Les veles s’inflaran: Immersió creativa a propòsit de “Mar i cel”

Institut d’Alella (Maresme)

Proposta de creació literària desenvolupada a 2n d’ESO

Professora responsable: Ruth Mohino i Balet

Objectius:

• Fomentar l’interès en la figura i obra d’Àngel Guimerà.
  • Promoure la creativitat i la capacitat d’expressió artística de l’alumnat.
  • Afavorir el treball cooperatiu i la integració de diferents àrees i disciplines en la realització de la tasca creativa.

Descripció de l’activitat: Aquesta activitat s’emmarca dins de la lectura trimestral de la matèria de català de 2n d’ESO de l’institut d’Alella. La lectura de la versió adaptada de Mar i cel ha permès introduir l’alumnat en el gènere teatral i conèixer un dels autors més importants de la literatura catalana, Àngel Guimerà. La tasca avaluativa final, a part de promoure el treball més acadèmic i de recerca, també inclou una activitat de creació literària per tal que l’alumnat pugui expressar, de manera més artística i personal, les emocions que la peça teatral li ha despertat. Incentivar l’amor per la literatura i la lectura a través d’una activitat de creació literària en què l’alumnat pot triar de manera lliure la seva font d’expressió és una pràctica motivadora, engrescadora i molt enriquidora. Així doncs, organitzats en grups de dos o quatre alumnes, han triat la seva proposta artística per a fer la tasca de creació literària encomanada a partir de la lectura.

El fet de donar plena llibertat creativa ha potenciat una lectura més vivencial de l’obra i, fruit d’aquesta exploració artística, han sorgit treballs interdisciplinaris amb els quals ha descobert noves maneres de pensar i treballar una obra literària.

Han sorgit treballs centrats en:

• el modelatge del vaixell en porexpan i paper
  • la creació d’un diorama del vaixell
  • un quadre amb element tèxtil
  • un quadre amb esprai de grafits
  • un conjunt texà
  • un pastís
  • la tècnica de l’stop-motion
  • la creació d’una partitura musical
  • la reescriptura d’un acte
  • una sèrie de cinc haikus

Temporització: S’han dedicat 8 sessions per a l’estudi de les característiques del gènere teatral, per a la comprensió de Mar i cel i el coneixement del context en el qual Àngel Guimerà va crear la peça. Després d’aquestes hores d’anàlisi, han hagut de fer una tasca acadèmica sobre la lectura i l’autor i una tasca de caràcter creatiu. Aquesta tasca de creació literària s’ha dinamitzat a l’aula però l’han hagut de fer a casa. Per tant, cada grup hi ha dedicat les hores que la seva tria li ha exigit.

Materials i recursos necessaris:

• Llibre de Mar i cel, d’Àngel Guimerà.
  • Material divers segons la tria de l’activitat creativa: mòbil, ordinador, pintura, tela, fils, fang, colors, llenç, fulloles, música, fotografia…
  • Projector i ordinador d’aula.

Desenvolupament de l’activitat: organització i descripció general de les sessions:

• Presentar l’obra i l’autor.
  • Llegir en veu alta a classe per tal de corregir errors de declamació.
  • Fomentar la creativitat i la interdisciplinarietat.
  • Portar el treball creatiu a l’aula per compartir el procés creatiu.

La professora ha dinamitzat l’activitat tot estimulant cada grup segons les seves aptituds i gustos. Un cop elaborat el treball creatiu a casa, s’ha compartit i comentat el resultat final davant de tota la classe.

S’ha triat la lectura teatral de “Mar i cel” per acostar l’alumnat al gènere teatral i a l’autor.  S’han combinat les modalitats de lectura autònoma, guiada i compartida per tal de garantir que tot l’alumnat entengués el text i se’l fes seu.

Alguns exemples són Treball creatiu   i   Fil vermell.

Aquesta peça teatral, Slam creatiu a quatre mans és una adaptació personal de la trama a l’actualitat i ha rebut aquest mes de juny el guardó de finalista al XXVIII Concurs El gust per la lectura.

En aquest enllaç podeu consultar-los tots.

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *