Descripció de paisatges creats amb IA

Etapa: Primària

Temporalització: < de 5 hores

Usuari: Els alumnes, a través del docent, interactuen amb la IA per familiaritzar-los en el seu ús crític.

Autor: Raúl Garcia Antolín. Escola Can Llong. Sabadell.

Descripció de l’experiència:

Situació d’aprenentatge en la que mestre presenta a l’alumnat una imatge generada per una IA, però no recorda les instruccions per refer-la. Els alumnes, a partir de la imatge i les pautes proporcionades pel docent, hauran de crear una descripció que permeti al mestre crear-la de nou de la forma més similar possible a l’original.

Aspectes positius a destacar

  • El treball d’expressió escrita es torna més atractiu per a l’alumnat en estar expectants dels resultats obtinguts a partir dels seus textos.
  • No hi ha frustració a l’hora d’haver de refer un text, ja que es tracta d’una activitat captivadora de la seva atenció.
  • En fer-se en parelles o petit grup es facilita el treball de la coherència, la reflexió crítica i es fixen en aspectes ortogràfics i gramaticals que puguin influir en el resultat final.

Aspectes a tenir en compte

  • Els alumnes no poden fer servir la IA a causa de la seva edat (activitat adreçada a alumnat de 5è de primària).
  • Cal introduir prèviament els conceptes que el docent vol treballar fer assegurar que constin al treball dels alumnes.

ACTIVITAT D’AULA: Creant Paisatges Bucòlics: Descripció i Interpretació Visual

Objectius:

  • Introduir el tema del Descobriment d’Amèrica d’una manera captivadora utilitzant imatges generades per Intel·ligència Artificial (IA).
  • Fomentar la curiositat i el pensament crític dels estudiants mitjançant la detecció d’elements ficticis o erronis presents a les imatges.
  • Iniciar un debat sobre la importància de l’exactitud històrica i la comprensió del context en la representació de fets històrics.

Situació

  • El mestre presenta una imatge que ha generat una IA però no recorda les instruccions per refer-laIntroduir el tema del Descobriment d’Amèrica d’una manera captivadora utilitzant imatges generades per Intel·ligència Artificial (IA).

Objectius:

  • Desenvolupar les habilitats de descripció i expressió escrita dels alumnes
  • Fomentar la reflexió i la crítica
  • Estimular l’observació i la percepció.
  • Fomentar la comprensió de la relació entre el llenguatge i la imatge.

Materials:

  • Material per generar text per escrit
  • Imatges generades mitjançant IA
  • IA generativa d’imatges

DESENVOLUPAMENT DE LA SESSIÓ

  • A partir d’una imatge creada pel mestre es pot demanar als alumnes que facin el treball invers, és a dir, que escriguin el text amb el qual demanarien a la IA que aconseguís fer aquella imatge.
  • Es proporcionen consells per a crear un prompt amb unes característiques imprescindibles: descriure els personatges, els elements que apareixen, el paisatge on succeeix l’escena, les sensacions que evoca, l’estil gràfic que ha de fer servir…
  • Un cop revistat que es compleixen els requisits el mestre comprovarà si el resultat que torna la IA és similar al proporcionat i quins canvis caldria fer per ser més acurat.

AVALUACIÓ

  • paisatges bucòlics, com muntanyes, rius, llocs, arbres i animals
  • Qualitat de les instruccions per a la IA: Avaluar la capacitat dels alumnes per crear instruccions detallades i precises que descriguin el paisatge bucòlic, incloent-hi elements específics i detalls descriptius.
  • Comparació amb la imatge generada: Avaluar la capacitat dels alumnes per comparar la imatge generada per la IA amb les instruccions originals proporcionades per aquests, identificant similituds i diferències, i analitzant la precisió de la interpretació de la IA.
  • Reflexió crítica: Avaluar la capacitat dels alumnes per reflexionar críticament sobre el procés, discutint les similituds i diferències entre les instruccions i la imatge generada, i oferint suggeriments per millorar-ne la precisió i la interpretació visual.
  • Participació en la discussió grupal: Avaluar la participació activa dels alumnes en la discussió grupal sobre les similituds i les diferències entre les instruccions i la imatge generada, així com la seva capacitat per expressar i justificar les seves opinions de manera clara i coherent.
  • Organització i presentació: Avaluar l’organització i la presentació general de les instruccions escrites i de la reflexió crítica, incloent-hi la claredat de l’expressió, la coherència de l’argument i la correcció gramatical i ortogràfica.

Imatge Prompt usat

Crea un paisatge bucòlic que capturi la serenitat i bellesa de la vida rural. Imagina una vall envoltada de suaus turons coberts de vegetació verda. Al centre de la vall, un riu serpentejant reflecteix els rajos del sol que es filtren entre els núvols esponjosos. Al llarg de les vores del riu, arbres frondosos es gronxen suaument amb la brisa. Als camps hi ha conreus ordenats i una petita masia, mentre ramats de xais que pasturen pacíficament.

