Las sinsombrero: las mujeres de la generación del 27

INS Joan d’Àustria (Sant Martí, Barcelona)

Nivell: 4t d’ESO

Professora responsable: Dolors Alesina

Activitat d’aula en grup de la matèria de Lengua Castellana y Literatura per conèixer Las sinsombrero, les dones escriptores de la generación del 27.

Seqüència d’activitats:

1. Distribució i organització dels grups de treball i tria d’autores. Es demana a l’alumnat que s’organitzin en grups reduïts (2-3 persones) i que escullin una autora de la generació del 27:
        • Rosa Chacel
        • Ernestina de Champourcín
        • Concha Méndez
        • M.ª Teresa León
        • María Zambrano
        • Josefina de la Torre
        • Elena Fortún
        • Luisa Carnés
        • Carmen Conde
    2. Cerca d’informació seguint unes indicacions concretes:
        • Visionat del documental “La sinsombrero”, que s’inicia a l’aula.
        • Cerca d’informació sobre l’autora que han triat.
        • Localització de què s’explica sobre elles al documental anterior.
        • Consulta i cerca d’informació complementària al web anterior: dades, vídeos, fotografies, joc interactiu… A partir d’aquest espai web els alumnes poden accedir a d’altres pàgines per tal de consultar informació específica de l’escriptora que han triat.
    3. Realització d’activitats específiques
        • Crear un documents amb els apartats següents:
          • dades biogràfiques rellevants
          • què va escriure i quan
          • selecció d’un fragment, especificació de l’argument o el tema, quins sentiments o emocions inspira o bé en què ens fa pensar i argumentació de la tria
        • Elaborar una infografia amb les dades significatives de l’escriptora triada.
        • Elaboració d’un qüestionari de deu preguntes significatives:
          • cinc preguntes adreçades a  l’escriptora
          • cinc preguntes adreçades a Tània Balló, la creadora de la sèrie documental i el projecte “transmedia” de RTVE
    4. Preparació d’una exposició oral a l’aula per presentar les dades a la resta de companys.
    5. Muntatge d’una exposició amb els millors cartells al vestíbul del centre educatiu amb motiu de la festa de Sant Jordi al centre.
    6. Preparació de la visita de Tània Balló al centre:
        • Selecció de preguntes i confecció de l’entrevista
        • Selecció d’alumnes que faran de periodistes i entrevistaran l’autora dels documentals en nom del grup classe.
    7. Activitat de tancament: valoració de l’activitat i redacció de conclusions.

En aquest enllaç podeu consultar la seqüència detallada de les activitats a l’aula.