengua i de la Literatura. Número 95, octubre-novembre-desembre de 2022.