eXeLearning i l’accessibilitat

Accessibilitat

eXeLearning és conegut per permetre la creació de materials digitals educatius de manera fàcil i intuïtiva. No importa el sistema operatiu amb el qual treballis, ja que és una eina multiplataforma. A més és software lliure i gratuït.

El que potser no és tan conegut és que eXeLearning permet crear materials accessibles atenent a les pautes WAI/WCAG.

Què són les pautes WAI/WCAG?

Les pautes d’accessibilitat al contingut web (Web Content Accessibility Guidelines – WCAG) són uns documents que expliquen com fer accessible el contingut Web (text, imatges, formes, sons…) per a persones amb discapacitat.

Hi ha dos conjunts de pautes d’accessibilitat als continguts Web:

  • WCAG1.0
    14 pautes de principis generals de disseny accessible amb 64 punts de verificació.
  • WCAG2.0
    4 principis fonamentals per a l’accessibilitat amb un total de 61 criteris de conformitat.

Ambdues pautes tenen tres nivells de conformitat (A, AA, AAA).

El propòsit d’aquestes pautes són:

  • Tenir independència tecnològica, és a dir, que puguin aplicar-se les pautes amb independència de la tecnologia utilitzada. Això obliga les pautes a ser genèriques i amb cert grau d’abstracció.
  • Claredat en els requisits. Cal definir de la manera més precisa possible quins són els requisits mínims exigibles. Això permetrà que, partint de la mateixa anàlisi, dues persones i/o diferents eines arribin a la mateixa conclusió.
  • Augmentar l’audiència. Les WCAG 2.0 pretenen aconseguir la màxima difusió de l’accessibilitat identificant amb claredat els beneficis i els beneficiats d’aquest disseny accessible.
Aspectes eXeLearning que permeten millorar l’accessibilitat
Propietats

En primer lloc, és necessari descriure les ‘Propietats’ del projecte. Això permet als cercadors identificar millor el contingut i millorar l’accessibilitat. Aconsellem fer descripcions breus, per sota dels 150 caràcters.

Encapçalaments

És preferible no fer servir text ‘normal’ modificant la mida o afegint negretes. És millor fer servir els encapçalaments. Això permet afegir al projecte informació addicional sobre l’estructura d’aquest.

Llistes

Fes servir les llistes (numerades o desordenades). Evita l’ús de paràgrafs amb línies o punts afegits manualment. Aquests aspectes faciliten l’accessibilitat per a determinats usuaris.

Enllaços

Indica clarament el destí o propòsit de l’enllaç quan seleccionis el text o objecte per fer l’hipervincle. Evita fer servir el clàssic “fes clic aquí”. A l’eina de creació d’hipervincles indica que passarà en fer clic (Títol) i si s’obrirà o no en una nova finestra (Objectiu). Exemple: “Article sobre eXeReader (s’obre en una nova finestra)”.

Multicolumnes

Moltes vegades per presentar text en columnes es fan servir taules; és recomanable no fer servir aquest sistema. eXeLearning permet crear fàcilment l’estructura de columnes en els textos amb plantilles predefinides. Aquesta opció, a part de millorar l’accessibilitat, garanteix que la visualització és òptima a qualsevol mida de pantalla.

Text alternatiu

El text alternatiu a les imatges ajuda a millorar l’accessibilitat. En inserir una imatge es pot afegir un ‘Títol’. Aquest text serà visible quan passem el ratolí per sobre. Ara bé, si fem servir el lector de pantalla per informar a l’usuari sobre què apareix a la imatge cal que omplim el camp ‘Descripció’. L’únic cas en què aquesta descripció no és necessària és quan la imatge és de caràcter decoratiu.

Taules amb dades

Mai hem de fer servir les taules per ‘maquetar’ el text, només en el cas que mostrem dades en format de files i columnes. Per tal d’optimitzar la visualització de les taules és important assenyalar quines cel·les són les que formen part de l’encapçalament. Pot ser molt útil utilitzar algunes taules que eXeLearning ofereix com a plantilles (Insereix >> Plantilla >> Plantilles).

Paraules en un altre idioma

Per tal de millorar l’accessibilitat, podem assenyalar les paraules que estiguin escrites en un idioma diferent de la resta del text. Això permetrà que el lector de pantalla les identifiqui. El mateix podem fer amb un paràgraf sencer.

Estils i colors

Tots els estils de lletra o els colors disponibles a eXeLerning acompleixen amb les pautes d’accessibilitat esmentades. Ara bé, si volem introduir contingut o crear un nou estil haurem de tenir en compte els aspectes següents:

  • Per sagnar el text o modificar l’interlineat, no fer servir espais o salts de línia.
  • Cal utilitzar tipografies de lletra senzilles. Respecteu les tipografies definides a cada estil i eviteu fer combinacions de lletres.
  • Cal assegurar-ne un bon contrast entre el text i el color de fons.
  • El text ha de ser net, clar, concís i ben estructurat.
Efectes de Text

Tot i que no s’ha d’abusar d’aquest tipus d’efectes, en algunes ocasions els efectes de text poden ajudar a presentar la informació de manera que la navegació per la pàgina no tingui un ‘scroll’ excessiu. D’aquesta manera, sense haver de moure’s per la barra de desplaçament vertical, es pot accedir a un volum d’informació important en un espai reduït.

iDevice DUA

Des de la versió 2.6 d’eXeLearning es pot gaudir d’un iDevice creat especialment per a introduir contingut ‘DUA’ seguint els principis del Disseny Universal d’Aprenentatge (DUA). Aquest iDevice funciona en tots els estils, tot i que el més apropiat és l’estil DUA, ja que conté les icones i colors més apropiats per treure tot el partit a aquest iDevice.

En una nova entrada farem una anàlisi específica d’aquest iDevice i aquest estil.

Podem afirmar que eXeLearning ofereix la possibilitat de crear materials accessibles, sempre que l’usuari faci ús d’aquestes eines. En general, totes aquestes possibilitats ens permeten crear recursos educatius més inclusius.