Fuster d’idees –> Fuster de mots

Els professors Marta Salillas i David Egido, de l’INS Ferran Tallada de Barcelona, van presentar, a la Jornada Pedagògica Joan Fuster, el projecte interdisciplinari Fuster d’idees, Fuster de mots, que han dut a terme enguany amb l’alumnat del centre, des de 3r d’ESO fins a 2n de batxillerat.

Des de fa uns anys, en el seminari de llengua catalana treballen seqüències didàctiques del Bestiari de Josep Carner i del Quadern d’Estil de Raymond Queneau, que els han servit de punt de partida per jugar amb la literatura de Fuster.

La base dels tallers d’aquesta experiència didàctica s’inspira en el concepte de transformisme literari en què es basa l’obra de Queneau, que consisteix en la conversió de textos a partir d’una premissa inicial per donar com a resultat una nova producció artística.

Així doncs, des de les matèries de llengua catalana, llengua castellana, creació literària, taller de literatura i comunicació audiovisual han experimentat diferents propostes didàctiques de creació literària al voltant de Joan Fuster.

Els tallers que van organitzar són els següents:

• Cal·ligrames: l’alumnat elaborarà un cal·ligrama que partirà d’alguns dels poemes de Joan Fuster llegits i analitzats a l’aula.
  • Lectura en veu alta: l’alumnat s’enregistrarà llegint i interpretant en veu alta alguns dels poemes i assaigs de Joan Fuster.
  • Vídeopoema o videolit: l’alumnat gravarà un vídeo recitant i interpretant a través d’imatges i música alguns poemes de Joan Fuster.
  • Bestiari d’aforismes: l’alumnat crearà un diccionari, a l’estil del bestiari de Joan Fuster, amb aforismes propis.
  • Microrelat: l’alumnat elaborarà microrelats prenent com a punt de partida fragments de textos de Joan Fuster.
  • Text argumentatiu: l’alumnat elaborarà un text argumentatiu que pren com a tesi un aforisme de Joan Fuster.
  • Muntatge fotogràfic: l’alumnat crearà una exposició fotogràfica a partir del gènere aforístic.
  • Còmic: l’alumnat elaborarà un còmic basat en la biografia de Joan Fuster.

Enllaç a la presentació