RESPOSTES D’ALUMNES: CREACIONS FINALS

És un lloc súper tranquil i bonic, com si fos un conte de fades! És com una vall amb muntanyes altes i verdes a tot arreu. Al mig de la vall, hi ha un riu que serpenteja com una serp, i surten els raigs de sol entre els núvols, que son esponjosos i es reflexen a l’aigua. Al costat del riu, hi ha arbres molt grans i verds i al costat dels arbres, hi ha camps on hi ha plantades moltes coses, com verdures i fruites, A prop, veus ovelles pasturant tranquil·lament, fent ‘beee’ i també hi ha una caseta de camp petita com una masia. És com un lloc de somni, on tot és bonic i tranquil, una imatge súper realista.”

És un dibuix d’un paisatge fet de lluny d’un lloc molt bonic i tranquil. Transmet molta calma i tranquil·litat. Hi ha una vall amb turons coberts de vegetació verda. Hi ha arbres de diferents tonalitats de verd a les dues vores del riu. Al centre de la vall, hi ha un riu amb meandres amb aigua cristal·lina. Als camps, hi ha plantades moltes coses i una caseta de camp petita amb un ramat d’ovelles a l’altra banda.

És una fotografia d’una vall envoltada de muntanyes, hi ha un riu que brilla amb el sol. A prop del riu, hi ha una caseta petita amb un sostre fet de teules. Als camps al voltant de la casa, hi ha moltes ovelles blanques pasturant amb ombres a la seva dreta. Els arbres son alzines i roures, hi ha boira a les muntanyes. Sembla que ha de fer molt bona olor a herba i a flors.

Hi ha una casa amb un riu al mig. Al darrere hi ha unes muntanyes que fan com una V i hi ha moltes. El sol està mig tapat pels núvols. Hi ha camps amb conreus i també hi ha ovelles al camp i mengen herba de color marró i verd.

RÚBRICA D’AVALUACIÓ

Criteris d’AvaluacióAE (4 punts)AN (3 punts)AS (2 punts)NA (1 punt)Puntuació
Comprensió del Prompt:
L’alumne ha de emostrar una comprensió clara i precisa de les instruccions proporcionades pel mestre per a crear el prompt utilitzant una imatge.
El prompt escrit demostra una comprensió completa de les instruccions i inclou
totes les característiques demanades pel mestre.
El prompt escrit demostra una comprensió general de les instruccions i inclou la majoria de les
característiques demanades pel mestre.
El prompt escrit demostra una comprensió parcial de les instruccions i inclou
algunes de les característiques
demanades pel mestre.
El prompt escrit demostra una
comprensió limitada de les instruccions i inclou poques o cap de les característiques demanades pel mestre.
Claritat i Coherència: L’alumne ha de ser capaç de comunicar clarament les seves idees i instruccions per a la IA.
El prompt escrit és clar, coherent i fàcil de comprendre, amb una estructura lògica i ordenada.El prompt escrit és majoritàriament clar i coherent, tot i que pot contenir algunes
inconsistències o mancances de detall.
El prompt escrit és confús, incoherent i difícil de comprendre, amb una estructura desorganitzada o amb informació contradictòria.El prompt escrit és confús, incoherent i difícil de comprendre, amb una estructura desorganitzada o amb informació contradictòria.
Comparació amb el resultat de la IA:
L’alumne ha de comparar el prompt proporcionat amb el resultat generat per la IA i determinar si s’assembla al prompt original i quins canvis
caldria fer per millorar la precisió.
L’alumne identifica amb precisió les similituds i diferències entre el prompt original i el resultat de la IA, oferint
suggeriments detallats i raonats per a millorar la
precisió.
L’alumne identifica la majoria de les similituds i diferències entre el prompt original i el resultat de la IA, i ofereix suggeriments raonables per a millorar la precisió.L’alumne identifica algunes similituds i diferències entre el
prompt original i el resultat de la IA, però els suggeriments per a millorar la precisió poden ser limitats o poc detallats.
L’alumne té dificultats per a identificar les similituds i diferències entre el prompt original i el resultat de la IA, i els
suggeriments per a millorar la precisió són poc clars o inadequats.
Expressió Escrita i Reflexió:
L’alumne ha d’expressar-se de manera coherent i reflexiva sobre el procés de creació del prompt i
la seva comparació amb el resultat de la IA.
L’alumne ofereix una expressió escrita clara, detallada i reflexiva sobre el seu procés de creació del prompt i la seva comparació amb el resultat de la IA, demostrant una comprensió profunda dels conceptes.L’alumne ofereix una expressió escrita comprensible i reflexiva sobre el seu procés de creació del prompt i la seva comparació amb el resultat de la IA, tot i que pot faltar una mica de detall o profunditat en la reflexió.L’alumne ofereix una expressió escrita bàsica i superficial sobre el seu procés de creació del prompt i la seva comparació amb el resultat de la IA, amb poca profunditat o detall en la reflexió.L’alumne té dificultats per a expressar-se per escrit sobre el seu procés de creació del prompt i la seva comparació amb el resultat de la IA, i la reflexió és limitada o inexistent.
Scroll to Top